تخصیص چای دباش و 160 هزار میلیارد زیان دید

تخصیص چای دباش و 160 هزار میلیارد زیان دید

مبلغی بین 140 تا 160 هزار میلیارد تومان از سرمایه کشور در اختیار یک شرکت تولید و واردات چای قرار گرفت تا یکی از بزرگترین اختلاس های تاریخ ایران را به بهانه واردات چای و فناوری انجام دهد.

سلام نو – دفتر اقتصادی: سازمان بازرسی کل کشور فسادهای جدیدی را در زمینه واردات با ارز ترجیحی فاش کرد. گروه صنعتی چای دباش حدود 3.3 میلیارد دلار برای واردات و بسته بندی چای دریافت کرده است، اما ظاهراً بخش قابل توجهی از این پول به جای واردات در بازار آزاد فروخته شده است. میزان فسادی که رخ داده بین 140 تا 165 هزار میلیارد تومان است. بیایید با هم نگاهی به ماجرای اختلاس چای دباش بیندازیم و ببینیم با این پول چه می شود کرد و چرا این اختلاس صورت گرفت.

از شرکت چای دباش چه می دانیم؟

در سایت رسمی چای دباش آمده است:

شرکت چای دباش در دهه 40 با هدف ارائه محصولات متنوع و باکیفیت وارد صنعت چای کشور شد و به عنوان یک شرکت بازرگانی در زمینه واردات چای از کشورهای تولیدکننده مانند هند، سریلانکا و کنیا آغاز به کار کرد. در سال 1370 برند چای دباش به طور رسمی به ثبت رسید و با تاسیس اولین کارخانه خود اقدام به تولید و عرضه محصولات بسته بندی شده با برند چای دباش نمود. کارخانه چای دباش هم اکنون با مساحتی بیش از 70 هزار متر مربع به عنوان بزرگترین و مجهزترین کارخانه چای خاورمیانه شناخته می شود و بیش از 5000 نفر در ایران به صورت مستقیم و غیر مستقیم توسط این شرکت مشغول به کار هستند.

شرکت چای دابش به منظور تولید محصولی با کیفیت و قیمت مناسب جهت رفاه حال مصرف کنندگان اقدام به پیش خرید محصولات کشاورزی از کشورهای تولید کننده و همچنین خرید مزارع چای در بهترین نقاط جهان و همچنین توسعه زیرساخت های خود نمود. و ایجاد بزرگترین و مجهزترین چاپخانه خاورمیانه با برند دباش پک در سال 2018 هزینه های سربار تولید کالاهای بسته بندی را کاهش داد. این شرکت برای کاهش هزینه های حمل و نقل، یک کشتی برای حمل چای از مبدا اجاره می کند. تجهیز ناوگان حمل و نقل به جدیدترین خودروهای سنگین و نیمه سنگین اعم از جدیدترین تریلر، کامیون و … از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این شرکت در مقایسه با سایر شرکت های صنعت چای کشور می باشد.

در حال حاضر چای دباش با بیش از 50 شعبه مجهز و 20 انبار مرکزی هر یک با مساحت بیش از 3000 متر و 50 انبار اختصاصی برای هر شعبه در سراسر کشور دارای بزرگترین سیستم توزیع و توزیع در بین شرکت های صنعت چای کشور است. تسهیلات برای کاهش هزینه های سربار برای ارائه محصول با کیفیت و قیمت رقابتی طراحی شده اند.

محمودزاده با بیان اینکه حدود دو ماه پیش گزارش هایی مبنی بر تخلفات شرکت چای دباش دریافت کردم، اظهار کرد: در آن زمان از نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در این باره سوال کردم و خواستار رسیدگی به این موضوع شدم.

وی افزود: هیچ بخشی از این تخلف مربوط به زمان وزارت نیکبخت نیست و بیشتر آن مربوط به دوران وزارت کشاورزی ساداتی نژاد است. مجلس در حال پیگیری این موضوع است.

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه تاکنون چند نرخی بودن ارز مفاسد زیادی ایجاد کرده است، گفت: ممکن است تخلفات دیگری نیز صورت گرفته باشد که هنوز مشخص نیست. اکنون وزارت کشاورزی اعلام کرده است که اطلاعات لازم را در خصوص نحوه توزیع ارز به شرکت ها در اختیار مراجع نظارتی قرار خواهند داد.

محمودزاده افزود: اساساً توزیع ارز ترجیحی به این صورت است که ثبت سفارش شرکت ها برای دریافت ارز به بانک مرکزی ارجاع می شود و پس از توزیع ارز به هر شرکت، بانک مرکزی بررسی می کند که آیا این ارز در جای آن است یا نه و سپس برای بار دوم آن شرکت یک ارز ترجیحی دریافت می کند. در حالی که برای شرکت چای دباش بدون بررسی اینکه ارز تخصیصی در جای خود خرج شده است یا خیر، هر بار ارز ممتاز به این شرکت داده می شود و در اینجا تخلف اصلی شکل می گیرد.