تدوین سند راهبردی توسعه صنعتی کشور/حذف حدود 250 قانون دست و پا گیر فعالان اقتصادی


ساعت: 17:31
تاریخ انتشار: 05/06/1401
کد خبر: 1886181

مصطفی طاهری گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نظر دارد در تدوین سند راهبردی توسعه صنعتی کشور به دولت کمک کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، مصطفی طاهری ظهر پنجشنبه در نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با اعضای کمیسیون صنایع و قائم مقام شورای اسلامی که در محل اتاق بازرگانی استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: وی چشم‌اندازی برای کشور در حوزه صنعت در نظر گرفته بود، اما این امر محقق نشده است و به همین دلیل کمیسیون صنایع و معادن مجلس قصد دارد به دولت کمک کند تا سند راهبردی توسعه صنعتی کشور را تدوین کند.

رئیس کمیته صنایع و معادن شورای اسلامی افزود: با این سند معماری کلی اقتصادی کشور را خواهیم داشت و باید با ضمانت اجرایی دنبال و اجرا شود.

این مسئول گفت: تهیه برنامه هفتم که به صورت پنج ساله برنامه ریزی شده است نیز از اولویت های این کمیته است.

وی کاهش قوانین را از نکات برجسته مقام معظم رهبری برشمرد و تصریح کرد: در اجرای این نکات، حدود 250 قانون دست و پا گیر را برای فعالان اقتصادی شناسایی و هدایت می کنیم تا وجود نداشته باشد و زمینه فعالیت آسان شود. ، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی کشور را تضمین کند.

طاهری خاطرنشان کرد: مجلس اقدامات خوبی در زمینه تسهیل صدور مجوزها انجام داده و اخیرا به دولت ابلاغ شده است، در حالی که رتبه کشورمان در این زمینه در دنیا 127 است که قابل قبول نیست، اما با اجرا. از این رو این رتبه قطعا کاهش خواهد یافت.


2213d3f4 a708 4007 92ad d8fb3233465a خبر خاکستری


35 دستگاه در تجارت خارجی فعالیت دارند / متولی واحدی برای آن وجود ندارد

رئیس کمیته صنایع و معادن شورای اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون قوانین متعددی در حوزه فعالیت های تجاری نوشته شده است که 35 درصد آن اجرایی نشده و 65 درصد از قوانین اجرایی نشده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قوانین متعددی در حوزه کسب و کار تدوین شده است. یک ضعف در عملکرد است.

این مسئول تجارت خارجی را بخش مهمی از فعالیت های اقتصادی می داند و ادامه می دهد: در این زمینه کاستی هایی وجود دارد، 35 سازمان به طور مستقیم و غیرمستقیم در تجارت خارجی مشارکت دارند و 25 مرحله و رویه مختلف برای آن تعریف شده است. متأسفانه متولی واحدی در این زمینه نداریم.

وی خاطرنشان کرد: 88 درصد تجارت کشورمان از طریق دریا انجام می شود. 7 درصد جاده ای و 5 درصد ریلی انجام می شود، گفت: عناوین خوبی در حوزه تجارت دریایی و ریلی مطرح شده است و اگر بتوانیم تجارت خارجی را برای فعالان اقتصادی تضمین کنیم نیازی به برداشتن گام های بزرگی مانند این نیست. زیرا ما وام و تسهیلات و غیره نمی دهیم.

طاهری بیان کرد: در برخی صنایع به خودکفایی رسیده ایم و مازاد تولید از جمله فولاد داریم که تولید آن در کشور بیش از 30 میلیون تن است و در بسیاری از صنایع رشد داریم و نیاز به توسعه تجارت خارجی داریم. در این زمینه و اتاق بازرگانی می تواند کمک زیادی به ما کند

وی با بیان اینکه 80 درصد تولید ما منبع محور است، خاطرنشان کرد: از مجموعه های متعددی در استان کرمانشاه بازدید شد که برای اولین بار فناوری هایی از شرکت های دانش بنیان کشور تولید کردند که مایه مباهات است.

این مسئول بیان کرد: تسهیلات تا سقف 100 میلیارد تومان در صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفته شده است که در صورت داشتن توجیه فنی طرح ها قابل حمایت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید