فعالان اقتصادی باید به بال توسعه اقتصادی مناطق تبدیل شوند/ تسهیلات باید برای اصلاح ساختار شرکت ها باشد.


ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1905464

وزیر اقتصاد گفت: بنگاه های اقتصادی باید بال توسعه اقتصادی مناطق شوند و شرکت هایی که از منابع مناطق استفاده می کنند باید مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهند و بنگاه های اقتصادی بزرگ منطقه باید نقش های بزرگی را بپذیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید احسن خاندوزی وزیر اقتصاد به رویکرد دولت سیزدهم به توازن منطقه ای اشاره کرد و گفت: برخی گره های مهم اقتصادی باز است اما متأسفانه توازن منطقه ای و عدالت سرزمینی اجرایی نشده است. بنابراین در مناطق مختلف سهم مردم در تولید، درآمد ملی، گردش مالی و مالیات متاسفانه در 10 سال گذشته ضعیف و ضعیف‌تر شده است.

و افزود: با دستور رئیس جمهور از اواخر سال گذشته مقداری از این عقب ماندگی ها را جبران کردیم تا تا حدودی اصلاح شود.

وزیر اقتصاد یادآور شد: در 6 ماهه اول سال 1401 نسبت به کل سال گذشته سهم مالیات و آلایندگی که به شهرها برگردانده ایم حدود 78 درصد افزایش یافته البته راه زیادی در پیش داریم. و در صورت بازگرداندن این سهام به شهرها، شهرستان ها می توانند بخشی از مشکلات آنها را حل کنند.

وی در خصوص تسهیلات تبصره 18 نیز گفت: 800 میلیارد تومان تسهیلات تبصره 18 به 17 پروژه در کوهبنان و زرند پرداخت شده است که تنها بخشی از ظرفیت این مناطق است و سهم این شهرستان باید بیش از تبصره 18 باشد. امکانات

به گفته خاندوزی، سازمان امور مالیاتی هر ماه بازگشت ارزش افزوده را بررسی می کند و نتایج در 6 ماهه دوم سال 1401 باید متعادل تر شود و سهم بیشتری به استان ها برگردد.

وی ادامه داد: در بسیاری از استان ها شرکت های نفتی حدود 8 سال است که حقوق خود را پرداخت نکرده اند و شماره جایگزینی برای این مناطق در نظر گرفته ایم تا براساس قانون ارزش افزوده، محرومیت و نرخ بیکاری کاهش یابد و اعلام کرده ایم نمایندگان مردم این قانون را اصلاح و عادلانه تر توزیع کنند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: بنگاه های اقتصادی باید بال توسعه اقتصادی مناطق شوند و شرکت هایی که از منابع مناطق استفاده می کنند باید مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهند و بنگاه های اقتصادی بزرگ منطقه باید نقش های بزرگی را بپذیرند.

هندوزی همچنین گفت: شبکه های بانکی بهشت ​​های کوتاه مدت هستند اما باید دید چه شد که شرکت های اقتصادی که باید روی پای خود بایستند برای پرداخت حقوق و دستمزد نیاز به تسهیلات بانکی دارند؟ سازوکار باید اصلاح ساختار شرکت ها باشد، بنابراین بانک ها باید از توسعه اقتصادی حمایت کرده و در این مسیر نقش آفرینی کنند.

وی با اشاره به مشکلات حوزه کشاورزی گفت: متاسفانه در سال های اخیر صندوق بیمه محصولات کشاورزان را تقویت نکرده ایم و قشر وسیعی از جامعه کشاورز در بلایای طبیعی متضرر می شوند و تعویق تسهیلات کشاورزی را در اولویت قرار خواهیم داد. به بانک ها و به بانک مرکزی اعلام می کنیم تا تا پایان سال مشکلات کشاورزان حل شود.

وزیر اقتصاد همچنین به وضعیت بانک های خصوصی اشاره کرد و گفت: بانک های خصوصی نباید فراموش کنند که جزئی از بدنه این کشور هستند و انتظار داریم میزان کمک آنها عامل رضایت باشد نه گلایه. روند کنونی آنها غیرقابل قبول است و نباید به ضرر منطقه و بخش های اقتصادی باشد.

خاندوزی درباره سخنان نماینده مردم زرند و کوهبنان در خصوص تجمع برخی از شعب بانک ها در شهرهای کوچک نیز گفت: قطعاً دسترسی به شبکه بانکی را پیگیری می کنیم و شعب بانکی و عدم حضور مردم را حذف نمی کنیم. دسترسی به شعب بانک ها در کوتاه ترین راه عدم دسترسی به شبکه بانکی است توجه به تعادل عدالت است پس این مشکل را حل خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید