تدوین طرح کنترل هوشمند جهت یابی وسایل نقلیه در مرکز پژوهش های مجلس


ساعت: 11:39
تاریخ انتشار: 1301/08/18
کد خبر: 1909691

رئیس مرکز پژوهش های مجلس از تهیه و تدوین طرح کنترل هوشمند ناوبری وسایل نقلیه در مرکز پژوهش های مجلس خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز پژوهش های شورای اسلامی، بابک نگاری رئیس مرکز پژوهش های مجلس از تهیه و تدوین طرح مدیریت هوشمند ناوبری خودروها در پژوهشگاه مجلس خبر داد و در توضیحات خود گفت: برخورد موثر با ابر وی با چالش های زنجیره بنزین، ترافیک و آلودگی هوا، طرحی به نام کنترل هوشمند ناوبری خودرو را تهیه کرد.


وی افزود: در این طرح رویکرد اصلی بهره مندی شهروندان با کاهش سفرهای خودروی شخصی، بهبود رفتار ترافیکی و افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی با ابزارهای فناورانه، مالی و بیمه ای است. بنابراین میزان تردد شهروندانی که کمتر از میانگین کلی تردد خودروهای شخصی در شهر داشته باشند، سود بیشتری خواهند برد و با استفاده از مزایای مالی حاصله، می توانند از حمل و نقل عمومی باکیفیت به صورت رایگان بهره مند شوند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: این چرخه مشابه روندی است که در تقویت و توسعه کسب و کار تاکسی های اینترنتی رخ داد و باعث رشد تصاعدی آنها شد. به عبارت دیگر با تغییر انتخاب مردم از خودروهای شخصی به حمل و نقل عمومی، این اکوسیستم تقویت شده و اثرات خود را در بهبود ترافیک، کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلودگی هوا نشان می دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در مجموع به نظر می رسد چرخه های معیوب موجود متوقف شود و مسیری برای تثبیت و افزایش راندمان حمل و نقل در شهر و در نتیجه افزایش رضایت مردم و هزینه سوخت و آلودگی هوا ایجاد شود. کاهش خواهد یافت.

نگاری تاکید کرد: برای افزایش جذابیت حمل و نقل عمومی باید سرمایه گذاری های کلان انجام شود و کیفیت خدمات در این بخش ارتقا یابد. سرمایه‌گذاران باید برای توسعه کمی و کیفی حمل‌ونقل عمومی تشویق شوند و کسب‌وکارهای پایدار در این حوزه شکل بگیرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که با اجرای طرح مدیریت هوشمند ناوبری خودرو، به موازات کاهش ازدحام به دلیل کاهش ناوبری، منابع مالی قابل توجهی وارد چرخه حمل و نقل عمومی می شود، صرفه اقتصادی سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی می شود. افزایش خواهد یافت و این منجر به تمایل بیشتر سرمایه گذاران بخش خصوصی در این صنعت می شود. افزایش سرمایه گذاری در این زمینه توسط بخش خصوصی واجد شرایط همراه با شهرداری ها منجر به بهبود کیفیت حمل و نقل عمومی و دسترسی مردم به آن و کاهش هزینه ها می شود.

نگاری ازدحام ترافیک و مشکلات رفت و آمد را یکی از مشکلات اساسی پیش روی مدیریت شهری و شهروندان در شهرهای بزرگ دانست و گفت: با چنین سیاست هایی در کل کشور در این حوزه ترافیک به تدریج در اکثر کلانشهرها به معضلی تبدیل شده یا خواهد شد.

وی با تشریح عواقب اصلی راه بندان خاطرنشان کرد: افزایش آلودگی هوا، صوت، خاک، از دست رفتن حجم عظیمی از منابع مالی دولت در قالب یارانه سوخت، اتلاف وقت و انرژی شهروندان، کاهش قابلیت خدمات رسانی سیستم حمل و نقل عمومی، فشار زیاد بر منابع عمومی به دلیل استفاده از راهکارهای سخت افزاری گران قیمت، از هم گسیختگی و کاهش تعاملات اجتماعی، کاهش انگیزه شهروندان برای گردشگری و بازدید از اماکن دیدنی شهر، کاهش سرمایه گذاری های مولد در نقاط مرکزی شهر. شهر و در نتیجه کاهش رونق اقتصادی و کاهش فرصت استفاده از بسیاری از ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی کلانشهرها به ویژه تهران به دلیل سختی تردد در ساعات اصلی روز یکی از مواردی است که مهمترین پیامدهای ترافیکی که هزینه های هنگفتی را بر اقتصاد کشور و سبد خانوارها تحمیل می کند .

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه معضل ترافیک و آلودگی شهر تهران نسبت به سایر شهرها ابعاد وسیع تری دارد، تاکید کرد: راهکارهایی که تاکنون برای مقابله با معضل ترافیک انجام شده است، نتوانسته کارایی لازم را به دست آورد. .

وی الگوی سفر شهروندان و روش انتخابی سفر را موجب تردد خودروها با تراکم مسافر کم در جاده ها عنوان کرد و اظهار داشت: این مشکل به دلیل برتری چشمگیر جذابیت سفر با وسیله نقلیه شخصی نسبت به سفر با وسایل عمومی است. در شهرستان ها به خصوص تهران.

وی با بیان اینکه این برتری حاصل عوامل مختلف و خود مولدهای بسیاری از دور باطل است، گفت: هزینه سفرهای خصوصی در کنار مقرون به صرفه بودن و کیفیت سفرهای عمومی از مهمترین عوامل هستند. برای کاهش شکاف مذکور استفاده از اهرم های اقتصادی و ایجاد زمینه های فرهنگی در کنار آن می تواند راهگشا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید