تصمیم سران قوا برای تسهیل فضای کسب و کار/ تورم جهانی بخشی از هزینه های موجود است.


ساعت: 15:37
تاریخ انتشار: 1401/03/16
کد خبر: 1843988

معاون وزیر صمت با اشاره به افزایش تورم جهانی و افزایش قیمت کالاها گفت: تامین مالی بنگاه های اقتصادی در دستور کار قرار گرفته و تصمیم سران قوا را برای تسهیل فضای کسب و کار اعلام کرد و تاکید کرد: این تصمیم در احیای رکود موثر خواهد بود. واحدها.”

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید مهدی نیازی، معاون هماهنگی و امور بازرگانی وزیر امور خارجه امروز در نشست خبری با موضوع تحولات اخیر وزارت صمت در حمایت از کسب و کار گفت: امسال رویدادهای اقتصادی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین اغلب به قیمت جهانی است. ثبت سفارش کالا نسبت به دی و بهمن ماه افزایش یافته که نشان از افزایش قیمت جهانی کالاهای مختلف از جمله مواد غذایی و اساسی دارد.

وی افزود: در کنار این موضوع، نرخ ارز گمرکی از 4200 تن ETS تغییر کرد، حقوق ها افزایش یافت و یارانه ارزی به 4200 تن اصلاح شد که در نتیجه همه این مشکلات قیمت کالاها در کشور افزایش یافت. “

نیازی تصریح کرد: از بهمن ماه سال گذشته بسته های حمایتی تولید تدوین شده است که اکثر آنها به تصویب ستاد اقتصادی دولت رسیده که بخشی از آن باید به تصویب هیأت وزیران برسد و دیگری نیازمند مجوز از سران قوا است که پیشنهاد شده است و راهکارهای خوبی نیز ارائه شده است: «ما متوجه شدیم که یکی از آنها مشکل انباشت بدهی مالیاتی واحدهای تولیدی را حل می‌کند و بر اساس این مصوبه مدت بدهی مالیاتی از 36 ماه به 60 ماه افزایش یافته است. واحدها را نیز می توان احیا کرد.

وی افزود: از سران قوا نیز مصوبه ای دریافت کردیم که اگر شرکتی وارد بازار سرمایه شود فقط حساب مالیاتی 3 سال گذشته بررسی می شود و ربطی به دوره قبل از این 3 سال ندارد. “

معاون وزیر افزود: استفاده از ظرفیت نقدینگی موجود در جامعه از دیگر مصوباتی است که از سران قوا دریافت کردیم که در صورت استفاده از این نقدینگی برابر با نرخ شورای پول، از پرداخت مالیات معاف می شود. یعنی اگر فردی در بخش تولیدی تامین مالی خارج از سیستم بانکی تا 1.2 برابر قرارداد مشارکت معاف از مالیات باشد.

نیازی تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی در سال گذشته حدود 900 هزار میلیارد تن فولاد به بخش صنعت اختصاص یافت که بیشتر آن استفاده از تسهیلات قبلی بوده است. امسال باید 400 هزار میلیارد تن به سال گذشته اضافه شود.

معاون وزیر صمت در خصوص تامین مالی زنجیره ای گفت: بانک مرکزی به فعال شدن همه بانک ها برای اجرای طرح تامین مالی زنجیره ای کمک می کند. به عنوان مثال ما در قالب این طرح 2500 میلیارد تن تسهیلات به صنعت خودرو ارائه کردیم.

وی گفت: امسال در نظر داریم بیش از 30 درصد تسهیلات بانک را از طریق تامین مالی زنجیره ای انجام دهیم.

نیازی گفت: در حوزه بیمه و بیمه نیز پیشنهاداتی برای حمایت از تولیدکنندگان و شرکت هایی که در مرحله نهایی شدن هستند ارائه شده است.

معاون وزیر صمت در خصوص نواقص قرعه کشی خودرو افزود: برنامه کاری ما شامل لغو قرعه کشی خودرو است که پیش نیاز تجمیع قرعه کشی بود.

وی در خصوص احیای معادن و صنایع گفت: در حوزه صنعت و معدن پیگیر طرح احیای واحدها هستیم. مالیات یکی از موانع احیا بود که امیدواریم با حکمی که از سران قوا دریافت کردیم، این امر تسهیل شود. در مورد سرمایه در گردش و تامین مالی هم همانطور که گفتم کارهای خوبی انجام خواهد شد.

معاون وزیر صمت در خصوص ارتقای تولید دانش بنیان در وزارت صمت با بیان اینکه تحقیق و توسعه در اولویت است، گفت: این برنامه هفته گذشته منتشر شد. در حدود 20 حوزه انتخابیه باید متمرکز عمل کنیم که برخی نیاز به قانون دارند و برخی نیاز به تصویب هیئت دولت دارند که برخی از آن ها در خرداد ماه تدوین و به هیئت دولت ارسال می شود. به زودی تفاهم نامه ای با وزارت علوم امضا خواهیم کرد که در حوزه پژوهشی است. با کمک وزارت آموزش و پرورش در زمینه تربیت نیروی انسانی همکاری خواهیم کرد.

معاون هماهنگی و فضای کسب و کار وزارت صمت در خصوص تغییر در طرح وزارت صمت که سال گذشته انجام شد، گفت: ادامه کار با ساختار قبلی امکان پذیر نبود و تولید دائمی بود. واحدهای مشکل دار اولویت اول و دفتر تخصصی برای کلیه حوزه های صنعتی و تولیدی در نظر گرفته شده است.

نیازی در خصوص آمایش سرزمین گفت: آمایش سرزمین یکی از وظایف سازمان برنامه و بودجه است اما مدیریت صنعت، معدن و تجارت استان ها در وزارت صمت انجام می شود و برنامه مدیریتی نیز تهیه می شود. به طور جداگانه برای هر شهر. «در این برنامه تمرکز بر اشتغال برای پایان چهار سال حکمرانی است؛ مثلاً پیش‌بینی می‌کند که چند شغل در اندیمسک باید پر شود.

معاون وزیر صمت در خصوص فلسفه جایگاه سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده گفت: جلسات کارشناسی قیمت کالاها در سطح وزارت صمت برگزار می شود اما دفاتر مسئول قیمت و «و خطاهای قیمت گذاری را کنترل می کند.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار صمت با بیان اینکه بر اساس اساسنامه باید تمرکز سازمان حمایت بر حمایت از مصرف کننده باشد، افزود: وجود سازمان حمایت الزامی است زیرا این سازمان تنظیم کننده روابط قیمت هاست یعنی . .

وی در خصوص برجام نیز گفت: همه پروژه هایی که از سال گذشته طراحی کرده ایم هیچ ربطی به برجام ندارد. اگرچه اگر این توافق ادامه پیدا کند، سرعت کار بیشتر می شود، اما به هر حال ما به برجام ربطی نداریم.» استقلال از برجام. همین برنامه را در حوزه پتروشیمی با همکاری وزارت نفت اجرا خواهیم کرد.

وی در خصوص توسعه تجارت گفت: امسال باید حجم تجارت خارجی نسبت به سال گذشته بین 20 تا 30 درصد افزایش یابد.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صمت درباره تجمیع مقررات گفت: روز گذشته وزیر صنعت بخشنامه ای را ابلاغ کرد که بر اساس آن اعمال مصوبات جدید محدود یا ممنوع است و اگر مصوبه یا قانون جدیدی وجود داشته باشد، معاونت اجرایی وزارت صنعت نیز بخشنامه ای صادر کرد. وزرا مورد نیاز هستند. آنها باید موضوع را به معاون هماهنگ کننده گزارش کنند تا در صورت لزوم تصمیم جدید ابلاغ شود.

این مقام مسئول در وزارت صمت ادامه داد: در بلغارستان با اجرای قانون بودجه 1401 و تبدیل نرخ ارز از 4200 تومان به نرخ ETS و همچنین افزایش حقوق و حذف 4200 تومان از پایه. کالاها، قیمت ها افزایش یافته است که همه آنها اثر تورمی داشته است. کاربر دنبال کرد

وی گفت: در این راستا وزارت صمت از سال گذشته در حال تدوین برنامه های حمایتی است که بسیاری از آنها در ستاد اقتصادی دولت تصویب شد، برخی باید به تصویب هیات وزیران برسد و برخی دیگر نیاز به تایید سران داشتند. از نیروها.”

نیازی گفت: بر اساس یکی از احکام سران قوا، سهم بدهی مالیاتی بلوک ها از 36 ماه به 60 ماه افزایش یافته است که کمک خوبی برای احیای واحدهای صنعتی و معدنی راکد خواهد بود.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه دوم سران قوا، اگر بنگاهی وارد بازار سرمایه شود، فقط حساب های مالیاتی سه سال گذشته توسط سازمان بورس بررسی می شود که به شرکت ها برای ورود به سهام کمک می کند. تبادل. تبادل.”

معاون هماهنگی و فضای کسب و کار وزارت صمت تصریح کرد: بر اساس سومین مصوبه سران قوا، اگر شرکت یا فردی در حوزه تولیدی بازار یا تولید را تامین مالی کند، از پرداخت مالیات معاف می شود. به 1.2 برابر قراردادهای مشارکتی که انگیزه ای برای هدایت نقدینگی به سمت تولید خواهد بود.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه یادآور شد: سال گذشته 900 هزار همات (یک هزار میلیارد تن) در اختیار صنعت و معدن کشور قرار گرفت که بیشتر آن تسهیلات سرمایه در گردش بود. .

وی گفت: امسال با توجه به افزایش هزینه ها، پیش بینی می شود 400 تلاش به این رقم اضافه شود و در تلاش هستیم تا این رقم را در قالب اسناد گام به گام، فاکتور، فاکتور، در اختیار شرکت ها قرار دهیم. تجهیزات مبتنی بر و بیشتر. از طریق همکاری با بانک مرکزی و بانک ها.

نیازی گفت: سال گذشته 2500 میلیارد فولاد در قالب تامین مالی زنجیره ای خودروسازان به صورت پایلوت و مدل عملیاتی درآمد.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده بیش از 30 درصد از پرداخت های سیستم بانکی به بخش تولیدی از طریق تامین مالی زنجیره ای خواهد بود.

معاون وزیر صمت همچنین خاطرنشان کرد: برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای تامین برق صنایع پیش‌بینی شده است و با توجه به عدم تعادل عرضه و تقاضای برق در سال جاری، ناهماهنگی در تلاش‌های ما باعث آسیب شرکت‌ها نخواهد شد.

وی گفت: با هماهنگی وزارت نفت و نیرو برنامه ریزی شده است که این کاهش ها منجر به تعطیلی صنایع در تابستان برای نوسازی یا اصلاح صنایع آنها شود تا بتوانیم پایداری انرژی را در سایر صنایع تضمین کنیم و تابستان امسال را با کمترین هزینه سپری کنیم. محدودیت های. “

نیازی به امضای تفاهم نامه توسعه نیروگاه 14 هزار مگاواتی بین وزارت صمت و نیرو نیست که در آن آمده است: «این امر با سرمایه گذاری هفت میلیارد دلاری و بر اساس بند «ف» تبصره 15 انجام می شود. قانون بودجه، واحدهایی که کنتور مجزا دارند اگر برق داشته باشند یا بتوانند به شبکه سراسری تزریق کنند، مصرف سوخت آنها به قیمت تمام شده نیروگاه خواهد بود.



انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید