تصمیم مهم دولت برای بازگرداندن قدرت خرید کارمندان و مستمری بگیران

تصمیم مهم دولت برای بازگرداندن قدرت خرید کارمندان و مستمری بگیران

مریم فکری: آخرین گزارش مرکز آمار از وضعیت تورم حاکی از آن است که تورم سالانه خانوارها در تیرماه امسال به 40.5 درصد رسید که نسبت به ماه قبل (خرداد 1400) 1.1 درصد افزایش داشته است.

در همین حال، تورم نقطه ای در جولای 2011 به 54 درصد رسید که نسبت به ماه قبل 1.5 واحد درصد افزایش داشت. تورم نقطه‌ای گروه اصلی خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نیز با 4.4 واحد افزایش به 86 درصد رسید و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با رشد 0.1 درصدی به 36.9 درصد رسید.

امکان افزایش حقوق مکرر

با توجه به این آمار و سابقه تورم و کوچک شدن سفره خانواده، به نظر می رسد شرایط به جایی رسیده است که ممکن است امسال نیز حقوق کارکنان و مستمری بگیران ارتش و روستایی افزایش یابد.

همانطور که مشخص است، سازمان های «فعالیت اداری- کارگری» و «برنامه-بودجه» در پیشنهادی مشترک برای بررسی و تصمیم گیری، مدل جدیدی را برای افزایش حقوق و مستمری کارکنان و مستمری بگیران به دولت ارائه کردند.

این پیشنهاد به منظور بهبود و حمایت از معیشت غیرنظامیان و نظامیان و مستمری بگیران و ارتقای قدرت خرید آنان به دولت تقدیم شده است که طی روزهای آتی روند قانونی آن به تصویب رسیده است.

بر این اساس برخی اخبار و گزارش ها حاکی از آن است که در صورت تصویب این پیشنهاد، افزایش حقوق کارکنان لشکری ​​و کشوری و مستمری بگیران احتمالا در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت. امسال افزایش 10 درصدی حقوق افراد غیرحداقلی در دستگاه های قوه مجریه اعمال می شود.

فشار مجلس بر دولت

این در حالی است که روز گذشته نمایندگان در مجلس از وضعیت مستمری بگیران لشکری ​​و روستایی انتقاد کردند. در همین رابطه محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس در جلسه علنی مجلس اظهار داشت: افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان لشکری ​​و کشوری شرایط سختی را برای آنان در کشور ایجاد کرده است.

علی بابایی کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز در تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس خطاب به دولت اظهار داشت: علاوه بر توجه ویژه به وضعیت کارگران، باید برای افزایش قیمت نیز تصمیم گیری شود. حقوق مستمری بگیران ولسوالی های کشور و ارتش که برای ما بسیار مهم است. همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه بهتر از دولت قبل در خصوص وضعیت مستمری بگیران ارتش و روستایی و همه کارمندان دولت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید