خبر خوش برای دولت برای افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران

خبر خوش برای دولت برای افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران

در روزهای اخیر مصوبه افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران در شورای اسلامی شهر به تصویب رسید. در حالی که در لایحه اولیه دولت افزایش حقوق کارکنان و مستمری بگیران از 900 تا 1 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود، اما تغییراتی در شورای اسلامی ایجاد شد که منجر به افزایش منابع مورد نیاز برای اجرای لایحه مذکور شد.

لازم به ذکر است مبلغ اضافه شده به دستمزد به صورت امتیازی می باشد. در عمل این فرصت در اختیار کارکنان قرار می گرفت، بنابراین هر ساله این امتیاز در ضریب حقوق ضرب می شود و در پایه حقوق قرار می گیرد. یعنی امسال سه هزار امتیاز معادل یک میلیون تومان است اما برای سال آینده ممکن است به یک میلیون و 300 هزار تومان افزایش یابد.

در همین رابطه ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: 60 هزار میلیارد تومان برای افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران در نظر گرفته شده است و علاوه بر آن برای افزایش مستمری مشمولان نیز تلاش می شود. 30 درصد کمیته امداد و بهزیستی.

ارزیابی اولیه دولت این بود که برای افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران، 54 هزار میلیارد تومان بار مالی به بودجه تحمیل کند. با توجه به تغییراتی که در کمیسیون برنامه و بودجه و صحن علنی مجلس رخ داد، ارزیابی اولیه حاکی از آن است که بار مالی حدود 60 تا 62 هزار تومانی برای دولت ایجاد شده است. البته اعداد دقیق را باید از سازمان برنامه – بودجه و سازمان اداری و سازمان استخدامی استخراج کرد.

اما ذکر نکات زیر در خصوص لایحه اولیه افزایش حقوق و دستمزد دولت و همچنین دو نوبت تغییرات اعمال شده در کمیته برنامه و بودجه شورای اسلامی حائز اهمیت است.

1- در حوزه بازنشستگان علاوه بر 900 هزار تومانی که دولت می خواست، 5 درصد اضافه شد. دولت تخمین زد که 5 درصد اضافه شده حدود 7 هزار میلیارد تومان بار مالی داشته باشد، اما دولت این رقم را پذیرفت.

2- در حوزه کارمندان و کارگران، حقوق معلمان 15 درصد افزایش یافت. در ادامه مقرر شد افزایش این قانون مشمول بند 8 جزء الف تبصره 12 نباشد، به عبارت دیگر سقف یک میلیون تومان نباید اعمال شود.

3- موضوع افزایش حقوق اعضای هیات علمی در لایحه اولیه دولت لحاظ نشده بود و شورای اسلامی این موضوع را در مصوبه نهایی اضافه کرد. پیش از این، دولت حقوق معلمان را 30 درصد افزایش داده بود و در قانون آمده بود که دانشگاه ها این افزایش حقوق را از منابع داخلی خود تامین می کنند. دولت جدید بر این باور بود که دانشگاه‌ها هزینه افزایش را از بودجه دولتی پرداخت می‌کنند، بنابراین اگرچه چندین ماه از افزایش حقوق اساتید می‌گذشت، اما پرداخت‌ها به روال سابق بازگشت.

4- از سوی دیگر یکی از گروه های مشمول سقف حقوق مندرج در تبصره 12 اعضای کادر آموزشی در رتبه های استادی و تمام استادی می باشند. بنابراین، مثلاً یک استاد دانشگاه که شغلش تحقیق است، چون در سقف حقوق بود، دیگر برای کارهای تحقیقاتی اش حقوق نمی گرفت. با توجه به این چالش ها در نهایت کمیسیون برنامه و بودجه افزایش 15 درصدی حقوق معلمان را وارد این لایحه کرد و مجلس به آن رای داد. مجلس این 15 درصد را پاداش ویژه ای می داند که برای کار علمی به استاد پرداخت می شود.

5- در حوزه مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی دولت افزایش 15 درصدی را در نظر گرفت که به 30 درصد افزایش یافت. در نهایت دولت در حوزه ایثارگری حداقل درآمد 4 میلیون و 500 را در نظر گرفت که به 5 میلیون و 600 هزار تومان افزایش یافت.

6- قانون برای نیروهای مسلح و نیروی انتظامی علاوه بر افزایش های معمول افزایش 20 درصدی را پیش بینی کرده است. به پیشنهاد یکی از نمایندگان در صحن علنی، ممنوعیتی به این لایحه اضافه شد که بر اساس آن دولت موظف به اجرای این مصوبه شد. در صورت پذیرش این پیشنهاد توسط شورای نگهبان 20 درصد به حقوق نیروهای مسلح اضافه می شود.

7- در لایحه تناسب حقوق کارکنان و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​که از سوی دولت ارائه شد، اعلام شد که دولت می تواند فوق العاده ویژه واحدهایی را که زیر 35 درصد دریافت می کنند به 35 درصد افزایش دهد. این در حالی است که در حال حاضر دستگاه هایی با 50 درصد تخفیف فوق العاده ویژه داریم. لذا این موضوع در کمیته برنامه و بودجه مطرح شد و در نهایت به دولت فرصت داده شد تا سقف افزایش فوق العاده فوق العاده 50 درصدی را در نظر بگیرد. در نتیجه، دولت می‌تواند برای عادلانه بودن پرداخت‌ها، کمک هزینه ویژه تا سقف 50% را به تشخیص خود اعمال کند.

دیدگاهتان را بنویسید