تصور ایران بدون سپاه غیرممکن است/ آمریکا هرگز موضع خود را در قبال ایران تغییر نخواهد داد


ساعت: 15:14
تاریخ انتشار: 1401/01/30
کد خبر: 1823200

سپاه بخشی اجتناب ناپذیر از سیاست خارجی و استراتژیک ایران است. و از طریق روابط و سرمایه گذاری های خود نقش اساسی در سیاست خارجی این کشور ایفا می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش گروه بین الملل « تیتریک »؛ وبسایت آمریکایی vox در گزارشی مفصل نوشت: 6 نکته که باید درباره سپاه قدرتمند ایران بدانید.

با وجود توافق تاریخی هسته ای واشنگتن و تهران و مذاکرات برای افزایش نفوذ سیاسی ایران در خاورمیانه، واقعیت این است که یک منطقه کلیدی در رژیم وجود دارد که به شدت مخالف گرم شدن روابط ایران و ایالات متحده است.

این منطقه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان امنیتی و خدمات نظامی مسئول حفاظت و بقای رژیم اداره می شود. واقعا تصور ایران بدون سپاه غیرممکن است.

بنابراین در اینجا 6 واقعیت در مورد قدرت سپاه پاسداران وجود دارد که به توضیح آنها می پردازیم.

654e76f2 4167 4882 82ad ad98ded7d132 خبر خاکستری


– سپاه فقط یک ارگان نظامی نیست، بلکه از قدرت سیاسی و اقتصادی بالایی در ایران برخوردار است.

انقلابیون که سیاست های ظالمانه محمدرضا پهلوی را ثمره تلخ نفوذ آمریکا می دانستند، در سال 1358 (1358) این سازمان را برای جلوگیری از این نفوذ تأسیس کردند. ساواک و نظامیان ایرانی مسلح و آموزش دیده توسط آمریکا، نقاط روشن این ظلم بودند.

ساواک پس از پیروزی انقلاب منحل شد اما ارتش جان سالم به در برد.

سپاه از بدو پیدایش در بحبوحه انقلاب به تدریج رشد کرد و به ستون جمهوری اسلامی و اکنون نیروی زورگوی ایران تبدیل شد.

این یک بخش تجاری بزرگ است که در ساخت و ساز صنعتی، کشتیرانی، مخابرات و رسانه ها فعالیت می کند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مهمترین عامل بازدارنده استراتژیک ایران یعنی برنامه موشکی بالستیک این کشور را کنترل می کند و روابط با نزدیکترین متحدان منطقه ای خود را تسهیل می کند.


– سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ولی فقیه محسوب می شود.

وظیفه سپاه پاسداران پاسداری از ولی فقیه (که قلب نظام است)، از انقلاب و نظام است. و از سیاست رهبر ایران به شدت حمایت می کند.


– اهداف سپاه آمیخته ای از ایدئولوژی و منافع ملی است.

حفظ نقش ولی فقیه و نقش محوری اسلام در ایران از اولویت های اصلی سپاه است. و به همین منظور می خواهد جایگاه و نفوذ سیاسی خود را حفظ کند، زیرا تنها سازمانی در ایران محسوب می شود که واقعاً می تواند از نظام اسلامی کشور دفاع کند.

سپاه نفوذ غرب را شدیدترین چالش انقلاب و نوعی جنگ فرهنگی می داند که باید در هر مرحله به راه بیاندازد. این کار در ایران توسط یک شبه نظامی داوطلب بزرگ به نام بسیج انجام می شود.

هدف بسیج تربیت جوانانی شایسته و با اخلاق متعهد و متعهد به ولی فقیه است.

مأموریت سپاه در خارج از ایران پیچیده‌تر است و به دنبال رهایی خاورمیانه از نفوذ آمریکاست که به معنای وادار کردن نیروهای آمریکایی به عقب‌نشینی از خلیج فارس و شکست رژیم صهیونیستی است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل روابط نزدیک با واشنگتن و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، نسبت به همسایگان عرب ایران به ویژه عربستان سعودی بی اعتمادی عمیق دارد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شبکه ای قوی از گروه های مسلح برای رهایی خاورمیانه از نفوذ آمریکا و مخالفت با منافع منطقه ای عربستان سعودی مرتبط است. حزب‌الله، شبه‌نظامیان شیعه عراق، گروه‌های مختلف فلسطینی (از جمله حماس) و انصارالله (حوثی‌ها) برای پیگیری منافع ایران در سراسر منطقه مورد حمایت سپاه پاسداران قرار گرفته‌اند.


تجربه تلخ جنگ ایران و عراق و حمایت آمریکا از عراق در طول آن هنوز برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بزرگ و سنگین است.

حمایت آمریکا و متحدان منطقه ای آن به ویژه عربستان و کویت از صدام حسین در جنگ باعث شده تا عراق بتواند از سلاح های شیمیایی علیه ایران استفاده کند و با استفاده از نیروی دریایی آمریکا بر این کشور (ایران) فشار بیاورد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شاخه مردمی بسیج بیش از هر نیروی دیگری در طول جنگ جان خود را از دست دادند. رهبر معظم انقلاب و سپاه این حمایت را توطئه آمریکا برای نابودی انقلاب نوپای ایران می دانستند.

از اواخر جنگ تاکنون، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سیاست خود را به گونه‌ای شکل داده است که قربانیان جانبازان و اهدافی که برای آن (حفظ انقلاب و آرمان‌های اسلامی آن) می‌جنگند، مورد غفلت قرار نگیرند. عادی سازی روابط با آمریکا ضرر نکن


– سپاه پاسداران تقریباً تمام اقدامات آمریکا در خاورمیانه را انگیزه های شوم می داند.

سپاه پاسداران در سال 1998 تقریباً وارد جنگ با طالبان شد. پس از 11 سپتامبر، همکاری های کوتاه مدتی بین ایران و ایالات متحده وجود داشت و اطلاعات محدودی از طریق تهران در اختیار دیپلمات های آمریکایی قرار می گرفت.

اظهارات شرورانه جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا، به این رابطه نوپا آسیب زد. و این حرکت در نگاه سپاه و مقام معظم رهبری تاییدی بر این بود که آمریکا هرگز موضع خود را در قبال جمهوری اسلامی تغییر نخواهد داد و هرگز قابل اعتماد نخواهد بود.

از آن زمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به جای همکاری با آمریکا به دنبال تضعیف اشغال افغانستان و عراق توسط آمریکا بود و تا حدودی منجر به خروج نیروهای آمریکایی از عراق شد.


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای سیاست آمریکا مهمتر از آن چیزی است که اکثر آنها اذعان دارند.»

سپاه بخشی اجتناب ناپذیر از سیاست خارجی و استراتژیک ایران است. و از طریق روابط و سرمایه گذاری های خود نقش اساسی در سیاست خارجی این کشور ایفا می کند. اما این مقام معظم رهبری است که سیاست خارجی و استراتژیک ایران را در دست دارد و هر دو را تعیین می کند.

مشکلاتی که واشنگتن و همسایگان ایران را نگران می کند، از برنامه موشکی بالستیک گرفته تا فعالیت های ایران در خاورمیانه و فراتر از آن، معمولاً تحت کنترل سپاه پاسداران است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید