هنوز درباره سپاه و بحث دفاع سؤالاتی وجود داشت. مذاکرات بعدی تکلیف این دو را مشخص می کند / ایران به هیچ وجه از منافع ملی خود که بخش عمده آن سپاه است غافل نخواهد شد.

هنوز درباره سپاه و بحث دفاع سؤالاتی وجود داشت.  مذاکرات بعدی تکلیف این دو را مشخص می کند / ایران به هیچ وجه از منافع ملی خود که بخش عمده آن سپاه است غافل نخواهد شد.

شهریار حیدری نماینده مجلس گفت: مذاکرات هسته ای در آینده ادامه خواهد داشت و امیدوارم تا پایان سال به نتیجه برسد. بهتر است مذاکرات دوباره آغاز شود، اما در اصل برد-برد برای هر دو طرف است. به نظر من ظرف چند ماه آینده مذاکرات تجدید خواهد شد و به نتیجه خواهد رسید. هنوز در مورد سپاه و بحث دفاعی مذاکرات وجود داشت. به همین دلیل معتقدم در مذاکرات بعدی تکلیف این دو مشخص خواهد شد. ایران به هیچ وجه از منافع ملی خود که بخش اصلی آن سپاه است غافل نخواهد شد.

شهریار حیدری در گفت و گو با «انتخاب» در پاسخ به این سوال که آیا دیدار حسین امیرعبداللهیان با جوزپ بورل و همچنین اظهارات کمال حرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نشان دهنده تمایل ایران برای از سرگیری مذاکرات با ایران است. احیای برجام، گفت: مذاکرات هرگز قطع نشد، بنابراین به تاخیر افتاد. تحریم های جدید آمریکا و اروپا موضوع اصلی مذاکرات و برجام را در کانون توجه قرار داده است. اما مذاکرات در آینده ادامه خواهد داشت و امیدوارم تا قبل از پایان سال به نتیجه برسد.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: در کنار این بحث ها، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی و آمریکا به دنبال تضعیف ایران در برجام و در نهایت توافق ضعیفی بودند که به ایران آسیب می رساند که ایران نیز چنین نمی کند. باید این شرایط را بپذیرید.» بنابراین، بهتر است مذاکرات را دوباره شروع کنیم، اما در اصل هر دو طرف پیروز می شوند، نه به ضرر یکی. به نظر من ظرف چند ماه آینده، مذاکرات تجدید خواهد شد و نتیجه خواهد گرفت. خواهد رسید.”

حیدری درباره زمان از سرگیری مذاکرات نیز گفت: در حال حاضر مشخص نیست. آنها اکنون در حال مذاکره برای تصمیم گیری در مورد محل برگزاری جلسات بعدی هستند.”

نماینده مردم قصرشیرین در مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به اعتراضات اخیر در ایران آیا طرف مقابل حاضر است پای میز مذاکره بازگردد یا خیر، گفت: آنها آماده مذاکره هستند زیرا نمی توانند از خود فاصله بگیرند. آنها به دنبال امتیاز هستند وگرنه اصل مذاکره را می پذیرند و به دنبال توافق هستند، اما اصلی ترین موضوعی که آمریکا در توافق رعایت می کند بحث امتیاز دادن است.

حیدری در پاسخ به این سوال که آیا سخنان حرازی مبنی بر اینکه «بسیاری از مسائلی که در مذاکرات بود حل شده و اکنون تنها موضوع تضمین است، البته موضوعات مطرح شده مسائل قدیمی است» به این معناست که ایران از دو خواسته، تضمین و حذف سپاه در لیست گروه‌های تروریستی قرار دارد، وی گفت: این موضوعات در مذاکرات رها شده بود و همچنان در مورد سپاه و بحث حفاظت مذاکره می‌شد. به همین دلیل فکر می کنم تکلیف این دو در مذاکرات بعدی مشخص شود. ایران به هیچ وجه از منافع ملی خود که بخش اصلی آن سپاه است غافل نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید