تصویب قطعنامه ضد ایرانی وضعیت حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

تصویب قطعنامه ضد ایرانی وضعیت حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

به گزارش ایرنا، قطعنامه ضد ایرانی حقوق بشر کانادا پنجشنبه شب به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با 80 رای موافق، 29 رای مخالف و 65 رای ممتنع تصویب شد. در واقع 94 کشور با این قطعنامه ضدایرانی مخالف هستند.

کشورهایی مانند روسیه، چین، کوبا، پاکستان، هند، فیلیپین، سوریه، سریلانکا، اندونزی، عراق، عمان، لبنان، اندونزی، اریتره، بولیوی، زیمبابوه، ترکمنستان، قرقیزستان، بلاروس، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و نیکاراگوئه از این حمایت حمایت می کنند. قطعنامه، اما رای منفی داد.

عربستان و بحرین در رای گیری این قطعنامه ضد ایرانی غایب بودند. ونزوئلا حق رای در جلسات سازمان ملل را ندارد زیرا حق عضویت خود در سازمان ملل را به موقع پرداخت نکرده است.

افغانستان نیز در این رای گیری شرکت نکرد. از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، اختلافاتی بر سر کرسی دایمی این کشور در سازمان ملل وجود دارد و کمیسیون اعتبارنامه و مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکنون درخواست حکومت طالبان برای کرسی در افغانستان را به تعویق انداخته اند. نمايندگان دولت قبلي آن كشور در اين سازمان ايما كه هزينه آنها را دولت آمريكا پرداخت مي كند. گفته می شود موافقت با حضور نماینده طالبان در سازمان ملل به معنای به رسمیت شناختن آنها در عرصه بین المللی است.

این قطعنامه ضدایرانی سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با 78 رای موافق، 31 رای مخالف و 69 رای ممتنع دریافت کرد.

این قطعنامه سیاسی که سالانه از سوی کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران ارائه می شود، برای اولین بار در نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد با موضوع «دستور کار وضعیت حقوق بشر و گزارش های گزارشگران ویژه» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در 25 آبان، یعنی 25 آبان) در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد و حمایت از ناآرامی های ایران یکی از محورهای آن بود.

این قطعنامه با ۷۹ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۶۸ رای ممتنع به تصویب کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل رسید و در واقع ۹۶ کشور به این قطعنامه رای منفی دادند.

به گزارش ایرنا، روز چهارشنبه (23 آذر/ 23 آذرماه) قطعنامه سیاسی آمریکا در شورای همکاری های اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) که زیرمجموعه آن کمیسیون وضعیت زنان تشکیل می شود، به تصویب رسید و به عضویت ایران در این کمیسیون خاتمه می دهد. او بدعت خطرناکی را برای از بین بردن مخالفان و کشورهایی که با آمریکا مخالف بودند پایه گذاری کرد.

بررسی پیش نویس «قطعنامه E/2023/L.4» یا قطعنامه سیاسی آمریکا با عنوان «خاتمه عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون وضعیت زنان برای باقیمانده دوره عضویت 2026-2022» در چهارشنبه به وقت محلی (14 دسامبر 2022، 23 دسامبر 1401) به شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) پیشنهاد شد و با 29 رای موافق، 8 رای موافق و 16 رای ممتنع به تصویب رسید که بدعت و رویه خطرناکی از سوی ایالات متحده یافت. ایالات در سازمان ملل

آمریکا و متحدان غربی آن یعنی اعضای اتحادیه اروپا و کانادا و کشورهای آرژانتین، شیلی، کلمبیا، گواتمالا، پرو و ​​پاناما به لغو عضویت ایران در کمیسیون زنان سازمان ملل رای مثبت دادند، در حالی که کشورهایی مانند همانطور که مکزیک، تایلند و تونس رای مخالف دادند.

بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه نیز به قطعنامه پیشنهادی حذف ایران از کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل رای منفی دادند.

کمیسیون وضعیت زنان یکی از زیرمجموعه‌های ECOSOC است که از سال 1946 در تلاش است تا در عرصه چالش‌ها و مسائل زنان پیشگام باشد و جمهوری اسلامی ایران با برگزاری انتخابات شفاف و دموکراتیک با حمایت آسیا و اقیانوسیه به عضویت آن درآمد. گروه و با اکثریت آرای اعضای ECOSOC.

کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد 45 عضو دارد و جمهوری اسلامی ایران بر اساس رای اکثریت اعضای ECOSOC از سال 2022 تا 2026 به عضویت این کمیسیون درآمد. 43 رای از 54 رای اعضای این تشکل.

آمریکا به همراه متحدان غربی خود از ابتدای حوادث داخلی ایران حمایت از اغتشاشات را در دستور کار خود قرار داده و از اخلال گران نظم عمومی حمایت کرده و با برگزاری جلساتی با مخالفان نظام اسلامی، اقدامات ضد ایرانی خود را تقویت کرده است. جمهوری ایران فهرست تحریم ها علیه ایران به بهانه نقض حقوق بشر افزایش یافته است.

دولت جو بایدن مدعی است که از تغییر رژیم در ایران حمایت نمی کند، اما از زمان آغاز حوادث در ایران با مخالفان جمهوری اسلامی ایران همسو شده و به صراحت اعلام کرده است که به جای تمرکز بر مذاکرات برای احیای برجام، تمرکز بر رویدادهای داخلی ایران است، اما او هر گونه نقشی در ناآرامی ها را رد کرده است.

غرب به رهبری آمریکا در تاریخ 12 آذر در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به بهانه ناآرامی ها در ایران قطعنامه ای با عنوان «وضعیت حقوق بشر در ایران» در ژنو سوئیس به تصویب رساند.

این قطعنامه با 25 رای موافق، 6 رای مخالف و 15 رای ممتنع به تصویب رسید. چین، پاکستان، اریتره، ونزوئلا، کوبا و ارمنستان 6 کشوری بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند. بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان، مالاوی، مالزی، موریتانی، نامیبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات متحده عربی و ازبکستان از این قطعنامه ممتنع کردند.

دیدگاهتان را بنویسید