تصویب وام های جبران خسارات سیل مردادماه در شورای دولت/ 60 میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی پروژه های زیربنایی و مسکن به استان مرکزی اعطا شد.


ساعت: 11:03
تاریخ انتشار: 08/07/1401
کد خبر: 1906687

مزمدی گفت: شورای دولت در جلسه 13 آبان ماه در مجموع 60 میلیارد تومان اعتبار بلاعوض برای اجرای پروژه های زیربنایی و مسکن در استان مرکزی اعطا کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب؛ امید مزمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی امروز در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به بارندگی شدید مرداد ماه سال 1401 و وقوع سیلاب در مناطق مختلف استان مرکزی حدود 30 برابر سیلاب تشکیل شد. در شهرها و روستاهای منطقه گزارش شده است.

وی افزود: پس از وقوع سیل 80 منزل مسکونی به طور کامل تخریب شد و نیاز به مرمت این منازل وجود دارد و حدود 200 واحد مسکونی آسیب دیدند و این منازل جزء واحدهای تعمیراتی محسوب می شوند و این واحدها در سطوح مختلف جبران می شوند. توانایی طبقه بندی آنها است.

مزمدی تصریح کرد: بلافاصله پس از وقوع سیل در استان مرکزی و با تشکیل جلسات منظم و اضطراری ستاد مدیریت بحران، احیای پروژه های آسیب دیده آغاز شد و با اجرای طرح های اضطراری توسط دستگاه های اجرایی از جمله برق، گاز، جهاد – ادارات کاشور، اداره راه، بنیاد مسکن و سایر نهادها، وضعیت مردم این مناطق فراتر از بحران بود.

وی ادامه داد: عملیات مرمت پروژه های آسیب دیده از همان روز سیل در استان مرکزی آغاز شد و عملیات ساخت و تعمیر واحدهای مسکونی سیل زده نیز توسط گروه های جهاد سازندگی بسیج در این مناطق آغاز شد و پیشرفت تعدادی از این واحدها به بیش از 50 درصد رسیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی افزود: در مرحله اول مبلغ 26 میلیارد تومان برای اجرای طرح های مردمی در استان مرکزی اختصاص یافت. ، لایروبی کانال و غیره در اختیار دستگاه های اجرایی ذیربط قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در جلسه 13 آبان شورای محترم دولت و تصویب اعطای اعتبار بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت برای جبران خسارات ناشی از سیل، در مجموع 60 میلیارد تومان اعتبار بلاعوض برای ساخت و ساز اعطا شد. پروژه های زیربنایی و مسکن استان مرکزی گفت: مبلغ 23 میلیارد تومان تسهیلات مسکن و تعمیرات مصوب شد و در زمینه جبران خسارت کشاورزان نیز تسهیلات مناسب در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می گیرد. و سهم استان مرکزی متعاقباً وزارتخانه اعلام خواهد شد.

مزمدی افزود: شورای دولت 200 میلیون تومان تسهیلات 4 درصدی برای واحدهای مسکونی روستایی و 5 درصدی برای واحدهای عمرانی شهری به مبلغ 250 میلیون تومان تصویب کرد. به هر واحد احداثی در شهر و روستا 50 میلیون تومان به صورت رایگان تعلق می گیرد.

وی افزود: همچنین تسهیلات 4 درصدی برای واحدهای تعمیرات شهری و روستایی آسیب دیده تا سقف 20 میلیون تومان به صورت رایگان تصویب شد و در صورت نیاز به اعتبار بیشتر تا سقف 30 میلیون تومان، این مبلغ با توجه به میزان برآورد شده در اختیار خانوارها قرار می گیرد. خسارت.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی در این خصوص ادامه داد: همچنین تمامی خانوارهای سیل زده تا سقف 20 میلیون تومان کمک هزینه بلاعوض برای جبران خسارت لوازم خانگی دریافت می کنند. در زمینه لوازم خانگی نیز علاوه بر کمک های رایگان، تسهیلات ارزان قیمتی نیز اندیشیده شده است که در نهایت در اختیار این خانواده ها قرار خواهد گرفت.

وی افزود: وام ها و تسهیلات بلاعوض اعلام شده از سوی شورای دولت به زودی به بنیاد مسکن و بانک ها ابلاغ می شود و با ابلاغ این تسهیلات، روند ساخت مسکن تسریع می شود.

آقای مسعدی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است بخشی از لوازم خانگی مورد نیاز سیل زدگان توسط خیرین، ستاد اجرایی، صنایع و … تهیه شده است که توزیع این اقلام در حال انجام است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید