تعجب دولت برای حقوق بازنشستگان چیست؟

حقوق بازنشستگان موضوع داغ ایران است. حقوق بازنشستگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دولت ها تلاش می کنند رفاه بازنشستگان را بهبود بخشند و حقوق آنها را افزایش دهند. آخرین اخبار حقوق بازنشستگان در سال 1403 را در زیر می خوانید.

تعجب دولت برای حقوق بازنشستگان چیست؟
معاون فنی و بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص صدور احکام رتبه بندی مستمری بگیران آموزشی و فرهنگی اعلام کرد: به طور میانگین صندوق بازنشستگی کشوری برای معوقات 3 ماهه مهر، آبان و آذرماه امسال 6 میلیون و 645 هزار تومان به حساب شرکت کنندگان واریز می شود و تا پایان سال در صورت تامین اعتبار کلیه معوقات ناشی از ارزشیابی معلمان پرداخت می شود.

رضا فیضی نژاد با اشاره به اینکه نظام ارزشیابی معلمان به عنوان نظام مستقل و ویژه معلمان نظام تعلیم و تربیت در بند دوم ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه گنجانده شده است، گفت: بر اساس مصوبه ماده 1 قانون آموزش و پرورش. مصوبه فوق و به منظور بهبود روند آموزش و پرورش و توسعه طرح نظام شایستگی مورخ 10 شهریور 1400 این مصوبه تعیین و اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این قانون، معلمان بر اساس شاخص های تعیین شده در پنج مقطع تحصیلی معلم- معلم، مربی- معلم، استادیار- معلم، دانشیار- معلم و استاد- معلم، از اول تا پنجم شدند. وی افزود: اگرچه قانون نظام رتبه بندی معلمان در سال 1400 تصویب شد، اما در عمل تصمیمات انتخاب مشمولین در نیمه دوم سال 1401 توسط آموزش و پرورش صادر شد و به عبارتی در این مدت، اداره آموزش و پرورش دستوری برای معلمان صادر نکرده و هیچ مبلغی پرداخت نشده است. حتی افرادی که در فاصله شهریور 1400 تا پایان سال 1401 بازنشسته شده اند، به دلیل عدم صدور حکم انتخاب شغل از سوی آموزش و پرورش برای آنها، پرونده هایی که به ادارات کل استانی صندوق برای تشکیل پرونده ارسال شده است. حقوق بازنشستگی برای آنها ، مستقل از رتبه بندی بود، اما سرانجام در نیمه دوم سال 1401 قوانین رتبه بندی معلمان اصلاح شد.

به گفته معاون امور فنی و بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری و بر اساس اطلاعیه رسمی آموزش و پرورش، در سال های 1400 و 1401 62 هزار نفر بازنشسته شدند و از آنجایی که این قانون ویژه معلمان و افرادی است که در مشاغل اداری، مالی، خدماتی یا اجتماعی مشغول به کار هستند. مشمول این قانون نیستند، در نهایت طی جمع بندی 50 هزار و 500 نفر مشمول نظام ارزشیابی معلمان شدند.

یکسان سازی حقوق بازنشستگان

فیضی نژاد تاکید کرد: به طور کلی 2000 میلیارد تومان بار مالی ناشی از اجرای رتبه بندی معلمان است و به طور میانگین برای هر نفر 37 میلیون و 200 هزار تومان معوقه باید پرداخت شود.

وی اعلام کرد: صندوق بازنشستگی کشوری در نظر دارد تا پایان سال تمام معوقات ارزشیابی معلمان را با همکاری سازمان و برنامه بودجه پرداخت کند و در صورت تامین اعتبار، درخواست های ارزشیابی معلمان نیز تسویه خواهد شد.

معاون فنی و امور بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه صندوق بازنشستگی کشوری 345 میلیارد تومان به حساب معلمان واریز کرده است، گفت: به طور میانگین بابت معوقات سه ماه مهر، آبان و آذر 1402. ، به حساب ها مبلغ 6 میلیون و 645 هزار تومان به مشمولان واریز شد. پرداخت این مرحله از معوقات ساعاتی پس از پرداخت حقوق ماهیانه هازارد با اطلاع معلمان نیز از طریق پیامک انجام شد.

بر اساس اظهارات فیضی نژاد، احکام اصلاحی برای تعدادی از معلمان همچنان برقرار است. صندوق بازنشستگی کشوری نیز احکام این افراد را اصلاح کرده و مابه التفاوت را بر اساس سه عنصر حق الکار، حق الکار و اضافه کار محاسبه می کند که حد پایین آن از 45 درصد حق الکار و حق الکار و حق اضافه کار تا متغیر است. 90 درصد برای رتبه پنجم..

وی در خصوص پرداخت حقوق معلمان در سال 1403 با اعمال رتبه بندی نیز اظهار داشت: بودجه سال 1403 با اعمال رتبه بندی دیده شد و با احکام جدید پرداخت ها در سال آینده انجام می شود.