تعداد بورسیه ها به 1380 نفر رسیده است

وی ادامه داد: اساتید و دانشجویان دکتری که بر اساس نیاز نظام ایده ها و نیازها عنوان پایان نامه دکتری و کارشناسی ارشد خود را انتخاب کنند از حمایت ویژه برخوردار خواهند شد. پایان نامه های دکتری دانشجویان آن از پایگاه های تشویقی امتیاز ویژه ای دریافت می کند، امتیاز تحقیقاتی ویژه متناسب با نیاز صنایع مختلف که در سیستم گنجانده شده است.

وزیر علوم وی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار هزار دانش آموز مستعد بر اساس «طرح استاد محوری» پذیرش شدند، افزود: یک مشکلی که با نخبگان داشتیم این بود که شاهد مدال آوران اقوام در المپیک بودیم اما در رشته ای غیرمرتبط با مدالی که به دست آوردند.» مطالعه می کنند، بنابراین جلسه ای گذاشتیم و با دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تفاهم نامه امضا کردیم. کسانی که مدال گرفتند، می توانند بورسیه و حقوق دریافت کنند. پس از فارغ التحصیلی می توانند به تحصیل در مقطع دکترا بروند و مستقیماً به عنوان عضو هیئت علمی انتخاب شوند.

وی افزود: امسال تعداد بورسیه های دانشجویی به یک هزار و 380 دانشجو در رشته های اولویت دار افزایش یافت.

وی افزود: امسال برای اولین بار هزاران دانشجوی تیزهوش بر اساس 'طرح استاد محوری' پذیرش شدند. ما با نخبگان مشکل دیگری داشتیم، مشکل ما این بود که می دیدیم اقواممان در المپیادها مدال می گیرند اما در رشته ای غیرمرتبط درس می خوانند. ما جلسه ای داشتیم و با دکتر ستاری معاون فناوری آن زمان قرارداد امضا کردیم. وی از طریق بنیاد ملی نخبگان موافقت کرد که دانش آموزانی که واجد شرایط هستند و نمرات زیر 100 دارند، در صورت تحصیل در رشته هایی که مدال گرفته اند، بورسیه و حقوق دریافت کنند. پس از فارغ التحصیلی می توانند تا مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند و مستقیماً به عنوان اعضای هیئت علمی انتخاب شوند.

وی افزود: یکی دیگر از کارهایی که برای نخبگان انجام دادیم این بود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی آیین نامه ای تصویب کردیم که اعضای بنیاد ملی نخبگان و منتخبان بنیاد مجبور به حضور در دعوت از اعضای دانشگاهی نباشند و آنها حضور داشته باشند. خود را مستقیماً در دانشگاه و به عنوان جذب کادر علمی معرفی کنند.

وی ادامه داد: برای اولین بار در سال جاری بورس صنعتی را ایجاد و به عنوان الگو در دانشگاه های یزد، هرمزگان، سهند، تبریز اجرا کردیم. پس از اجرای موفقیت آمیز این طرح، امسال در سطح ملی اجرایی شد، به عنوان مثال سایپا با مبادله هزاران نفر در رده های مختلف در رشته های خاص خود موافقت کرد. دانشگاه فنی و حرفه ای کنسرسیومی را با صنایع مختلف تشکیل داده است تا چندین هزار دانشجوی دانشگاه فنی و حرفه ای بتوانند برای صنایع مختلف بورسیه تحصیلی دریافت کنند. امسال با وزارت نفت هماهنگ کرده ایم تا بورسیه های این صنعت افزایش یابد.

وی ادامه داد: سامانه ای تحت نظام ایده ها و نیازها تحت عنوان جریان نوین اقتصادی ایجاد کرده ایم تا در جریان جدید اقتصادی شرکت های دانش بنیان و هسته های فناوری تولید کننده محصولات خود را عرضه کنند.