تعداد مراجعات به پزشک در سال 1401 چقدر افزایش داشته است؟

تعداد مراجعات به پزشک در سال 1401 چقدر افزایش داشته است؟

روز جدید : آخرین اخبار قیمت خدمات پزشکی از سوی سازمان «نظام پزشکی» باعث نگرانی مردم شده است اما چند نفر در سال آینده به پزشک مراجعه خواهند کرد؟

اخیراً اخباری مبنی بر تعیین قیمت تمام شده خدمات درمانی توسط سازمان نظام پزشکی، موجی از نگرانی مردم را از افزایش مراجعات به پزشکان به راه انداخته است.

این جدول که منبع انتشار آن صفحه مجازی مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی است؛ برآورد هزینه های خدمات تشخیصی و پزشکی در سال 1401; اما آیا قیمت های منتشر شده تعرفه ویزیت پزشک در سال آینده خواهد بود؟

سازمان ویزیت های پزشکی بر عهده سازمان نظام پزشکی نیست

طبق قانون بیمه سلامت، تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی هر ساله به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. بنابراین سازمان نظام پزشکی کشور صلاحیت تصویب تعرفه خدمات درمانی را ندارد و جدول منتشر شده نیز افزایش ویزیت پزشکی در سال آینده را نشان نمی دهد.

سازمان نظام پزشکی همه ساله پیشنهادهای خود را برای افزایش تعرفه های پزشکی ارائه می کند. موضوع افزایش تعرفه های پزشکی همواره یکی از چالش های حوزه اقتصاد سلامت و محل مناقشه اتحادیه های صنفی مانند نظام پزشکی و سازمان های تایید تعرفه بوده است.

سازمان نظام پزشکی با این استدلال که هزینه نگهداری از مطب بالاتر از مصوبه دولت است، اما به دلیل محدودیت منابع شرکت های بیمه و نبود زیرساخت ها، همواره بر تعرفه های بالاتر از مصوبه تاکید کرده است. افزایش تعرفه ها اتفاق نخواهد افتاد.

بر اساس قانون، شورای عالی بیمه سلامت موظف است همه ساله ارزش نسبی را بررسی و تعرفه خدمات درمانی را برای کلیه ارائه دهندگان خدمات بهداشتی، درمانی و تشخیصی کشور اعم از دولتی و غیردولتی قبل از تصویب تعیین کند. بودجه سال آینده در کابینه. و بخش خصوصی بر اساس اصل تعادل بین منابع، هزینه ها و قیمت های واقعی عمل کند. به همین دلیل سالانه شاهد افزایش تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی هستیم اما این افزایش هیچ گاه رضایت پزشکان را جلب نمی کند.

مازاد پزشکان در تعرفه های مراقبت های بهداشتی

شهریه ویزیت پزشک عمومی امسال 52 هزار و 700 تن بوده است اما اعلام سازمان نظام پزشکی قیمت پزشک عمومی را 131 هزار تن می داند که 150 درصد با تعرفه فعلی تفاوت دارد!

این سازمان همچنین مدعی است قیمت خدمات تخصصی و فوق تخصصی به ترتیب 119 و 124 درصد بالاتر از تعرفه مصوب امسال است.

این در حالی است که رئیس سازمان نظام پزشکی معتقد است به جای افزایش 150 درصدی تعرفه پزشکان عمومی باید این تعرفه 60 درصد افزایش یابد.

رئیس زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی از پیشنهاد افزایش تعرفه خبر داد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی، عدد پیشنهادی ما برای افزایش تعرفه افزایش 60 درصدی تعرفه پزشکی است.

وی با بیان اینکه برخی از محصولات مورد نیاز و مصرف دارو تا 200 درصد افزایش یافته است، گفت: نگران سلامت مردم هستیم و بیمه ها باید این ارقام را در نظر بگیرند. این می تواند تضمین کننده کیفیت خدمات پس از آن سال باشد و ما گفته ایم که اگر این عدد از حدی کمتر شود، سازمان نظام پزشکی مخالف است.

اگر بخواهیم پیشنهاد رئیس سازمان نظام پزشکی را در نظر بگیریم، می‌توان گفت که اگر افزایش 60 درصدی تعرفه پزشکان عمومی را بپذیریم، ویزیت هر پزشک عمومی از 52 هزار تن به 84 هزار تن می‌رسد. که رقم بسیار بالاتری نسبت به تعرفه فعلی است.

پیشنهاد سازمان نظام پزشکی قابل اجرا نمی باشد

افزایش تعرفه پزشکان با واکنش شورای عالی بیمه مواجه شد.

سید سجاد رضوی دبیر شورای عالی بیمه سلامت در پاسخ به پیشنهاد افزایش 60 درصدی تعرفه پزشکی گفت: سازمان نظام پزشکی رقم بسیار بیشتری را ارائه می دهد که این ارقام عملیاتی نیست.

بنابراین به نظر می رسد میزان افزایش تعرفه های پزشکی در سال آینده بسیار کمتر از ارقام اعلام شده از سوی سازمان نظام پزشکی باشد.

با توجه به درمان محور بودن نظام سلامت کشور و تعداد زیاد مراجعات برای خدمات تشخیصی و درمانی، به راحتی می توان پیش بینی کرد که بسیاری از مردم تحمل افزایش تعرفه های پزشکی و مراجعه به پزشک را ندارند و در صورت افزایش شدید این تعرفه ها در نبود زیرساخت هایی مانند پزشک خانواده، سیستم ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت، کمر مردم زیر بار هزینه های پزشکی خمیده شده است.

از سوی دیگر باید توجه داشت که در شرایطی که حتی بیمه شدگان نیز تحمل افزایش زیاد تعرفه های پزشکی را ندارند; حدود 6 تا 9 میلیون ایرانی بدون بیمه داریم که با افزایش شدید هزینه های درمانی مواجه می شوند و در شرایطی که هنوز زیرساخت های لازم مهیا نیست، خواهان افزایش غیرمنطقی تعرفه های پزشکی هستند. غیر منطقی به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید