اهمیت پزشک خانواده در البرز نهادینه نشده است/اجرای طرح پزشک خانواده; کاهش مراجعات به بیمارستان


ساعت: 10:40
تاریخ انتشار: 06/02/1401
کد خبر: 1892206

مرضیه مرادی گفت: در استان البرز طرح پزشک خانواده در بین خانواده ها نهادینه نشده و به صورت بسیار جزئی و جزئی توسط برخی خانواده ها اجرا می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مرضیه مرادی پزشک عمومی در گفت و گو با خبرنگار تیتریک گفت: طرح پزشک خانواده بیش از دو دهه است که توسط نظام سلامت ارائه شده و در برخی از شهرها و روستاهای کشور اجرا می شود اما همچنان وجود دارد. مالکیت عمومی نیست.”

وی ادامه داد: این طرح در 60 کشور جهان با جدیت در حال اجراست و کشورهای پیشرفته به اهمیت اجرای این طرح مهم پی برده اند.

مرادی افزود: در این طرح خانواده های ایرانی تحت نظر پزشک عمومی منطقه خود قرار می گیرند و در صورت صلاحدید آن پزشک به متخصصان و فوق تخصص ها مراجعه می کنند و به دلیل این طرح در هزینه های خانواده ها صرفه جویی می شود. مراجعه غیر ضروری به پزشکان عالی رتبه کاهش می یابد

این کارشناس بیان کرد: در استان البرز طرح پزشک خانواده در بین خانواده ها نهادینه نشده و به صورت بسیار جزئی و جزئی توسط برخی خانواده ها اجرا می شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر عدم اجرای پزشک خانواده یکی از نقاط ضعف جامعه پزشکی است چرا که در این دوران کرونا این طرح می توانست کمک زیادی به کادر درمانی کند.

مرادی ادامه داد: پزشک خانواده در مرحله اول شناسایی بیماری است و اگر تشخیص به خوبی انجام شود، تعداد مراجعات به بیمارستان ها را کاهش می دهد.

این پزشک اضافه کرد: برای خانواده هایی که بیماری های خاص، مخفی و همچنین بیماری های ارثی دارند، با راه اندازی طرح پزشک خانواده، دسترسی سریع به پزشک متخصص و درمان بسیار آسان می شود.

وی بیان کرد: البته پزشکانی که این طرح را انجام می دهند باید ویژگی ها و تجربه داشته باشند و این شرایط جامعه و نیروهای متخصص پزشکی را سامان می دهد.

مرادی تاکید کرد: اجرای این طرح باعث کاهش پذیرش در بیمارستان ها شده و به ویژه در شرایط حاد بیماری های ویروسی بسیار مفید است.

این پزشک در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان به اهمیت این طرح پی نبردند. اجرای این طرح به نفع کشور و کاهش تلاش کادر پزشکی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید