پزشک خانواده مراقب سلامت جمعیت تحت پوشش/ فعالیت 7000 پزشک در مرکز بهداشتی درمانی مجتمع


ساعت: 13:47
تاریخ انتشار: 1401/06/16
کد خبر: 1895812

مسعود مشاییحی گفت: پزشک خانواده مسئول سلامت جمعیتی است که از آنها مراقبت می کند و در واقع نباید منتظر مراجعه بیمار به مطب باشد بلکه باید بر اساس شرح حال و پزشکی وضعیت سلامت بیماران را رصد کند. سوابقی که از بیماران دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مسعود مشاییحی، مدیرکل خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: کارکرد هر سیستم بیمه ای کاهش خطرات برای فرد است تا بیماران به دلیل هزینه های درمانی از خدمات محروم نشوند.

وی با اشاره به اینکه اساس نظام ارجاع و پزشک خانواده از نظر بیمه است، ادامه داد: آنچه قابل توجه است این است که در تمام مقالات علمی فکر می کنند بهترین نظام، نظام ارجاع مبتنی بر پزشک خانواده است.

مشایی تصریح کرد: در نظام ارجاع پزشک خانواده اگر فردی برای دریافت خدمات به مراکز درجه یک مراجعه کند به طور میانگین بیش از 80 درصد نیازهای او برآورده می شود و در صورت تشخیص پزشک، بیمار به پزشک متخصص ارجاع می شود. و پزشک فوق تخصص باشد

وی با اشاره به اینکه در نظام ارجاع پزشک خانواده افراد به پزشک خانواده معینی ارجاع می شوند، گفت: پزشک خانواده مسئول سلامت جمعیتی است که از آنها مراقبت می کند و در واقع نباید منتظر آمدن بیمار باشد. مطب، اما بر اساس شرح حال و سوابق پزشکی بیماران باید وضعیت سلامت افراد را کنترل کند.

مدیرکل دفتر خدمات عمومی سلامت سازمان بیمه سلامت ایران خاطرنشان کرد: جمعیت تحت نظر پزشک خانواده بر اساس محل و جمعیت روستایی متفاوت است اما بر اساس استاندارد تعیین شده برای چهار هزار نفر یک پزشک خانواده تعیین می شود.

مشایی بیان کرد: پزشک خانواده در واقع از دهه 60 به بعد تشکیل شد و در طول مطالعات به صورت ماهانه در مرکز روستاها خدمات ارائه می شد. بنابراین سیستم شبکه تغییر کرد و در سطح روستا یک نفر به عنوان بهورز توسط اهالی روستا انتخاب و برای ارائه خدمات درمانی به بیماران آموزش می بیند.

این مسئول گفت: بر اساس آخرین آمار بیش از 7 هزار پزشک، 2 هزار دندانپزشک و 5 هزار ماما در 4 هزار و 186 مرکز خدمات جامع سلامت مشغول به کار هستند.

مشایی یادآور شد: روستاهای با جمعیت کمتر دارای خانه بهداشت هستند و بهورز خدمات ارائه می دهد و با وجود اینکه خانه های بهداشت تحت پوشش مرکز خدمات جامع سلامت هستند، اما مسیر ارجاع مشخص است و از این رو به تمامی مردم روستا به صورت مستقیم و غیر مستقیم از پزشک خانواده خدمات رسانی می شود. و پزشک هر هفته در ساعات و روزهای خاصی بیماران را ویزیت می کند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس نظارت بر نسخه ها، پرمصرف ترین داروهای تجویز شده توسط پزشک خانواده 436 دارو است، گفت: این داروها به صورت بسته بندی دارو در مرکز جامع سلامت موجود و در اختیار بیماران قرار می گیرد. وقتی دکتر به روستاهای همجوار می رود، بسته را با خود می برد.

این مسئول با بیان اینکه سازمان ها باید الکترونیکی شوند افزود: به عنوان مثال در ابتدای طرح نسخه نویسی الکترونیکی مقاومت بالا بود اما در این طرح خطا در نسخه نویسی و خواندن نسخه صفر خواهد بود و مزیت های زیادی دارد. دلیل باید به صورت الکترونیکی ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید