ارتقای امید به زندگی در انقلاب اسلامی/ جمعیت قزوین 100 درصد تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح قزوین; انقلاب اسلامی چهل و سه سال اخیر پیشرفت‌های ارزشمندی را در حوزه بهداشت و درمان به ارمغان آورده است که مردم را قادر ساخته است از خدمات بهره‌مند شوند.

با مقایسه آماری میزان خدمات درمانی قبل و بعد از انقلاب می توان وضعیت سلامت دوران پهلوی را به دست آورد به گونه ای که پزشکانی از کشورهای فیلیپین، هند، پاکستان و بنگلادش برای بیشترین درمان به ایران آورده شوند. -بیماری های اساسی اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این بخش تغییرات چشمگیری ایجاد شد.

مطالعات در زمینه هایی مانند بهبود سلامت عمومی شهروندان، محصولات پزشکی در نقاط مختلف کشور، امید به زندگی و کاهش مرگ و میر نشان دهنده رشد و پیشرفت در حوزه بهداشت و درمان بوده است.

از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی، رشد خدمات بهداشتی و درمانی و تسهیل دسترسی مردم به امکانات است که در این گزارش سعی شده به آن بپردازیم.

1- شاخص امید به زندگی:

شاخص امید به زندگی در کشور در دوران پهلوی 57 سال است، اما این آمار پس از پیروزی انقلاب اسلامی به 74 سال می رسد و این بدان معناست که امید به زندگی در بین ایرانیان پس از پیروزی انقلاب افزایش چشمگیری داشته است.

در حالی که امید به زندگی در ابتدای انقلاب قزوین 55 سال بود، این شاخص در سال 1378 به 74 سال رسید.

مقایسه این آمار نشان می دهد که شاخص امید به زندگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ترتیب با رشد قابل توجهی در کشور و در استان قزوین همراه است.

2- کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های عفونی

گسترش خدمات بهداشتی و درمانی زمینه ساز تغییراتی در ساختار مرگ و میر و عوارض و نتایج مثبت در این زمینه شده است.

نرخ خام مرگ و میر ایران طبق آمار از 13 در هر 1000 تولد زنده در سال 1349-1354 به 5 در سال 89-1384 کاهش یافته است. بررسی ها نشان می دهد که مرگ و میر کودکان در ایران طی چهار دهه گذشته کاهش یافته است.

نرخ مرگ و میر نوزادان در استان قزوین در اوایل انقلاب 111 در هزار تولد زنده بود که در سال 1378 به 6.9 در هزار تولد زنده کاهش یافت.

همچنین مرگ و میر زیر 5 سال در استان قزوین در این مدت 129 در هزار تولد زنده بوده که در سال 1378 به 03/11 کاهش یافته است.

گزارش بهداشت جهانی نشان می دهد که سالانه بیش از 140000 نوزاد در دوران رژیم پهلوی جان خود را از دست می دهند که این رقم در سال های اخیر به کمتر از 20000 تن رسیده است.

3- افزایش تعداد بیمارستان ها و مراکز درمانی

در پایان رژیم پهلوی، حدود 558 بیمارستان با 57927 تخت در سراسر کشور خدمات ارائه می کردند، در حالی که در دهه چهارم انقلاب اسلامی، مراقبت های اولیه بهداشتی با افزایش 100 درصدی جمعیت شهری و بیش از 94 درصدی همراه بود. از جمعیت روستایی.

کل بیمارستان های استان قزوین قبل از انقلاب 5 واحد است که بعد از انقلاب به 16 بیمارستان نوسازی شده است که 12 مورد مربوط به بخش دولتی دانشگاه و 4 مورد مربوط به بخش غیردولتی است.

تعداد تخت های بیمارستانی فعال در استان قزوین قبل از انقلاب 360 تخت بود که پس از انقلاب به 2146 تخت افزایش یافت. همچنین نوسازی تخت ها به 301 تخت ویژه، 95 تخت دیالیز، 14 تخت سوختگی، 70 تخت روانپزشکی و دو تخت آنژیوگرافی از دستاوردهای انقلاب سلامت اسلامی است.

آزمایشگاه های پزشکی قبل و بعد از انقلاب به ترتیب 7 و 70 و کلینیک ها به ترتیب شماره یک و 39 هستند.

استان قزوین در زمینه مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز خدمات تلفیقی شهری و روستایی پس از انقلاب با رشد چشمگیری همراه بوده است، به طوری که تعداد مراکز بهداشتی درمانی از 14 به 268 مرکز بهداشتی درمانی و مراکز بهداشتی درمانی روستایی، مراکز بهداشتی درمانی شهری یکپارچه از 6 به 50 مورد مراکز سلامت کلی روستایی از 7 مرکز به 41 مرکز و تعداد مراکز بهداشتی درمانی به 97 مرکز افزایش یافته است.

dfba8acd b445 41f3 91b4 2b20cdfe65d1 خبر خاکستری

4- افزایش تعداد پزشکان و متخصصان بهداشت

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد محدودی پزشک به جمعیت چند میلیونی در تمامی شهرهای کشور خدمات ارائه می‌کردند و جمعیت روستایی کشور با داشتن تنها 1500 مرکز بهداشتی درمانی روستایی بدون پزشک و پزشک، از کمبود امکانات رنج می‌بردند. متخصصان

انقلاب اسلامی نتایج خوبی در شاخص پزشکان جمعیت به همراه داشت به طوری که پس از این پیروزی این شاخص 6 برابر شد. استان قزوین نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی با افزایش چشمگیر تعداد متخصصان و پزشکان عمومی همراه بوده است. تعداد متخصصان در استان قزوین قبل از انقلاب 15 نفر بود و بعد از انقلاب به 436 نفر افزایش یافت و تعداد پزشکان متخصص بعد از انقلاب به 41 نفر رسید.

از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی برای استان قزوین در حوزه سلامت، افزایش تعداد دندانپزشکان متخصص و عمومی از 18 نفر قبل از انقلاب به 552 نفر پس از انقلاب، افزایش تعداد دندانپزشکان عمومی از 10 به 238 و افزایش تعداد دندانپزشکان عمومی است. کارکنان بهداشت از 25 تا 452.

5- ارتقاء تجهیزات پزشکی و خود ترمیمی

امروزه محققان و نخبگان داخلی با تکیه بر ظرفیت های بومی توانسته اند بیش از 80 درصد نیاز بیمارستان های سراسر کشور را تامین کنند.

استان قزوین از انقلاب اسلامی تاکنون پیشرفت های چشمگیری در زمینه تجهیزات پزشکی داشته است که از آن جمله می توان به راه اندازی 13 دستگاه سی تی اسکن، پنج دستگاه MRI، 119 مرکز MMT و دو دستگاه سنگ شکن اشاره کرد. این استان همچنین رشد خوبی در پوشش واکسیناسیون پس از انقلاب داشته است و بخش قابل توجهی از واکسیناسیون کودکان در برابر بیماری های هدفمند، واکسن فلج اطفال، سرخک، دیفتری و مالاریا را پوشش می دهد.

به گزارش صبح قزوین ، در سایه پیروزی انقلاب اسلامی برکات ارزنده ای برای استان قزوین برای شیمی درمانی بزرگسالان و کودکان در مراکز آموزشی و درمانی استان و قدس، ایجاد دیالیز دولتی، غیردولتی و خیریه حاصل شده است. مراکز درمانی در استان مراکز و موسساتی مانند استانداردهای ملی و الکترونیکی، ایجاد مراکز سرپایی برای درمان اعتیاد بخش خصوصی و مراکز دولتی درمان سوء مصرف مواد و ایجاد خدمات پیوند اعضا.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید