وزارت بهداشت: آلودگی هوا تعداد مراجعات به مراکز درمانی را سه برابر کرده است

وزارت بهداشت: آلودگی هوا تعداد مراجعات به مراکز درمانی را سه برابر کرده است

روز جدید : محسن فرهادی، معاون فنی مرکز بهداشت و محیط زیست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وجود گرد و غبار در کشور که باعث افزایش آلاینده های هوا می شود، تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی را سه برابر کرده است.

محسن فرهادی افزود: سالمندان، بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی و تنفسی، زنان باردار و افراد در معرض آسیب در این شرایط تا حد امکان از خانه خارج نشوند.

وی گفت: از مردم می خواهیم در این ایام به دلیل آلودگی هوا هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده کنند تا از سطح بالایی از حفاظت فردی در برابر آلودگی هوا اطمینان حاصل شود.

فرهادی ادامه داد: در مواجهه با آلودگی هوا از مردم تقاضا داریم تا حد امکان از تردد در فضای باز خودداری کنند که این امر آنها را در معرض آلاینده های بیشتری قرار می دهد.

به گفته فرهادی، بسیاری از افرادی که بر اثر عوارض مزمن آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند، از بیماری های قلبی عروقی، تنفسی و ریوی رنج می برند.

وی گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور که مربوط به آلودگی هوا و گرد و غبار است، ممکن است آلاینده های زیست محیطی باعث مرگ آنی نشوند اما عمر مفید آنها کاهش می یابد.

فرهادی افزود: البته بسیاری از آلاینده های زیست محیطی مانند هوا و گرد و غبار ارتباط تنگاتنگی با تغییرات اقلیمی و تغییرات اقلیمی در جهان دارند که در کشور ما نیز در حال رخ دادن است و این اتفاقات بسیاری از استان ها را تحت تاثیر قرار داده و در آینده نزدیک اثرات منفی آن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. «به همین دلیل است.

این مقام مسئول وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد در روزهای هوای آلوده بیشتر از مواد غذایی سالم مانند سبزیجات و لبنیات استفاده کنند و از ورزش و ورزش در فضای باز خودداری کنند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میانگین غلظت ذرات گرد و غبار در شهرهای تهران، اهواز، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، ایلام، سنندج، یاسوج، همدان، هورم آباد، اراک، کرج و کرمانشاه 6 برابر بیشتر از میانگین سازمان بهداشت جهانی

بر اساس آخرین نتایج بررسی های کشوری در سال 1399، حدود 21 درصد از روزهای سال، شاخص کیفیت هوا (از صفر تا 50) در محدوده هوای خوب (پاک) (سبز)، 62/35 درصد روزهای سال است. شاخص کیفیت هوای سال (51 تا 100) در محدوده هوای مجاز (زرد)، 8.10 درصد روزهای سال، شاخص کیفیت هوا (101-150) در محدوده هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

در تهران، متوسط ​​مرگ 3751 نفر به دلیل مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM2.5 در سال 1399 بوده است و نتایج نشان می دهد که میانگین مرگ منتسب به ذرات معلق در کشور در سال 1399، 51.7 – بالاتر از کشوری بوده است. میانگین در شهرهایی مانند اهواز، زابل، هرم آباد، اصفهان و دسفول که تحت تاثیر پدیده گرد و غبار هستند.

نتایج نشان می دهد که میانگین مرگ و میر ناشی از بیماری انسدادی مزمن ریه ناشی از ذرات معلق در کشور 19.11 درصد بوده که بالاتر از میانگین کشوری در شهرهایی مانند اهواز، زابل، هرم آباد، اصفهان است.

در سال 2019، سازمان بهداشت جهانی تخمین زد که آلودگی هوای داخل و خارج از خانه در مناطق شهری و روستایی منجر به بیش از هفت میلیون مرگ زودرس در سال می شود که به طور متوسط ​​حدود 54 درصد از مرگ های زودرس مربوط به آلودگی هوای بیرون است. به دلیل ایست قلبی و سکته. هفت درصد از مرگ و میرها به دلیل سرطان ریه و 19 درصد به دلیل بیماری مزمن انسدادی ریه است.

دیدگاهتان را بنویسید