مهاجرت بیماران پدیده ای در کمین است/ 25000 پزشک توانایی قانونی ندارند. کمبود پزشک چیز بدی نیست

مهاجرت بیماران پدیده ای در کمین است/ 25000 پزشک توانایی قانونی ندارند.  کمبود پزشک چیز بدی نیست

دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی استان اصفهان به خبرآنلاین گفت: شاید امروز نیازی به آوردن پزشک به ایران یا رها کردن بیماران در خارج از کشور نداشته باشیم اما با این روند قطعا تا چند سال آینده این اتفاق خواهد افتاد. “

مظاهر گودرزی: همین سه ماه پیش در خبرآنلاین نوشتیم که یک جراح در عمان دو و نیم برابر جراح در ایران حقوق می گیرد و عمان پزشکان ایرانی را مانند جاروبرقی جذب می کند. تجربه ای ندارم؛ حالا دوباره این موضوع مطرح شده و رئیس کل نظام پزشکی کشور از کمبود پزشک در آینده ابراز نگرانی کرده است.محمد رای زاده در گفت و گو با روزنامه هممهان گفت: «به آینده خوشبین نیستم و دیگر نخواهیم داشت. جراحان در برخی مناطق در پنج سال آینده.» یاسر صالحی نجف آبادی، دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی اصفهان در پاسخ به خبرآنلاین: «پزشکی در ایران برای پزشکان ارزان نیست و امروز کمتر پزشکی است که این کار را انجام ندهد. به فکر نجات خود از این وضعیت بد باشند.»

فرار از وزارت بهداشت؛ شرایط خوب است!

اما بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، مهاجرت پزشکان و نگرانی از کمبود پزشک متخصص در ایران را تکذیب کرد. به گفته وی، «مسئله مهاجرت جراحان و پزشکان ایرانی بیشتر فضای رسانه ای می کند، مانند سایر موضوعات علیه کشور، این اخبار در فضای مجازی منتشر می شود و این صحت ندارد».

این در حالی است که پاسخ وزیر بهداشت به موضوع مهاجرت پزشکان تکذیب و تکذیب است که صالحی نجف آبادی به خبرآنلاین گفت: می خواهند بگویند اوضاع خوب است و شما که می گویید اوضاع بد است سیاه نشان می دهید در حالی که ما می گوییم. واقعیت. امروز پزشکان رضایت شغلی ندارند، دوست دارند درست سرمایه گذاری کنند و درآمد خوبی داشته باشند، اما موانع موجود باعث کاهش ورود به رشته های پزشکی شده است.

بی توجهی به معضل مهاجرت و کمبود پزشک در ایران آتشی نیست که دود آن به چشم مدیران چهارساله برسد، قطعا این افراد در آینده بار سنگین کمبود پزشک متخصص در ایران را به دوش خواهند کشید. . هرچند وزیر بهداشت معتقد است «وضعیت ذخیره متخصص و آموزش دیده خوب است». اما ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران به خبرآنلاین گفت: «در حال حاضر تعداد پزشکان در ایران خوب است، اما مشکل ما آینده‌نگر است. تعداد متخصصان و فوق تخصص های پزشکی که تعداد آنها در ایران رو به کاهش است مهم است مانند جراحان قلب و مغز، جراحان پیوند. با توجه به اینکه بسیاری از افراد متخصص و با تجربه قصد مهاجرت دارند، با کمبود پزشک مواجه هستیم. اگر متخصصان از کشور خارج شوند، یا باید پزشک وارد کنیم یا مانند گذشته بیماران را برای درمان به اروپا و آمریکا بفرستیم.»

صالحی نجف آبادی نیز در واکنشی مشابه اظهار داشت: کاهش علاقه به تحصیل در رشته پزشکی در چند سال آینده ما را با کمبود نیروی متخصص و واجد شرایط مواجه خواهد کرد، بنابراین شاید امروز نیازی به جذب پزشک در ایران نداشته باشیم. یا اعزام بیماران به خارج از کشور، اما با همین روند قطعا در چند سال آینده اتفاق خواهد افتاد.»

وی ادامه می دهد: امروز دانشجویان سال سوم و ششم پزشکی من به فکر مهاجرت هستند. آنها یا اقدامی برای مهاجرت کرده اند یا در حال بررسی هستند و به دنبال مشاوره هستند. دانش آموز در کلاس از من می پرسد: “برنامه شما کجاست؟”، وقتی می گویم نمی خواهم جایی بروم و دوست دارم در کشور بمانم، مردم تعجب می کنند.

انتخاب پزشک: مهاجرت، ورود به صنعت زیبایی، تغییر شغل

اما اینکه چرا وضعیت پزشکی کشور به این مرحله رسیده است و نگرانی از افزایش مهاجرت و عدم علاقه به کسب تخصص در جامعه پزشکی ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد. به گفته خسرونیا: «مشکل ما پزشکان عمومی نیستند، چون به عنوان پزشک عمومی از دانشگاه خارج می شوند. مشکل اینجاست که علاقه ای به آموزش در زمینه های تخصصی وجود ندارد. حدود 25 هزار پزشک مجوز پزشکی دریافت نکردند. مشاغل دیگر “آنها یا کشور را ترک کرده اند یا فوت کرده اند. این نشان می دهد که آنها علاقه ای به طبابت ندارند زیرا درآمدشان خوب نیست و آینده خوبی را متصور نیستند.”

و ادامه می دهد: با این تعرفه ها که دو کیلو پیاز و سه کیلو سیب زمینی نیست نمی توان طبابت کرد، کسانی که تعرفه می گذارند حقوق خود را سه برابر می کنند اما در تعرفه دکتر بخیل هستند که شما آنها را دریافت می کنید و این باعث شده است که تعداد زیادی از “پزشکان باید مهاجرت کنند.”

صالحی نجف آبادی نیز در واکنشی مشابه می‌گوید: «امروز ملکه‌های زیبایی بیش از پزشکان درآمد دارند، بنابراین بسیاری از آنها وارد تجارت ژل و بوتاکس می‌شوند. وقتی یک پزشک پس از سال ها سرمایه گذاری درآمد خوبی کسب نمی کند، به سراغ انتخاب بعدی می رود، یا مهاجرت می کند یا وارد عرصه زیبایی می شود. ممکن است خریدار داشته باشد یا شغل دیگری انتخاب کند.»

دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی اصفهان ادامه می دهد: پزشکان نسبت به سرمایه گذاری و تلاشی که می کنند درآمد چندانی ندارند، به اندازه تمام سال هایی که برای کسب مهارت صرف کرده اند، یک پزشک عمومی 9 عایدی نمی کنند. سال دکتر متخصص 15 سال و پزشک متخصص 19 سال از زمان و عمر خود را صرف می کند، اما پس از این سال ها در موارد معدودی درآمد خوبی کسب می کنند، تقریباً 85 درصد از درآمد ماهانه پزشکان حدود 20 میلیون تومان است، بنابراین با این همه زحمات و سالها تحصیل که پزشکان در ایران صرف طبابت می کنند به صرفه نیست.»

دیدگاهتان را بنویسید