«تعطیلات بازنشستگان» برای دو جفت کفش کافی نیست!

«تعطیلات بازنشستگان» برای دو جفت کفش کافی نیست!

تعطیلات دیگر تعطیل نیست، حقوق دیگر حقوق نیست، حقوق ماهانه دیگر به معنای حقوقی نیست که بتوانید یک ماه کامل با آن زندگی کنید، حداکثر یک هفته طول می کشد.

شکاف بین اجزای دستمزد و «تحقق عدالت» گسترده است; زمانی که هزینه زندگی در تهران و شهرستان ها بر اساس آخرین محاسبات دقیق و بر اساس داده های مرکز آمار ایران به 28 میلیون و 900 هزار تومان رسید، بیش از 60 درصد مستمری بگیران تامین اجتماعی کشور با حقوق زیر 9 یا حتی 8 میلیون تومان زندگی می کنند. دستمزدی که دیگر ماهانه نیست و روزی یک هفته است.

اکنون در روزهای پایانی سال نه چشم انداز دستمزد سال آینده روشن است و نه شب عید مرهمی بر زخم عمیق معیشت کارگران شاغل و بازنشسته خواهد گذاشت. دولت برای دومین بار از افزایش دستمزد لایحه بودجه زیر تورم رسمی خبر می دهد. تورم دی ماه بالای 43 درصد بود اما افزایش حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته در لایحه بودجه تنها 20 درصد تصویب شد.

ارقام عید امسال

مجدداً، دولت رقم کمک را در تصویب کابینه بسیار ناچیز دانسته است. در روزهای اخیر سید سلطان مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: مرخصی مستمری بگیران برای هر نفر معادل 2 میلیون و 500 هزار تومان، همسر و همسر 700 هزار تومان است. برای هر فرزند 300 هزار تومان و در ابتدای اسفند ماه پرداخت می شود.

وی افزود: این موضوع در قانون مشخص شده و امیدواریم انشالله تا پایان سال پرداخت شود. به هر حال، این یک تعطیلات دیگر است. به فضل الهی در اسفند ماه پرداخت خواهد شد.

با این محاسبه در بهترین حالت مستمری بگیر با احتساب حق همسر و با فرض داشتن فرزند در خانه (زیر 18 سال و مجرد) 3 میلیون و 500 هزار تومان دریافت می کند! اکثر مستمری بگیران باید با همین عیدی 2 میلیون و 500 هزار تومان یا 3 میلیون تومان در بیاورند!

و مشکل اینجاست که اگرچه عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی نیاز به تایید نهایی مدیرعامل این سازمان دارد، اما طبق معمول هر چه دولت برای بازنشستگان خود تصمیم بگیرد، بدون تغییر به بازنشستگان تصویب و پرداخت می شود.

آیا واقعاً 2 میلیون و 500 هزار تومان در این زمان «بایرام» است؟

رقم 2 میلیون و 500 هزار تومان عیدی پایان سال را چگونه می توان تعبیر کرد در حالی که این رقم پول چهار کیلوگرم گوشت قرمز نیست؟ آیا واقعا 2 میلیون و 500 هزار تومان در شرایط فعلی «بایرام» است؟

یدالله فرجهی از فعالان اتحادیه کارگران بازنشسته در این خصوص به ایلنا می گوید: با مدیرعامل تامین اجتماعی صحبت می کنم. شما که اصرار به بهبود وضعیت دارید و مدعی هستید که ما از یک ابر بدهکار بانکی به یک ابر طلبکار تبدیل شده ایم و سازمان را روی غلتک انداخته ایم، می خواهم بپرسم این همه چه دردی برای بازنشستگان ایجاد کرده است؟ همچنین با این همه بهبودی که انجام می دهید، اکثریت مستمری بگیران همچنان سه برابر زیر خط فقر زندگی می کنند و شب عید از «تعطیلات کاری» محروم است؟

وی افزود: طبق قانون مرخصی کارگران حداقل دو برابر حقوق ماهیانه نیست. کارگران بازنشسته 30 سال است که 30 درصد دستمزد خود را به صندوق تامین اجتماعی واریز می کنند و اگر این پول را در بانک می گذاشتند، اکنون سه ماه سود از این دستمزد دریافت می کردند. واریز 30 درصد حقوق ماهیانه برای 30 سال مبلغ بسیار سنگینی است. ما این مبلغ سنگین را نزد شما واریز کردیم، برای پیری، آن هم از پیری است; مستمری بگیر دیگر زندگی نمی کند. میزش خالیه آقای موسوی مدیر عامل سازمان لطفا قانون را رعایت کنید. پرداخت دو ماه حقوق به عنوان مرخصی به بازنشستگان!

مستمری بگیران درگیر مشکلات معیشتی هستند و واقعاً برایشان مهم نیست که سازمان وام می گیرد یا نه و چقدر به سیستم بانکی بدهکار است یا به آن وام دهنده. آیا این همه پیشرفت و تحولات ناشی از آن نباید باعث شود که مستمری بگیران حداقل نیمی از خط فقر را بدهند؟

«عیدی 2 میلیون و 500 هزار تومان برای دو جفت کفش کافی نیست. یعنی با این پول مستمری بگیر نمی تواند در روز عید فطر برای خانواده کفش تهیه کند»؛ حسن ایزدان، بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران به ایلنا گفت: هنوز عیدی برای کارگران بازنشسته اعلام نشده است، اما آنها معمولاً به اندازه مستمری بگیران دولتی به بازنشستگان می‌دهند. از مدیرعامل تامین اجتماعی می‌خواهیم در تعیین عیدی حقایق را در نظر بگیرد؛ این رقم 2 میلیون و 500 هزار تومان واقعاً چقدر است؟ کدام اقلام ضروری عیدی را می‌توان تحت پوشش این مبلغ قرار داد؟

و ادامه داد: با این پول می توان چیزی جز یک جفت کفش یا حداقل دو جفت کفش خرید؟ حداقل رقمی ارائه دهید که مستمری بگیران بتوانند به راحتی و بدون دغدغه ذهنی در شب بیرم برای خانواده کفش و لباس بخرند. مستمری بگیر بزرگ ترین فرد خانواده است و معمولاً فرزندان و نوه دارد. آیا می دانند یک خانواده بازنشسته چقدر خرج بایرام می کند؟

«آیا می دانند یک مستمری بگیر و خانواده اش چقدر خرج بیرم می کنند»; گویا خوب نمی دانند… وزیر کار چندی پیش در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد «کل حقوق، اضافه کار، کمک هزینه سفر و… ماهیانه حدود ۵۰ میلیون تومان است». راستی با حقوق 50 میلیون تومنی میفهمی چطوری زندگی با مستمری 8 میلیونی اینقدر تیره و تار شده؟