تعطیلی «انجمن ایران شناسی فرانسه» در ایران با اعلام وزارت امور خارجه

ساعت: 11:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۵
کد خبر: 1922052

وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران ضمن بازنگری در روابط فرهنگی خود با فرانسه و بررسی امکان ادامه فعالیت های فرهنگی فرانسه در ایران، در گام نخست فعالیت انجمن ایران شناسی فرانسه را در کشورمان تعطیل خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدامات توهین آمیز نشریه منفور فرانسوی در نقض موازین اخلاقی شناخته شده، تجاوز به مقدسات مذهبی، نقض اختیارات مراجع سیاسی و مذهبی و توهین به نمادهای کشور حاکمیت و ارزش های ملی کشورمان با صدور بیانیه ای این اقدام را محکوم کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام تحقیرآمیز نشریه مفتضح فرانسوی، تضعیف موازین اخلاقی شناخته شده، تجاوز به مقدسات مذهبی، نقض اقتدار سیاسی و مذهبی و همچنین توهین به حاکمیت، نمادها و نمادها را به شدیدترین الفاظ محکوم کرد. ارزش های ملی ایرانیان را نشانه دیگری از دست اندازی صهیونیسم به رسانه ها برای ترویج اسلام ستیزی، نفرت پراکنی و تفرقه افکنی جوامع و مردم دانست.

اقدام ضدبشری نشریه فرانسوی «هتاک» که متأسفانه سال هاست که مفهوم شریف «آزادی بیان» را سرپوشی برای مظاهر ضد فرهنگی و هتک حرمت انسان ها، کرامت انسانی و ارزش های والای اخلاقی و دینی قرار داده است. ، ادامه حرکت های مشابهی است که از جمله در قالب انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز علیه پیامبر (ص) در سال های گذشته ظاهر شد و خشم و اعتراض مقدس مسلمانان سراسر جهان را برانگیخت.

جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن بی‌عملی مستمر مراجع ذی‌ربط در فرانسه برای رسیدگی به مظاهر اسلام‌ستیزی و گسترش نفرت نژادپرستانه در نشریات فرانسوی، مسئولیت مستقیم دولت فرانسه را برای پاسخ‌گویی به عاملان و مؤسسان آن یادآور شد. چنین نفرت و دعوت به مبارزه جدی با اسلام ستیزی و اسلام هراسی جاهلانه مظهر نژادپرستی نهادینه شده در این کشور است.

وی در این راستا به اطلاع مردم بزرگ و شریف ایران و سایر مسلمانان جهان رساند که به دلیل عدم تدبیر عقلانی مقامات فرانسوی برای جلوگیری و مقابله با گسترش نفرت و توهین و توهین به مقدسات مذهبی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به طرف فرانسوی لزوم برخورد جدی با سوء استفاده از ارزش‌های اولیه آزادی بیان را اعلام کرد. بقا و قوام آن در احترام به انسان و انسانیت و مقدسات دینی و دینی و ملی همه انسانها در سطوح مختلف و مناسب است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر مسئولیت مسلم دولت فرانسه در قبال نقض حریم آزادی، نقض حقوق بشر، توهین به ارزش‌های دینی، نقض باورهای دینی و تهدید حاکمیت ملی دیگران تاکید می‌کند. کشورها توسط اشخاص حقیقی و حقوقی تحت مدیریت دولت فرانسه سکوت در برابر اقدام ضد فرهنگی و ضد بشری بیانگر نشریه مبتذل فرانسه و در بررسی روابط فرهنگی با فرانسه و در نظر گرفتن امکان تداوم فرهنگ فرانسه نیست. فعالیت در ایران به عنوان اولین گام فعالیت انجمن ایرانیان فرانسه را در ایران تعطیل می کند.

بدیهی است مطالبه مردم ایران از دولت فرانسه مبنی بر پاسخگویی عاملان و سازمان دهندگان اقدامات تهاجمی اخیر و جلوگیری از تکرار آن با جدیت پیگیری و اقدامات مقتضی در این زمینه اتخاذ خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید