تغییرات جدید «کالا برگ» برای سه دهم درآمد از شنبه/ مشروط به افزایش مشروط متقاضیان با یارانه 20 درصدی

تغییرات جدید «کالا برگ» برای سه دهم درآمد از شنبه/ مشروط به افزایش مشروط متقاضیان با یارانه 20 درصدی

معاون رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیاتی از افزایش 20 درصدی کمک هزینه معیشت سه دهک کم درآمد را ارائه کرد و گفت: از روز شنبه 13 خرداد و در اولین ماه در اجرای این طرح متقاضیان کمیته امداد و بهزیستی مشمول افزایش یارانه خواهند شد.

شورای اسلامی در بودجه سال 1401 دولت را موظف کرد که با جایگزینی کالابرگا با جراحی اقتصادی و حذف ارز ترجیحی، شکاف قیمتی را جبران کند. از آنجایی که در آن زمان هنوز زیرساخت ها فراهم نبود، اجرای پروژه کاتالوگ الکترونیکی به تعویق افتاد.

سرانجام در دی ماه 1401 اجرای طرح در استان هرمزگان آغاز شد و تا پایان سال دامنه آن به سایر استان ها رسید. همچنین مجلس در قالب بودجه 1402 به دولت اجازه داد تا اقداماتی را برای تأمین کالابرگ به دهک های پایین درآمدی و جبران کاهش قدرت خرید آنها انجام دهد.

با گذشت سه ماه از سال، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش 20 درصدی کمک هزینه معیشت سه دهک کم درآمد خبر داد. مشروط بر اینکه 70 درصد از مبلغ یارانه خود را صرف خرید کالاهای ضروری پیش بینی شده در طرح نمایند.

اما به طور کلی طراحی فاکتور الکترونیکی چگونه است و چگونه مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟ در طرح جامع کاتالوگ الکترونیک، یارانه نقدی در قالب یک پلتفرم به کاتالوگ الکترونیکی تبدیل می شود تا مردم با مراجعه به هر فروشگاهی بتوانند کالا را خریداری کنند. در این طرح قیمت کالاهای مشمول بر اساس تعرفه مصوب قانون محاسبه می شود و مردم می توانند از اعتبارات یارانه ای خود استفاده کنند.

به این ترتیب مردم می توانند حدود یک ماه قبل از واریز یارانه نقدی حدود 10 قلم کالای پرمصرف مانند شکر، شکر، برنج، ماکارونی، روغن، تخم مرغ، مرغ، پنیر، شیر و ماست اعتبار خریداری کنند. ، و در صورت عدم تمایل به خرید کالای الکترونیکی، همچنان امکان برداشت نقدی یارانه واریزی برای ماه های بعد وجود دارد.

اما در صورتی که سرپرست خانوار در ماه گذشته از فاکتور الکترونیکی استفاده نکرده باشد، کل مبلغ یارانه قابل برداشت است و در صورت استفاده، همان مبلغ از یارانه خانوار کسر و مابقی مبلغ به حساب واریز می شود. حساب سرپرست خانوار

توضیحات معاونت اجتماعی وزارت بهداشت برای تغییرات در طرح فاکتور الکترونیکی

به گزارش ایسنا، علیرضا عسگریان، معاون اجتماعی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در رسانه ملی درباره افزایش 20 درصدی میزان یارانه سه دهک بالای درآمدی کشور توضیح داد. بیان کرد: سه دهک برتر اولویت اول را در نظر می گیرند اما در ماه اول به صورت آزمایشی یارانه و افزایش یارانه را بین متقاضیان مددکاری و امداد اجتماعی توزیع می کنیم.

وی افزود: به عبارتی در 13 این ماه یارانه مددجویان بهزیستی و کمیسیون امداد را در طرح جدید دریافت می کنیم. در واقع بیماران جزء سه دهک هستند و امیدواریم در ماه های آینده همه افراد این سه دهک را تحت پوشش قرار دهیم و در صورت تصمیم گیری به دهک های بالاتر نیز گسترش دهیم.

معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تعداد مشمولان این سه دهک گفت: هر دهک بین 2 میلیون و 800 تا 2 میلیون و 900 هزار خانوار دارد. یعنی در هر دهک درآمدی 7.8 میلیون نفر داریم. بنابراین مجموع دریافت کنندگان کمک هزینه ما 78 میلیون نفر است. 24 میلیون نفر در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند. مشمولان کمیته امداد و بهزیستی بین 7 تا 8.5 میلیون نفر هستند که تقریباً یک دهم آنها در مرحله اول مشمول طرح هستند.

عسگریان ادامه داد: این طرح کاملا اختیاری است و سرپرست خانوار این یارانه را دریافت می کند، در واقع یارانه به حساب وی واریز می شود. برای روشن شدن موضوع یک خانواده تک نفره با یارانه 400 هزار تومانی را مثال می زنم. اگر این فرد به فروشگاهی رفته و شروع به خرید کند، برای دریافت 80 هزار تومان اعتبار بیشتر (20 درصد) باید 320 هزار تومان (70 درصد کل مبلغ یارانه خود) 11 کالای اساسی را خریداری کند، بنابراین قبض یارانه 80 هزار تومان باید بیشتر شارژ شود.

وی با اشاره به اینکه شیر، پنیر، تخم مرغ، روغن، ماکارونی، برنج، مرغ، گوشت گاو منجمد و حبوبات قندی عمده ترین محصولات هستند، گفت: میزان مشخصی مبنای هر کدام در نظر گرفته می شود. مقداری از تورم را پوشش می دهیم. به عنوان مثال برای هر نفر ماهی سه لیتر شیر در نظر گرفته می شود. این حجمی که خارج می شود مقداری دارد و اگر مشمول تورم باشد، دولت مقداری از آن تورم را پوشش می دهد و سعی می کند به تورم عمومی جامعه نزدیک شود. سیاست دولت حمایت هر چه بیشتر از توده مردم است.

معاون رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه مردم حق خرید یک قلم کالا یا درصدی از کل اقلام را دارند، تاکید کرد: امکان خرید یک کالا یا درصدی از تمامی اقلام وجود دارد. آنها نمی توانند همان محصول را بخرند. در این صورت دیگر مشمول افزایش 20 درصدی نخواهند شد. مثلاً فردی می تواند با تمام اعتبار خود روغن یا مرغ بخرد، اما توجه داشته باشید که اگر 70 درصد اعتبار خود را بخرد، اعتبار اضافی دریافت می کند که برای خانوار یک نفره 80 هزار تومان است.

عسگریان درباره زمان شارژ این مبلغ مازاد گفت: فرد به محض خرید 80 هزار تومان شارژ می شود و امکان خرید مجدد از این اعتبار و یا دریافت نقدی را دارد. یارانه از پانزدهم تا هفدهم هر ماه اخذ می شود. از روز شنبه 22 خردادماه از یارانه بگیران کمیته امداد و بهزیستی مبلغ 400 هزار تومان بابت کمک هزینه دریافت می شود و 80 هزار تومان (20 درصد) نیز طبق شرایط مذکور واریز می شود.

و افزود: قاعدتاً فرد یک ماه فرصت دارد از اعتبار خود خرید کند. در صورت خرید 320000 تومان از پانزدهم هر ماه تا ساعت 12:00 روز پانزدهم ماه بعد، مازاد اعتبار از وی اخذ و در ماه بعد تکرار می شود.

معاون رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین درباره فروشگاه هایی که می توانید از آنها خرید کنید، گفت: تقریباً شش فروشگاه بزرگ زنجیره ای در این طرح حضور فعال دارند و سیستم پرداخت الکترونیکی شرکت آنها به این پروژه متصل است. سیستم های ما علاوه بر این، اسکنر بارکد برای سایر فروشگاه ها نیز نصب شده است. تعداد فروشگاه های بارکد خوان از 45 تا 48 هزار و شعب زنجیره ای بین 9 تا 10 هزار است و امیدواریم تعداد شعب زنجیره ای به 15 هزار و تعداد فروشگاه های انفرادی به 55 فروشگاه برسد. هزار

عسگریان افزود: به مردم پیشنهاد می کنم اپلیکیشن «شام» را نصب کنند. به این ترتیب آنها می توانند اعتبار خود را ببینند و لیست فروشگاه ها را مشاهده کنند. نصب سیستم برای فروشگاه ها اجباری است اما برای عموم اجباری نیست و ابزاری قدرتمند برای یافتن و خرید فروشگاه بدون گم شدن است.

به گفته وی نیازی به خرید برند خاصی نیست و هر برندی را می توان خرید. این 11 قلم قیمت مصوب دارند و تعزیرات قیمت آنها را کنترل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید