تغییر روش های جذب نیرو در آموزش و پرورش نیازمند تصویب قانونی است

ساعت: 16:03
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1921944

وزیر آموزش و پرورش در خصوص ساماندهی نیروی کار و روش های جذب نیرو در وزارت آموزش و پرورش گفت: دانشگاه های آموزشی و پرورشی شهید رجایی کانال اصلی ورود نیروی انسانی به آموزش و پرورش هستند. اما اکنون تغییراتی ایجاد شده و در این مدت زمینه احیای واقعی دانشگاه فرهنگیان را فراهم کرده ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه خط مقدم شبکه خبر سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر تعطیلی آموزش حضوری در مدارس به دلیل آلودگی هوا و تاثیر آن بر جریان عمومی آموزش و پرورش. ، تصریح کرد: این سوال یک مشکل مزمن است و هیئت دولت را به رئیس جمهور معرفی کردم و ایشان دستور دادند بلافاصله کمیته ای زیر نظر وزیر کشور تشکیل شود تا برای این موضوع چاره اندیشی شود.

وی افزود: این تصمیم و زمان اجرای آن بستگی به برنامه های ارائه و اجرا دارد و قطعا امروز و فردا نخواهد رسید.

وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه به دلیل تعطیلی مدارس دانش آموزان ما از یادگیری، بلوغ اجتماعی و سواد فرهنگی عقب مانده اند، گفت: این مشکل باید سریعتر حل شود، همچنین در دو نوبته کسری در مدارس داریم که این باعث کوتاه شدن زمان می شود. زمان آموزش در تو به مدرسه تبدیل شده و آلودگی هوا به آن دامن می زند و برنامه ریزی آموزشی و آموزشی مدارس را مختل می کند.

نوری ادامه داد: امکانات و فرصت های خوبی برای آموزش مجازی در شبکه شاد داریم، اما اثربخشی آموزش مجازی بیش از یک سوم آموزش حضوری نیست و نتایج آموزشی از طریق آموزش مجازی به طور کامل محقق نمی شود. و شبکه شاد یک سیستم مکمل است و جریان اصلی آموزش و یادگیری در دوره عمومی در مدارس صورت می گیرد.

مشکل آلودگی هوا یک شبه حل نمی شود

وی به این پیشنهاد پاسخ داد که “رئیس جمهور دستور داده است، اما همه می دانیم که مشکل هوای کثیف در یکی دو روز حل نمی شود.” گفت: این مشکل در یکی دو روز حل نمی شود. در همان جلسه از رئیس جمهور درخواست کردیم که در صورت امکان مدارس جزو آخرین مراکز تعطیل باشند. به عنوان مثال، طبق قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان می توانند تا زمانی که آلودگی به حد قابل تحملی برای دانش آموزان برسد، از کار دور بمانند، اما میزان آلودگی تهران در آن چند روز به حدی بود که دانش آموزان نمی توانستند به مدرسه بروند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: کمیسیون فوق العاده بر اساس شاخص هایی که دارد تصمیم می گیرد و ما هم رعایت می کنیم چون موظف به حفظ سلامت دانش آموزان هستیم. اما از کل جامعه اعم از صاحبان صنایع و مردم خواهشمندیم مراقب اعمال و رفتار خود در ترافیک باشند تا هر چه بیشتر از آلودگی کاسته شود تا فرزندانمان به مدرسه بروند. امیدواریم حداقل در مراحل بعدی و در آینده مشکل آلودگی هوا حل شود.

شبکه شاد پاسخگوی نیازهای آموزش مجازی در تعطیلات مدارس است

نوری در پاسخ به اینکه آیا برنامه خاصی برای کاهش مشکلات تحصیلی دانش آموزانی که به صورت مجازی آموزش دیده اند دارید؟ وی گفت: تور شاد قابل استفاده است و دانش آموزان در کلاس درس نت حضور دارند. ممکن است برخی مناطق قطعی و قطعی اینترنت از جانب کاربر باشد، اما در کل خود شبکه شاد مشکلی از نظر سرویس دهی ندارد. بار ترافیکی این شبکه به اندازه دوران کرونا نیست، زیرا تنها برخی شهرها به دلیل آلودگی هوا بسته هستند و دسترسی به پهنای باند بیشتر است و می تواند پاسخگوی نیاز مدارس باشد.

وی در ارزیابی و اعلام آخرین اخبار از اجرای قانون نظام ارزشیابی معلمان گفت: 809 هزار معلم از مزایای رتبه اول برخوردار شده اند و در حال بررسی سوابق برای تعیین رتبه نهایی هستیم و برخی از رتبه های نهایی نیز صادر شده است. صدور هر رتبه به 100 نفر ساعت وقت در دانشگاه ها نیاز دارد، اما در آموزش و پرورش همکارانم سریعتر روی این موضوع کار می کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: هر بار که رتبه بندی نهایی صادر می شود، مزایای در نظر گرفته شده معادل سقف 38 هزار میلیارد تومان در بودجه برای این کار از 10 شهریور 1400 محاسبه و مابه التفاوت پرداخت می شود.

نوری بابیان اینکه برخی از افراد مانند مأموران اداری آموزش و پرورش مشمول بخشنامه 230 سال 58 نیستند و صرفا اداری هستند و طبق قانون از طبقه بندی خارج شده اند، گفت: در این بخشنامه از 230 قانون اساسی استفاده می شود. این را می توان رفع کرد. این رتبه بندی مختص معلمان است و شامل گروه هایی مانند کارکنان مدرسه نمی شود. مشکلات حقوقی با معلمان مهر آفرین وجود داشت اما ما چند ماه پیش ارزشیابی به آنها پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: مجلس در آبان ماه مصوبه ای در مورد مهرآفرینان (شمولیت معلمان مهر آفرین در طرح رتبه بندی از مهر 1401) تصویب کرد که ابهاماتی داشت و ترمزی در آن ایجاد شد و اکنون در حال مذاکره برای رفع مشکلات هستیم. مسائل

پست های آموزشی تا پایان سال مشخص می شود

وزیر آموزش و پرورش افزود: رتبه بندی در ستاد وزارتخانه برای تعیین رتبه طبقه بندی معلمان با شتاب در حال انجام است و قطعا تا سال آینده نخواهد بود. البته تاریخ تعیین رتبه نهایی معلمان را زودتر اعلام کرده بودند اما حداکثر تا پایان سال باید خلأها برطرف می شد.

نوری در خصوص ساماندهی نیروی کار و روش های جذب نیرو در وزارت آموزش و پرورش گفت: دانشگاه های آموزشی و پرورشی شهید رجایی کانال اصلی ورود نیروی کار به آموزش و پرورش هستند. در سال‌های اخیر به دلیل برخی سیاست‌ها عدم تعادل وجود داشته است، اما در حال حاضر تغییراتی ایجاد شده و در این مدت زمینه احیای واقعی دانشگاه فرهنگیان را فراهم کرده‌ایم. بالغ بر 400 هزار متر مربع فضای از دست رفته را به دانشگاه فرهنگیان برگردانده ایم و اقدامات خوبی در حال انجام است.

وی افزود: اکنون می توانیم با روش های تلفیقی و ترکیبی ظرفیت دانشگاه را افزایش دهیم، به عنوان مثال می توانیم از دانشجویان بهترین دانشگاه ها به گونه ای استفاده کنیم که از سال سوم و چهارم به دانشگاه فرهنگیان ببریم و آنها دو نفر داشته باشند. سالها تحصیل در معلمان و سپس وارد چرخه آموزش و پرورش. در گذشته تربیت معلم اینگونه بود. در این صورت قطعا می توانیم در مدت زمان کوتاهی مشکلات کمبود انرژی را برطرف کنیم.

ما 5000 مدرسه با دانش آموزان زیر پنج سال داریم

وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه این برنامه ها نیاز به تصویب قانونی دارد، گفت: اگر فضایی باز شود می توانیم معلمان بیشتری بیاوریم. عدم تعادل نیروی انسانی ناشی از موج بازنشستگی همکاران، افزایش دانشجویان و برخی مهاجرت هاست. ما 300 مدرسه با یک دانش آموز داریم و نمی توانیم حتی یک دانش آموز را پوشش دهیم. 5000 مدرسه زیر پنج دانش آموز داریم که از افتخارات جمهوری اسلامی است. اما با توجه به افزایش مهاجرت، کلاس های درس 35 و حتی 40 نفره در مناطق پرجمعیت داریم، بنابراین سعی کرده ایم کلاس های 40 نفره را تا حد امکان کاهش دهیم.

نوری درباره بودجه آموزش و پرورش نیز گفت: سهم بودجه آموزش و پرورش از کل بودجه دولت در سال گذشته حدود 9.6 درصد بوده که امسال به 13.1 درصد رسیده است. البته افزایش حداقل دستمزد از 3.4 میلیون تومان به 5.6 میلیون تومان منجر به کاهش بودجه کیفیت شد، همچنین سرانه قابل توجهی به مدارس اختصاص یافت و 2100 سالن ورزشی تا پایان سال تحصیلی به بهره برداری می رسد. و 2000 میلیارد تومان خریداری شد تجهیزات باغات زمستانه ساخته شد.

قطع ارتباط برنامه ها و تخریب مدارس

وی افزود: 8000 مدرسه تابعه در کشور داشتیم و برای خود هدف گذاری کرده ایم که تا آغاز سال تحصیلی جدید مدارس جدید را جایگزین کنیم. ۱۱۵ میلیون دلار برای پارچه های فرسوده در نظر گرفته شد که بخشی از آن در بانک مرکزی است. بیش از 34 هزار فضای تخریب شده داریم و در جلسه ای با رئیس جمهور در کمیته اقتصادی دولت دستور دادند که در صورت تصویب تا سقف 700 میلیون دلار از منطقه نفتی برای احیای مدارس تخریب شده و کاهش اختصاص یابد. برخی از کمبود

وزیر آموزش و پرورش درباره تغییر کتاب درسی و حذف مطالب غیرضروری گفت: کتاب های درسی زمانی خوب هستند که نوشته شوند، اما هدف گذاری باید برای آینده باشد و چشم به آینده داشته باشیم. در این هدف گذاری باید به نیازهای دانش آموزان توجه شود و آنها را در نظر بگیریم و بدانیم آنها چه می خواهند. مشکل بعدی محتواست. محتوا فقط یک کتاب درسی نیست، باید یک بسته آموزشی باشد. ما در کشور ما برنامه درسی را معادل یک کتاب درسی می پذیریم، زیرا در پایان یک تست از کتاب درسی وجود دارد.

نوری افزود: در روش تدریس معلم باید توانمند باشد و ارزشیابی ما مرحله ای از تدریس باشد. همکاران من طرحی دارند که اگر به این اهداف برسیم به تحولی در آموزش و پرورش دست خواهیم یافت. تعدادی از کتاب های درسی تغییر کردند، اما تغییرات اصلی مربوط به سال 1403 به بعد است. این طرح 8 جنبه دارد و سپس به سراغ سند اصلاح مدارس می رویم.

آموزش زبان های خارجی در مدارس

وی در خصوص آموزش زبان های خارجی در مدارس گفت: دانش آموزان به دلیل اینکه با دستگاه های مدرن کار می کنند زبان انگلیسی می دانند. البته در کانون پرورش فکری زبان های مختلفی را نیز آموزش می دهیم اما در آموزشگاه ها آموزش چند زبان از جمله: آلمانی، چینی و … را اضافه می کنیم. به عنوان یک گزینه از 1404 و 1403.

دیدگاهتان را بنویسید