سیاست های آموزش و پرورش نیازمند بازنگری است/ افق اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 1404 است.


ساعت: 16:19
تاریخ انتشار: 1301/08/16
کد خبر: 1909286

سخنگوی کمیته اصل 90 شورای اسلامی با تاکید بر تعیین شاخص های کمی برای سنجش و ارزیابی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تصریح کرد: سیاست ها در آموزش و پرورش باید بازنگری شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی هزریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه صبح امروز کمیسیون اصل 90 گفت: این جلسه با حضور وزیر آموزش و پرورش به منظور بررسی آخرین وضعیت اجرای یک سند تشکیل شد. تحول بنیادین آموزش و پرورش.

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال 1389 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، گفت: طی 11 سال گذشته مقام معظم رهبری در دستورات مختلف بر اجرای این سند تاکید کرده اند؛ در این راستا در سال 1389 به تصویب رسید. رهبر معظم انقلاب در سال 1392 فرمودند: «بر اساس بند به بند این سند باید برنامه ریزی دقیق انجام شود». بی توجهی به اجرای این سند باعث شد که وی در سخنانی دیگر بگوید: «اگر در سند تحول بنیادین ایراداتی وجود دارد، آن را به روز کنید». در ارشاد بارها بر سنجش پیشرفت با شاخص های این سند تاکید شده است اما متاسفانه به این موضوع توجهی نمی شود.

هزاریان ادامه داد: افق اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 1404 است و برخی گزارش ها حاکی از آن است که تاکنون 10 درصد این سند اجرایی شده است و از بخش هایی از سند، تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام نشده است. تحقق یافته است.

وی با تاکید بر تعیین شاخص های کمی برای سنجش و ارزیابی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح کرد: سیاست ها در آموزش و پرورش باید بازنگری شود. متأسفانه در جریان بررسی لایحه بودجه، نمایندگان مردم متوجه شدند که برای سند 2030 ردیف بودجه در نظر گرفته شده است، بنابراین متوجه شدیم که این سند توسط دولت های گذشته اجرا شده است، اما برای سند تحول ردیف بودجه ای تعیین نشده است. و این نشان می دهد که اراده ای برای اجرای این سند وجود ندارد.

خزریان یادآور شد: 6 زیرنظام برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعریف شده است که برنامه عملیاتی این سامانه ها مشخص نیست. برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید حداقل 17 لایحه به مجلس ارسال می شد که تاکنون تنها یک لایحه مربوط به نظام پرداخت معلم تهیه و ارسال شده است که موضوع اصلی این لایحه نبود.

وی با اشاره به موضوعات مختلف وزارت آموزش و پرورش گفت: سایر نهادها نیز باید زیر نظر این وزارتخانه باشند تا اصلاحات اساسی آموزش و پرورش را انجام دهند، لذا آمادگی داریم با این نهادها تماس گرفته و آنها را با وظایفشان آشنا کنیم. آن را آنلاین

وی افزود: نمایندگان حاضر در این جلسه همچنین به تأثیرات اجرای سند در تحول بنیادین آموزش و پرورش از جمله آموزش دانش آموزان در سطح جمهوری اسلامی ایران و همچنین اضافه شدن آموزش عقیدتی اشاره کردند. طرح هایی با شالوده مناسب به نظام آموزشی و ساختار دانشگاه فرهنگیان که اجرای این سند را می دانستند. نمایندگان مردم تاکید کردند برای اجرای سند اصلی تحول باید متولی در آموزش و پرورش تعیین شود. برنامه هفتم توسعه نیز یکی از ابزارهای مناسب برای اجرای این سند محسوب می شود.

سخنگوی کمیته اصول 90 شورای اسلامی نیز گفت: وزیر آموزش و پرورش نیز در این جلسه به برنامه ریزی های انجام شده برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و مقرر شد قرارگاهی برای اجرای این سند در وزارتخانه فعال شود. و بر اساس اولویت های مشخص انجام شده، اجرای سند پیگیری خواهد شد. همچنین آقای نوری بر پیگیری مسائل مربوط به این سند از سوی سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد و یکی از موانع جدی در اجرای سند را عدم تخصیص به موقع منابع دانست که مقرر شد برای آن مهم باشد. برای پیگیری موضوع در کمیسیون

وی همچنین یادآور شد: معاونت و سایر مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز با ارائه گزارش هایی اذعان داشتند که در طراحی، اجرا و نظارت مربوط به مدیریت در اجرای سند مشکلاتی وجود دارد که بخشی از این مشکلات ناشی از آن است. به کمبود بودجه، اخلال در فعالیت ها و برنامه ها نیروهای تحمیل شده به آموزش و پرورش، سیاسی شدن آموزش و پرورش و عدم تفاهم مشترک از اجرای سند بازمی گردد.

هزاریان گفت: در پایان با اشاره به اظهارات وزیر و مسئولان آموزش و پرورش، دو گزارش جداگانه از اجرای سند تحول بنیادین در کمیسیون اصل 90 مجلس تهیه شد. گزارشی از وضعیت نیروی انسانی و رویکرد آموزش و پرورش به موضوع تربیت دانشجو بر اساس سند تحول خواهیم داشت و گزارشی دیگر از وضعیت دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم و مشکلاتی که مانع از اجرای طرح اصلی شده است. سند تحول بر اساس گزارش ما مسئولان مربوطه و کمیسیون تحقیقات را آماده خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید