وزارت آموزش و پرورش در 8 سال گذشته نظر مثبتی به سند تحول بنیادین نداشته است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدعلی کمالی کارشناس آموزشی در گفت و گو با دیار آفتاب؛ وی در خصوص ویژگی های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سال 1390 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، چند اصل مهم و اساسی مطرح شده است. در چشم انداز 20 ساله افق 1404 در منطقه برجسته و برتر باشد.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی ما قبل از تصویب سند تحویل پایه بیشتر آموزش محور بود، افزود: پیش از این دانش آموزان ما اطلاعات زیادی در مورد دانش پس از دوازدهم داشتند، اما در مورد مهارت های مختلف در این سند پیش بینی شد. فقیر.

کمالی نهاد ادامه داد: در نظام آموزشی قبلی دانش آموزان در مهارت های اجتماعی، فناوری، کار و مهارت های هنری و مذهبی ضعیف بودند، اما از دانش برخوردار بودند، بنابراین تغییر اساسی در سند آموزش و پرورش بر مهارت و تحصیل تاکید داشت، در حالی که آموزش و پرورش مرکزی بود.

رئیس سابق دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی با بیان اینکه بحث دیگری که در این سند مطرح شد این بود که باید در نظام تربیت معلم تحول ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: پیش از این معلمان جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی می شدند که با دیدگاه ها و گرایش های مختلف به دانشگاه می آمدند. آموزش و پرورش و اغلب فاقد مهارت های آموزشی و روانی برای برقراری ارتباط با دانش آموزان بود.

کمالی نهاد با بیان اینکه نقطه اوج سند تحول دانشگاه فرهنگیان است، ادامه داد: سند تحول پیش بینی کرده بود دانشگاهی به نام دانشگاه فرهنگیان ایجاد شود تا اساتید مورد نیاز از طریق این دانشگاه تامین شود.

وی افزود: سند تحول نشان می دهد که سالانه حداقل 50 درصد مستمری بگیران آموزش و پرورش باید در دانشگاه فرهنگیان معلم تحصیل کنند، اما تردیدها و تغییر دولت ها نیز این موضوع را تحت تاثیر قرار داده و مسئولانی که در دولت قبل در این دانشگاه منصوب شده اند. “آنها هیچ نظری نداشتند.

این کارشناس آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه حتی وزرای آموزش و پرورش که در هشت سال گذشته چندین بار تغییر کرده اند به سند تحول بنیادین نگاه مثبتی نداشته اند، افزود: در دولت قبل سند 2030 را که مبتنی بر سکولاریسم بود، پایه گذاری کردند. در حال پیگیری هستند و این در حالی است که با تذکرات و تاکیدات مقام معظم رهبری سند تحول بنیادین اکنون در کانون توجه قرار گرفته است و امیدواریم این سند به زودی در دولت سیزدهم به بهره برداری کامل برسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید