تغییر لحن سپاه در خصوص انتخابات؟

تغییر لحن سپاه در خصوص انتخابات؟

حسین نورانی نژاد: انتخابات را نمی توان به یک جشن تصادفی در حزب خلاصه کرد.

یک گروه سیاسی

آیا در پی حوادث اعتراضی ماه های اخیر، آیا دولت به دنبال افزایش مشارکت مردمی در انتخابات آتی است؟» این سوال با توجه به رد صلاحیت های گسترده در انتخابات 1377 و 1400 بسیار مهم به نظر می رسد. سوالی که این روزها در محافل سیاسی و رسانه ای بسیار مطرح شده و هر تحلیلگری در صدد پاسخگویی به آن است.

مجله صبح صادق ارگان رسمی سپاه در تازه ترین شماره خود در یادداشتی با عنوان «تشویق تلاش های انتخاباتی» ضمن تلاش برای پاسخ به این سوال، سعی دارد تصویری از نیازها و فرصت های پیش رو در ایام انتخابات ارائه دهد. جالب است که نویسنده این مقاله به معرفی موضوعاتی چون پلورالیسم، قانون گرایی، فعالیت آزاد حزبی و مدنی و … می پردازد. به عنوان پیش نیاز دستیابی به انتخابات با مشارکت بالای رای دهندگان و تحقق آن را بسته به فعالیت حزبی و تعهد تمامی فعالان سیاسی به قانون ارزیابی می کند.

نهاد رسمی سپاه در آخرین شماره خود تلاش کرد به برخی از ابهامات مطرح شده در فضای عمومی کشور پاسخ دهد، اهمیت انتشار این یادداشت در صبح صادق زمانی بیشتر می شود که این نشریه به عنوان یک مقام رسمی بدنه سپاه، معمولاً راهبردهای اصلی این نهاد را در چشم اندازهای آینده پوشش می دهد. به همین دلیل است که برخی از تحلیلگران بر این باورند که بندهایی مانند «تکثرگرایی»، «انتخابات پویا»، «قانون گرایی»، «مشارکت نخبگان» و… که در یادداشت توضیحی سب صادق به آن اشاره شده، ممکن است نشانه تغییر و تحول در رویدادهای پیش رو باشد. .. نویسنده این یادداشت ضمن تشریح برنامه های قوه مجریه برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات، نوشت: برای اینکه اکثریت مردم در عرصه انتخابات فعال باشند، دور انتخابات باید متنوع، متفاوت باشد. و به گونه ای جذاب است که می توانند انتخاب های مختلفی برای خود پیدا کنند.”

اما دامنه تغییرات مورد نظر نگارنده یادداشت مذکور به این موارد محدود نمی شود و معتقد است پس از تکثر باید زمینه فعالیت آزاد احزاب و نیز قانون گرایی فراهم شود. لذا پیشنهاد می کند: «در کنار توجه به کثرت گرایی، به این نکته نیز توجه شود که احزاب و گروه های سیاسی در هر نظام حکومتی برای تحقق و پیشبرد اهداف جامعه تلاش کنند. این احزاب از جمله بازیگرانی هستند که بر اساس ایده هایی که برای اداره کشور ارائه می کنند، تلاش می کنند زمینه های پیشرفت را دنبال کنند. در این میان، هر روایت و تصوری از حرکت جامعه باید مبتنی بر عهد و پیمانی باشد که جامعه به آن اعتبار داده است و این میثاق ملی «قانون اساسی» است که رأس همه اختلافات و اختلافات است.

در پایان این یادداشت به اهمیت مقوله «برنامه محوری» اشاره شده و نویسنده یادآور می شود: «زمینه انتخابات آینده باید عرصه رقابت بین برنامه ها باشد نه نام ها. همه کسانی که برای حل مشکلات کشور حرفی برای گفتن دارند باید در صحنه حاضر شوند و حرف های خود را در قالب یک برنامه جامع و مدون ارائه دهند تا مردم در عرصه انتخابات با انتخاب های متفاوتی مواجه شوند و فرد را انتخاب کنند. کسانی که فکر می کنند برای ایجاد یک کرسی قدرت مناسب هستند. حرف آخر این است که دولت سازی مستلزم نقش آفرینی مثبت همه مردم و نخبگان جامعه است و باید برای تحقق این مشارکت تلاش کرد و بدون شک انتخابات می تواند یکی از مهم ترین جلوه های آن باشد. از این نقش آفرینی!”

پیشنهادهایی که اصلاح طلبان و فعالان سیاسی معتدل به آن اعتقاد دارند، سال هاست که به دنبال آن هستند و تلاش می کنند تا حاکمان کشور به ضرورت اجرای این مطالبات پی ببرند. اما با واکنش ولرم برخی از افراد و جریان های تاثیرگذار مواجه شدند و به دلیل همین اظهارات از دایره تصمیم گیری خارج شدند. بنابراین تلاش صبح صادق برای استفاده از گفتمانی که شاید در سال های اخیر چندان از آن استفاده نکرده است، از دید تحلیلگران بسیار حائز اهمیت است.

نشانه تغییرات احتمالی یا تاکتیکی برای غلبه بر بحران؟

حسین نورانی نژاد، قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت در واکنش به یادداشت صبح صادق و لحن جدیدی که به نظر می رسد در بخش هایی از این یادداشت به چشم می خورد، می گوید: یادداشت صبح صادق را می توان از ابعاد و زوایای مختلف تحلیل کرد. اولاً، مطالبی که در یادداشت آخر صبح صادق آمده، به خودی خود خوب است و اصلاح طلبان سال‌ها است که بر آن تأکید دارند، اما مغفول مانده و نتیجه‌ای از آن حاصل نشده است. به یاد داشته باشید که اصلاح طلبان برای بیان این عبارات و مفاهیم از صحنه رسمی قدرت دور ماندند. بنابراین، کل این بحثی که در صبح صادق منتشر شد، باید محفوظ بماند و تأیید شود».

وی ادامه می‌دهد: «اما در شرایطی که روزنامه صبح صادق با تاکید بر قانون‌گرایی، کثرت‌گرایی و… چنین اظهارنظرهای صریحی درباره انتخابات می‌کند، رسانه دیگری زیر نظر همین سازمان موضع دیگری اتخاذ می‌کند. این رسانه ویژه دائماً برای فعالیت‌های سیاسی و احزاب مرزبندی می‌کند و تاکید می‌کند که وقتی جنبه‌های قانونی انتخابات رعایت می‌شود، دیگر انتقادی به انتخابات نشود. به عبارت دیگر، برخلاف نظرات مطرح شده در صبح صادق، مشارکت بالای انتخاباتی برای برخی دیگر از رسانه های وابسته به سپاه اهمیت چندانی ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان می کند: اما اگر صبح صادق را با در نظر گرفتن شکل رسمی تر آن به عنوان ارگان رسمی سپاه در میان رسانه های مذکور قرار دهیم، می توان این مقاله را مقاله مهمی دانست. اما این نامه باید از مرحله کلام و اندیشه به مرحله عمل و اجرا برسد. اهالی سیاست متاثر از تحولات جامعه هستند، جامعه ای که صبح صادق نیز به آن اذعان داشت چند وجهی است و اقوام، دیدگاه ها، مذاهب و قومیت های مختلف در آن نقش دارند. دولت باید ببیند مطالبات مردم و فضای عمومی جامعه چیست؟ «متاسفانه در حال حاضر مردم سرحال نیستند و غمگین هستند.

نورانی نژاد با اشاره به اینکه نمی توان انتخابات را به جشنواره تصادفی فعالان سیاسی تقلیل داد، می گوید: زمانی که این جریان های سیاسی بازنمایی واقعی از اقشار مختلف جامعه را نداشته باشند و جامعه آمادگی اقدام سیاسی را نداشته باشد، اهداف برنامه ریزی شده است. برای درگیری و تازگی بیشتر امکان پذیر نیست. اگر قرار است اطمینانی وجود داشته باشد، باید از سوی مردم باشد. لازم به ذکر است که اعتراضات اخیر با هدف براندازی نبود، اما زمانی که مردم احساس کردند به مطالبات و مطالبات آنها توجهی نمی شود، برخوردها شدید شد و هیچ حرکتی نماینده اعتراضات نبود. از اعتراضات استفاده کنید.»

او می گوید: «مطالب بیان شده در یادداشت صبح صادق عموماً کلمات خوبی است. پلورالیسم، قانون گرایی و تاکید بر دستور کار مرکزی و غیره. قابل دفاع هستند، اما برای رسیدن به این اهداف نیازمند اجرای یک بسته سیاستی هستیم که یکی از آنها برقراری ارتباط مناسب با جامعه است. در زمینه حقوق اجتماعی، سبک زندگی، حقوق شهروندی و… اقدامات لازم انجام شود. وقتی مردم می بینند که مطالباتش در بطن سیاست ها قرار دارد، نه تنها در انتخابات شرکت می کند و مشارکت را افزایش می دهد، بلکه مشکلات اقتصادی را هم تحمل می کند. مشکل از جایی به وجود می آید که شهروند بین خود و دولت دوگانگی می بیند. دوگانگی مردم و نظام که بسیاری از اصولگرایان تکرار می کنند، بین مردم و نظام فاصله ایجاد می کند. نظامی که آینه تمامیت جامعه است و اکثریت را نمایندگی می کند، حقوق اقلیت را هم به رسمیت می شناسد و به نام مردم و نظام دوگانگی ایجاد نمی کند. روند نزولی میزان مشارکت مردم نشان دهنده بی نتیجه بودن انتخابات به دلیل عملکرد نامناسب برخی ارگان ها از جمله شورای نگهبان است.

نورانی نژاد بالاخره می گوید: «من شخصاً بسیاری از فعالان ستادهای انتخاباتی را دیده ام که در انتخابات سال گذشته نیز فعال بودند، اما امروز حرف های رکیک و براندازانه می زنند. همه این تحولات نشانه هایی هستند که باید مراقب آنها بود. هر شهروند ایرانی متعهد به قانون اساسی کشور و واجد شرایط عمومی مندرج در قانون حق شرکت در انتخابات را دارد. ظرفیت های تغییر و تحول در قانون اساسی گنجانده شده است که در مواقع ضروری می توان از آن استفاده کرد. پیشنهادهایی مانند رفراندوم از چنین اختیاراتی هستند. اما امروز متأسفانه تنها یک قرائت و یک دیدگاه سیاسی می تواند به ظرفیت و بستر مادی کشور برسد و امکان حضور در انتخابات را داشته باشد». با نگاهی به این نظرات باید منتظر هفته ها و ماه های آینده باشیم تا مشخص شود آیا این محتوای ارائه شده از سوی نهاد رسمی سپاه به معنای تغییرات و اصلاحات در آینده است یا تاکتیکی برای عبور از چالش های پیش رو؟

حسین نورانی نژاد قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت: مطالبی که در یادداشت آخر صبح صادق درباره راه های افزایش مشارکت در انتخابات آمده است، به خودی خود اتفاق خوبی است، اما به آن پرداخته نمی شود و نتیجه ای از وی گرفته نشده است. . به یاد داشته باشید که اصلاح طلبان سال ها به دلیل بیان این عبارات و مفاهیم از صحنه رسمی قدرت دور بودند. از این رو همه این بحث‌هایی که در صبح صادق منتشر می‌شود باید محفوظ بماند و تأیید شود.»

اگر قرار است اطمینانی وجود داشته باشد، باید از سوی مردم باشد. لازم به ذکر است که اعتراضات اخیر با هدف براندازی نبود، اما زمانی که مردم احساس کردند به مطالبات و مطالبات آنها توجهی نمی شود، برخوردها شدید شد و هیچ گروهی نمایندگی تظاهرات را نگرفت، فضا تغییر کرد و برخی گروه های تندرو. سعی کردند از اعتراضات سود ببرند

دیدگاهتان را بنویسید