تغییر لحن مجلس نسبت به دولت

تغییر لحن مجلس نسبت به دولت

روز جدید تا چندی پیش، هر روز که نمایندگان در شورای اسلامی جلسه علنی داشتند، اعتراضشان به کوتاهی‌های دولت بلند بود. به خصوص با آغاز سال جدید، بسیاری از نمایندگان مردم قاطعانه در مقابل دولت می ایستند تا رئیس جمهور را مجبور به تغییر ترکیب کابینه کنند. اما اکنون با ورود به ششمین ماه سال 1401، آرام آرام این سخنان آتشین در حال فراموشی است و نمایندگان اکنون با لحن و ادبیات آرام تری با دولت صحبت می کنند.

این در حالی است که اکثر موارد مورد اعتراض نمایندگان مردم همچنان در اختیار آنان است و دولت نیز برنامه ای برای حل مشکلات مهم ارائه نکرده است. تورم همچنان به مردم فشار می آورد، تحریم ها اقتصاد کشور را فلج کرده و ترکیب کابینه جز یک وزیر تغییری نکرده است اما نمایندگان کمتر اعتراض دارند.
روز گذشته علی اکبر کریمی در نطق موقت خود در جلسه علنی شورای اسلامی، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن هفته دولت و سالروز شهادت شهیدان رجایی و بنر، گفت: این هفته خطاب به رئیس جمهور و اعضای شورای اسلامی دولت و همه رؤسا و کارمندان دستگاه دولتی به مدت یک سال “به شما تبریک می گویم که سعی در خدمت به مردم دارید.”

وی با بیان اینکه انجام 31 سفر استانی در کمتر از یک سال و حضور مستمر سیدابراهیم رئیسی در بین مردم گواه روشنی است که مردمی بودن دولت ایشان را ثابت می کند، گفت: دولت انقلابی و مردمی آقای رئیسی نشان داد با وجود تداوم تحریم ها و اخاذی های استکبار جهانی، می توان با حاکمیت جهادی در زمینه های مختلف از جمله تهیه و تولید واکسن و مبارزه با بیماری کرونا، افزایش صادرات نفت و نقل و انتقالات ارزی، دستاوردهای چشمگیری به دست آورد. این مهم، افزایش صادرات غیرنفتی، راه اندازی مجدد کارخانه ها و واحدهای تولیدی است و به توقف، تامین آب، برق و گاز مورد نیاز کشور و به حداقل رساندن وقفه های آنها، تقویت و ارتقای چشمگیر دیپلماسی اقتصادی در عرصه بین الملل اشاره کرد. توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه و پیوستن به کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای.

این سخنان کریمی در حالی مطرح شده است که مشکل آب شرب کشور وارد مرحله بحرانی شده و در هفته های اخیر حداقل دو استان کشور با قطعی مداوم آب شرب مواجه بوده اند. در عین حال بارها قطعی برق در استان های مختلف گزارش شده است.

نمایندگان اکنون با ادبیاتی بسیار آرام و به دور از اعتراض به دولت در تلاش هستند تا مشکلات مشترک مردم را مطرح کنند. روز گذشته یکی از اعضای هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم یادآور شد: در ماه های اخیر افزایش تورم جهانی با اثرات تورمی ناشی از اجرای طرح حذف ارز ترجیحی همراه بود. 4200 تومان که ضرورتی قطعی و اجتناب ناپذیر بود و فشار بسیار طاقت فرسایی بر معیشت افراد جامعه که با دستمزد ثابت به ویژه کارمندان، کارگران، معلمان، نظامیان و نیروی انتظامی و مستمری بگیران کشوری، لشکری ​​و تامین اجتماعی وارد کرده است. اگرچه با تلاش مسئولان تیم اقتصادی دولت تلاش های زیادی برای مهار عوامل تورمی به ویژه رشد پایه پولی و نقدینگی صورت گرفته و افزایش نرخ تورم در ماه های اخیر متوقف شده است و برخی مشکلات مردم با بازپرداخت معیشت کم شده اما تورم موجود هم برای مردم است و جامعه به ویژه اقشار ضعیف و با درآمد ثابت طاقت آن را ندارد.

لازم است دولت برای کاهش قیمت ها و جبران آثار تورم بر معیشت مردم اقدامات مناسبی را انجام دهد و در صورتی که دولت به هر دلیلی نتواند تورم را به حد قابل قبولی کاهش دهد بر اساس قانون خدمات کشوری و منطقاً مبلغ دریافتی کارگران و مستمری بگیران باید برای جبران کاهش ارزش واقعی حقوق آنها افزایش یابد.

حتی صحبت های نمایندگان مردم در مورد ترکیب کابینه نیز تغییر محسوسی داشته است. اکثر نمایندگان مردم تا همین اواخر بخشی از دفتر رئیس جمهور را کارناوال و بیهوده تعریف می کردند، اما اکنون فقط خواستار تغییر هستند.

نماینده مردم اراک در شورای اسلامی گفت: از رئیس جمهور انتظار داریم در پایان سال اول دولت سیزدهم به وعده خود عمل کند و آن دسته از وزرا، استانداران و مدیرانی را که عملکردشان با شاخص های یک شاخص فاصله داشت، برکنار کند. دولت مردمی و انقلابی نشان داده اند که از دولت سیزدهم نمی توانند با رئیس جمهور در عرصه حکومت داری جهادی برخورد کنند و افراد شایسته و کارآمدتری را جایگزین وی کنند، لذا انتظارات گسترده رهبری، مردم و مجلس از این دولت است. اصلاح ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و توسعه عدالت و رفاه مردم محقق خواهد شد.

اکنون که سخنان آتشین نمایندگان مجلس یازدهم علیه دولت رئیس جمهور تقریبا متوقف شده است، با نگاهی به صحبت های نمایندگان مردم می توان دریافت که تنها یک سری توصیه ها جای این سخنان را گرفته است.

دیروز ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص مذاکرات هسته ای گفت: دولت با رویکرد هوشمندانه و پیشگیرانه در مذاکرات و توافقات با طرف های مذاکره کننده باید از ورود به هر سیاه چاله ای که مضر است خودداری کند. منافع حیاتی ملت ایران.» منافع اقتصادی در قالب رفع کامل تحریم ها، تعیین مصادیق حفاظتی ایران، ضمانت های قوی و بازدارنده و جلوگیری از نقض توافقات جدید، حفظ حیثیت و قداست نهادهای انقلابی و همه جانبه. و اجرای همه جانبه قانون راهبردی رفع تحریم ها، تقویت و توسعه توان هسته ای کشور و جلوگیری از هرگونه تضعیف احتمالی و برخورد قاطع و عزتمندانه با زیاده خواهی های برخی کشورها از جمله خطوط قرمزی است که شورای اسلامی بر آن تاکید دارد.

با این حال بخشی از نمایندگان مردم نمی توانند از شرایط سخت اقتصادی صحبت نکنند اما در عین حال سعی می کنند دولت را متهم به بی کفایتی نکنند و در سخنان خود تنها مسیر درخواست و توصیه را در پیش بگیرند.

سید موسوی موسوی دیروز در نطق دستور موقت خود در جلسه علنی شورای اسلامی با تقدیر و تشکر از تیم مذاکره کننده برجام گفت: از آنها می خواهم با رعایت خطوط قرمز برجام توجه ویژه ای به حقوق مردم داشته باشند. سیستم و تمام تلاش خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه فشار اقتصادی بر مردم روز به روز در حال افزایش است، یادآور شد: دولت قول داده قیمت ها را تعدیل و به شهریور 1400 برگرداند و با ایجاد سازوکاری برای تامین کالا بخشی از نیازهای مردم را تامین کند. مردم اما با وجود تلاش های فراوان هنوز نتیجه ای حاصل نشده است و این اتفاق نیفتاده است، بنابراین از دولت می خواهم که سازوکار پروژه کالابرگ را در اسرع وقت نهایی کند و قیمت ها را به شهریور 1400 برگرداند تا در حداقل مقداری از فشار اقتصادی بر مردم قابل درمان است.»

صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته مجلس در تذکر شفاهی گفت: یاد و خاطره همه شهدا به ویژه شهید باهنر و شهید رجایی را گرامی می داریم و فرارسیدن مقام معظم رهبری را به دولتمردان تبریک می گوییم. هفته دولت». امیدواریم دولتمردان و مسئولان اجرایی بیش از گذشته به فکر رفع مشکلات جامعه باشند.

نماینده مردم اردبیل همچنین گفت: انتظار می رود دولت ها به حل مشکلات معیشتی مردم و اقتصاد کشور توجه بیشتری داشته باشند تا بیش از گذشته شاهد پیشرفت کشور باشیم. “

برخی می گویند فشارهای خارج از پارلمان باعث شده است که نمایندگان موضع اعتراضی خود را نسبت به دولت تغییر دهند. در عین حال، دولت نظر دیگری دارد. در بحبوحه فشارهای فزاینده نمایندگان بر دولت برای ترمیم دولت، دولت ها اعلام کردند که نمایندگان مجلس به دلیل دخالت در انتصابات انتخاب کنندگان خود، تلاش می کنند دولت را برای تغییر کابینه تحت فشار قرار دهند.

اما نه تنها نمایندگان مجلس خواهان تغییر کابینه بودند، بلکه بسیاری از چهره های اصولگرا نیز بارها در این باره صحبت کرده و از رئیس جمهور خواسته اند تا وزیران و روسای دولت را تغییر دهند. سوالی که رئیس جمهور تاکنون تمایلی به انجام آن نداشته است، هرچند زمزمه هایی مبنی بر جایگزینی برخی از معاونان رئیس جمهور به گوش می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید