تفاوت افغانستان با کشورهای همسایه در سیاست آمریکاست

ساعت: 23:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۹
کد خبر: 1799277

وزیر امور خارجه کشورمان ایجاد شکاف میان افغانستان و کشورهای همسایه را یکی از ارکان سیاست آمریکا در منطقه خواند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز (یکشنبه) با مولوی امیرخان متکی سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان و هیئت همراه دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیر عبداللهیان در این دیدار با تاکید بر اینکه تاریخ نشان داده است که رابطه مردم ایران و افغانستان نوعی خویشاوندی است، گفت: تلاش های غیورانه مردم افغانستان نشان داده است که هیچ قدرت خارجی نمی تواند افغانستان را اشغال و حکومت کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سخنان مثبت رهبران طالبان مبنی بر تشکیل دولت فراگیر، بر ارائه شاخص های قابل قبول در این زمینه تاکید کرد.

امیر عبداللهیان با یادآوری کمک های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم رنج دیده افغانستان، افزود: تا زمانی که این کمک ها ادامه داشته باشد، ایران نیز از فرصت های منطقه ای برای کمک های بیشتر برای کاهش مشکلات مردم افغانستان استفاده خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز سیاست های نادرست آمریکا و متحدانش در 20 سال گذشته در افغانستان را محکوم کرد و ایجاد اختلاف بین افغانستان و کشورهای همسایه را یکی از ارکان سیاست آمریکا در منطقه خواند.

امیر عبداللهیان تاکید کرد: منابع مالی افغانستان که توسط آمریکا مسدود شده است باید آزاد شود و به دلایل بشردوستانه و کمک به بهبود وضعیت اقتصادی مردم افغانستان در اختیار آن کشور قرار گیرد.

وزیر امور خارجه همچنین یاد و خاطره شهدای دیپلمات جمهوری اسلامی ایران را در مزارشریف گرامی داشت و مسئولیت نهاد حکومتی افغانستان در حفاظت از اماکن دیپلماتیک را یادآور شد.

در این نشست، هیئت افغانستان گزارشی از روند مقابله با داعش و دیگر گروه های تروریستی و همچنین سیاست های مربوط به مقابله با تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان در دولت جدید ارائه کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان با تشکر از میزبانی جمهوری اسلامی ایران از مهاجران افغانستانی در 43 سال گذشته، ویژگی های مشترک دو ملت را یادآور شد و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار افغانستان و ملت ایران بوده است. دولت جدید افغانستان از کشورهای همسایه

هیأت افغانستان با برشمردن جنایات آمریکا علیه مردم افغانستان گفت: «اگرچه آمریکا افغانستان را با شرمندگی ترک کرده است، اما همچنان به سیاست خود علیه مردم افغانستان ادامه می‌دهد و در نتیجه ۸۰ درصد مردم افغانستان پایین هستند. خط فقر.”

در این نشست تامین آب جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت. طرف افغانی با تاکید بر احترام به معاهدات بین‌المللی از جمله موافقتنامه هلمند در سال 1351 گفت: به زودی هیئت‌های فنی (کمیسیون‌های آب) دو کشور دیدار و گفتگو می‌کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید