تفسیر بشارت آیت الله دوستی زنجانی با سطل ماست

تفسیر بشارت آیت الله دوستی زنجانی با سطل ماست

ما باید طوری رفتار کنیم که اصل اسلام و آبروی اسلام حفظ شود. مخصوصاً در این زمان که عده ای مدام بهانه تراشی می کنند و در صدد آسیب رساندن به اسلام هستند.

; آیت الله دوستی زنجانی به سوالات متعددی در خصوص مسائل اخیر پیرامون حجاب و بی حجابی و چگونگی برگزاری آن پاسخ های دقیق و روشن دادند که متن کامل آن را در ادامه می خوانید:

1. نظر حضرتعالی در مورد برخوردهای تند با بی حجابان به نام امر به معروف و نهی از منکر که موجب دو قطبی شدن جامعه می شود چیست؟

باید با شرایط خودش انجام شود. امر به معروف و نهی از منکر باید حجت داشته باشند و بدانند که به معروف اثر دارد و اگر بدانند اثری ندارد دیگر تکلیفی ندارند.

گذشته از همه اینها و از همه مهمتر، امر به معروف و نهی از منکر باید به گونه ای باشد که چهره دین و اسلام را خدشه دار نکند.

هر تصمیم و هر اقدامی که می کنیم این شرط را دارد که چهره اسلام بد معرفی نشود. حفظ اصل اسلام واجب است.

حتی در زمان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی هم شنیدم. نماینده او در خارج از کشور از دست دادن با زنان هنگام ملاقات و ملاقات با مردم و در اجتماعات خودداری می کرد. در حالی که زنان خارجی کار او را توهین به خود می دانستند و ناراحت می شدند و این کار به نام اسلام انجام می شد.

وقتی خبر به آقای بروجروی رسید گفتند; این اقدام شما برای وجهه من بد بود، شما نباید کاری می کردید که به وجهه من لطمه بزند زیرا آنها شما را نماینده من و من را نماینده اسلام می دانند و بنابراین این رفتار را به اسلام نسبت می دهند.

2. عواقبی مانند ریختن یک سطل ماست روی سر دو زن بی حجاب چه عواقبی دارد؟

به طور کلی، هر چیزی که چهره اسلام را مخدوش کند، آسیبی به دین وارد می کند که هیچ چیز نمی تواند آن را جبران کند.

باید این نکات را در نظر بگیرند که از هر کاری اجتناب کنند، هر چند مانند اولی جایز یا واجب باشد، اما مانند دومی خلاف اسلام است.

پس باید طوری رفتار کنیم که اصل اسلام و آبروی اسلام حفظ شود. مخصوصاً در این زمان که عده ای مدام بهانه تراشی می کنند و در صدد آسیب رساندن به اسلام هستند.

4جامعه مؤمن و خداپسند در قبال این گونه حرکت ها چه موضعی باید داشته باشد؟

با رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر کنید.و شرایط به معروف باید رعایت شود.

5. نقش جماعت و روحانیت در بحث حجاب چیست؟
نقش آنها بیان تصمیمات است تا مردم عادی حرمت یا الزام یک عمل را درک کنند.
آنها باید تصمیمات خود را با منطق و استدلال درست برای مردم فهمیده بیان کنند.

6. با کسانی که به نام امر به معروف و نهی از منکر باعث تحقیر دین و اسلام می شوند چگونه رفتار کنیم؟

باید جلوی آنها گرفته شود و جلوی رفتار ناپسندشان گرفته شود.

احکام و شرایط امر به معروف و نهی از منکر باید برای امر به معروف و نهی از منکر تبیین شود. باید به آنها کلاس داد و آموزش داد، سپس به آنها اجازه داد که هر کاری می خواهند بکنند.

7. اگر امر به معروف و نهی از منکر از حدود زبان و انذار زبانی تجاوز کند و به مردم آسیب برساند چه راه حلی دارد؟

در این مورد، او مقصر است و باید با آن برخورد کند.

دیدگاهتان را بنویسید