تقابل بازنمایی فرضی دولت با واقعیت خیابانی

تقابل بازنمایی فرضی دولت با واقعیت خیابانی

روز جدید : بیش از 50 وعده از 1400 وعده انتخاباتی ابراهیم رئیسی با محوریت اقتصاد اکنون در معرض دید عموم قرار دارد. برخلاف تبلیغات رسانه های دولتی، مردم کوچه و خیابان از کوچک شدن توده های خود در این دوره ناراضی هستند، یکی از واقعیت های اجتناب ناپذیر انتخابات 1400 نحوه مواجهه نامزدهای انتخاباتی با واقعیت های موجود در ایران بود. واقعیت‌هایی که دولت دوازدهم با آن دست و پنجه نرم کرد، علی‌رغم تکنوکرات‌های مجرب سال‌های جنگ دهه 60 و تلاش‌های این گروه پس از خروج ترامپ از توافق برجام، برنامه‌های توسعه اقتصادی و بهبود شرایط زندگی با وی را با مشکل مواجه کرد.

اما در عین حال ابراهیم رئیسی و تیم همراهش که هسته اصلی تیم اقتصادی را تشکیل می دهند، بر این باورند که وضعیت بد اقتصادی مردم متاثر از مدیریت ضعیف مدیران و گره خوردن اقتصاد به سیاست خارجی است. رائیزی معتقد است بدون برجام و با تکیه بر توان و ظرفیت کشور می توان وضعیت معیشتی مردم را بهبود بخشید. شعارهایی که روی کاغذ زیبا بود اما در عمل ظرفیت اجرای آن وجود نداشت ایجاد یک میلیون شغل در سال، ساخت 1.5 میلیون واحد مسکونی، کاهش تورم، احیای رشد اقتصادی، احیای برجام، کاهش مالیات، تقویت پول ملی، ساماندهی بازار ارز و … برقراری عدالت یکی از مهمترین وعده های رئیس جمهور است که بارها چه در رقابت های انتخاباتی و چه پس از تشکیل دولت سیزدهم مطرح شد اما آمار و ارقام نشان می دهد که دولت سیزدهم در هر یک از آنها شکست خورده است.

چرا رئیسی خود را یک کشیش شایسته می داند؟

یکی از مهمترین استدلال های ابراهیم رئیسی برای کنار گذاشتن قوه قضائیه و تصدی قوه مجریه این بود که فساد در دولت است و باید با قرار گرفتن در رأس دولت، فساد ریشه کن شود. وی در یک تبلیغ تلویزیونی برای بیان دیدگاه های اقتصادی خود گفت: من به خدمت در قوه قضائیه افتخار می کنم اما اقشار مختلف خواستار حضور من بودند. صدای مردم علیه تبعیض، رانت و فساد بلند شد. او در همین برنامه از اتحاد اقتصاددانان و حکمرانی جهادی برای غلبه بر مشکلات اقتصادی صحبت کرد.

تقابل بازنمایی فرضی دولت با واقعیت خیابانی

رئیسی اگرچه به دنبال اقتصاد مردمی و پویا بود اما این اتفاق نیفتاد، او می خواست بازارها را آرام کند اما ناکام ماند، به فکر جداسازی مسیر اقتصاد از مذاکرات هسته ای بود که نتیجه معکوس داشت و قصد کاهش تورم را داشت که ناکام ماند. در حال حاضر، دستگاه تبلیغاتی حکومت مدعی است; عملکرد دولت سیزدهم در «کاهش 18 درصدی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه»، «رشد منفی نقدینگی پس از 9 سال»، آغاز ساخت 1.5 میلیون واحد مسکونی، «واکسیناسیون گسترده کرونا»، «کاهش میانگین روزانه مرگ‌ومیر». از کرونا زیر 50، «سیستگی اواخر تابستان»، «افزایش 400.3 مگاواتی تولید برق»، «سه برابر شدن درآمد حاصل از صادرات نفت»، «افزایش 36 درصدی صادرات نفت» و… موفقیت‌آمیز بود و ابراهیم رئیسی به وعده‌های خود عمل کرد. .

وعده های اقتصادی رئیس جمهور: کوچک کردن توده های مردم

نه تنها شعار ابراهیم رئیسی برای ریشه کنی فقر تا اواخر دهه 1400 محقق نشد، بلکه توده مردمی که تحت تأثیر اصلاحات اقتصادی قرار گرفتند، کوچکتر شد. رئیسی همچنین فراتر از وعده خود مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت ها عمل کرد و با امضای نامه ای از مجلس خواست تا قیمت کالاهای اساسی را افزایش دهد. مشکلی که با واکنش شدید نمایندگان مجلس مواجه شد و حتی روحانیون و وعاظ معروف به مردم فقیر اعتراض کردند.

اگرچه دولت سیزدهم با شعار عدم گره زدن جان مردم به برجام آغاز شد، اما واکنش منفی بازار به مذاکرات هسته ای تیم جدید ثابت کرد که سیاست خارجی جزء لاینفک متغیرهای اقتصادی داخلی است.
علیرغم وعده های رئیس جمهور مبنی بر نظارت بر بورس و افزایش اعتماد مردم، شاهد افزایش 6.4 درصدی شاخص کل بورس بودیم که در مقایسه با تورم ماهانه 12 ماه گذشته که این شاخص به 44.35 درصد رسیده بود، ضعیف و یک درصد است. عملکرد غیرقابل قبولی برای بازار سرمایه که تا امروز نتوانسته حضور و بازدید رئیسی در سازمان بورس را تکرار کند.

این در حالی است که آمار رسمی از وعده های شغلی رئیس جمهور نگران کننده است. بر اساس گزارش ۲۴ تیرماه مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جمعیت بالای ۱۵ سال بهار امسال نسبت به سال گذشته چهار دهم درصد (۰.۴ درصد) افزایش یافته است. این آمار به این معناست که در دولت ابراهیم رئیسی نه تنها شغل جدیدی به اقتصاد ایران اضافه نشده است، بلکه از تعداد شاغلان نیز نزدیک به 100 هزار نفر کاهش یافته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در اولین روز تیرماه، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه با پشت سر گذاشتن رکوردهای دهه‌های گذشته، بالای ۵۲ درصد وارد کشور شد. گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد که نرخ تورم ماهانه از خرداد 1401 با رقم 12.2 درصد به بالاترین سطح از زمان انتشار در اوایل دهه 80 رسیده است و علاوه بر تورم ماهانه، تورم نقطه به نقطه نیز به 52.5 رسیده است. ٪، بالاترین نرخ سال. مقایسه با سال های دو دهه اخیر است.

از سوی دیگر پس از حذف ارز ترجیحی، سخنگوی دولت مدعی شد که این امر موجب مهار تورم، توقف رشد نقدینگی و بهبود وضعیت معیشتی مردم می شود، اما افزایش قیمت تخم مرغ شانه حدود یکصد هزار تومان، از سویی دیگر باعث شد تا ارز ترجیحی کاهش یابد. افزایش 12 برابری قیمت روغن و افزایش قیمت گوشت قرمز نشان داد که سیاست دولت نه تنها در راستای عدالت اجتماعی بلکه منجر به افزایش اقشار ضعیف شده است.205 خبر خاکستری

کوچک شدن سفره مردم برای یک سال دولت

از فروردین 1401 تا اواسط مرداد، به گفته فعالان اقتصادی، قیمت برنج، گوشت و مرغ، ماکارونی، روغن، ماکارونی و لبنیات بیش از 5 برابر شد. ماکارونی با افزایش 191 درصدی و برنج با افزایش 188 درصدی رکورد تاریخی را ثبت کردند.در حوزه لبنیات بحران به حدی رسید که حمیدرضا علوی دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر گفت: شواهد بازار نشان می دهد. که نوشابه ها از شیر پیشی می گیرند . زیرا قیمت بطری آب گازدار 1.5 لیتری از 16 تا 18 هزار تومان و قیمت بطری شیر یک لیتری از 28 تا 30 هزار تومان است. بنابراین این قیمت روی میزان خرید تاثیر می گذارد.» این بحران در حوزه محصولات پروتئینی نیز وجود دارد و آمارها نشان می دهد مصرف گوشت برای هر نفر به زیر سه کیلوگرم در سال رسیده است.

در حوزه مسکن، علیرغم برنامه دولت برای افزایش ۲۵ درصدی، به گفته یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک، «از اردیبهشت تا مرداد ماه امسال نسبت به سال گذشته اجاره بهای مسکونی بوده است. در تهران به طور متوسط ​​بین 200 تا 400 درصد افزایش یافته است.» که بی سابقه است. «بر اساس شاخص های فقر، میزان فقر هر ماه نسبت به ماه قبل افزایش می یابد، به طوری که برای یک خانواده سه نفره که فاقد آن هستند. اموال شخصی با احتساب هزینه های اجاره، آستانه حداقل نیازهای زندگی بین 8 تا 12 میلیون تومان است. این عدد با احتساب هزینه های تفریحی و خالی شدن سبد عمومی از اقلام فرهنگی محاسبه می شود که فاجعه را بیشتر نمایان می کند.

تلاش دولت برای قانونی شدن تخلف بودجه 1401

کارشناسان اقتصادی معتقدند که در حال حاضر دولت رئیس جمهور برای جبران کسری بودجه اقدام به چاپ پول می کند. دولت راه جدیدی را برای فرار از قانون دنبال می کند. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، سال گذشته نسبت به سال 1398 بالغ بر 1275 هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی اضافه شد و در نتیجه نقدینگی به 4750 هزار میلیارد تومان رسید.

پایه پولی نیز از 455 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1400 به 594 هزار میلیارد تومان رسید که به معنای رشد 30.5 درصدی است. بنابراین در سال 1400 مبلغ 139 هزار میلیارد تومان به صورت پولی اضافه شد; از این حیث، بانک مرکزی به طور مستقیم و غیرمستقیم روزانه به طور متوسط ​​381 میلیارد تومان اسکناس چاپ کرده است، این در حالی است که ابراهیم رئیسی نیز اعلام کرد که برای تامین کسری بودجه از بانک مرکزی استقراض نمی کند، اما راه را برای رفع کسری بودجه نبست. از سایر بانک ها وام بگیرند و به همین دلیل برای تامین منابع برای جبران کسری بودجه به بانک های دولتی متوسل شده و این بانک ها مطالبات خود را از دولت از بانک مرکزی دریافت می کنند و در نتیجه بدهی بانک ها به دولت را دریافت می کنند. بانک که یکی از مولفه های پایه پولی است افزایش یافته و باعث رشد نقدینگی و تورم می شود.

فاصله آمارهای ریاست جمهوری با واقعیت جامعه

نگران کننده تر، آمار ارائه شده به ابراهیم رئیسی است که به گفته او تصویر خوبی از وضعیت مردم نشان می دهد. تصویری خارق‌العاده و غیرواقعی از آنچه رئیسی دوست دارد باشد و سعی می‌کند این تصویر غیرواقعی را در ذهن مردم جای دهد. اما واقعیت توده مردم، حضور هر روزه آنها در بازار برای خرید و افزایش روزانه قیمت ها نشان از دور بودن دولت سیزدهم از ثبات اقتصادی دارد. بنابراین عدالت اجتماعی و حمایت از فقرا و کاهش اختلاف طبقاتی شعارهای خوبی است اما روی کاغذ هنوز محقق نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید