تقویت دید امنیتی پست ها و استوری ها!

تقویت دید امنیتی پست ها و استوری ها!

در روزهای پایانی هفته گذشته یکی از مهم ترین دغدغه های حاکمان کشور فضای مجازی بود که چند تن از مسئولان در سمت های مختلف از ضرورت ساماندهی آن صحبت کردند و نسبت به وضعیت موجود ابراز نگرانی کردند. خاطره ای که علیرغم ادامه فیلترینگ سنگین فضای مجازی به قوت خود باقی ماند! هرچند برخی از نمایندگان مجلس در روزهای پایانی اسفند سال گذشته از وزیر ارتباطات خواستند با توجه به فروکش التهابات اجتماعی در کشور، در خصوص کنترل فضای مجازی و رفع فیلترینگی که با اعتراضات سال گذشته آغاز شده بود، به شرایط عادی بازگردد، اما در به منظور توسعه کسب و کار اینترنتی اما این هدف محقق نشد. بالاخره همین هفته گذشته وزیر ارتباطات برای چندمین بار تصمیم به فیلتر را خارج از اراده وزارتخانه زیرمجموعه خود و این بار در اختیار شورای عالی فضای مجازی دانست!

نگرانی وزیر از بی توجهی معلمان در فضای مجازی!

وزیر آموزش و پرورش روز چهارشنبه 30 تیرماه با انتقاد از آنچه «بی نظمی» و «مهجوری» در فضای مجازی خواند، گفت که باید برای حضور معلمان در فضای مجازی «فکری کرد».

رضا مراد صحرایی در حاشیه جلسه شورای دولت در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه شاهد افترا در فضای مجازی هستیم و تاکنون هیچ پروتکلی برای حضور معلمان در فضای مجازی تدوین نشده است و به زودی در این زمینه اقداماتی انجام خواهیم داد. جهت.”

تازه‌ترین وزیر کابینه درباره «معافیت» و نحوه اعمال هرگونه محدودیت برای فعالیت آنلاین معلمان از جمله شبکه‌های اجتماعی توضیحی نداد، اما گفت که با آن برخورد خواهیم کرد. سخنان مراد سهرایی این است که حتی پیش از این نیز فهرستی از فعالیت برخی معلمان منتقد در فضای مجازی از جمله مواردی از اتهاماتی مانند تبانی علیه امنیت ملی عنوان شده است.

تحقق پیشگویی در مورد صحرا

در ابتدای خردادماه امسال وزیر پیشنهادی دولت برای تصرف وزارت مهم و کلیدی آموزش و پرورش از مجلس رای اعتماد گرفت، هرچند که تنها یک روز پیش از آن، انجمن اسلامی معلمان ایران در اقدامی به مجلس هشدار داده بود. بیانیه ای مبنی بر اینکه انتخاب این فرد می تواند فاجعه بار باشد زیرا صحرایی یک فرد امنیتی است.

معاون اجتماعی و فرهنگی ناحیه قم: صفحات مجازی جزو شأن کارکنان دولت است و پروفایل شبکه اجتماعی کارکنان هویت اداری محسوب می شود و کارمند نمی تواند بگوید رفتار من در خارج از دفتر شخصی است.

این انجمن در بیانیه خود نوشت: «متاسفانه بعد از آن همه ظلم به معلم و با چالش‌های فراوانی که مدیریت ناکارآمد و ناکارآمد بر نظام آموزش و پرورش و البته کل کشور تحمیل کرده است. باور نکردنی است که پس از برکناری وزیر قبلی آموزش و پرورش که در دوره ای; «جنگ روانی در آموزش و پرورش آغاز شده است، حوزه ای برای جایگزینی معرفی شده است که برای امنیت آن تجلیل می شود و از جنگ روانی پیشی گرفته است.

به نظر می رسد این پیش بینی جامعه مدرسین ایران خیلی زودتر از آنچه تصور می کنیم محقق شده و هنوز به بازگشایی مدارس نرسیده ایم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پیگیری مفهوم حاکمیت

دبیر شورای عالی فضای مجازی دو روز پیش بر اهمیت ترسیم نقشه فضای مجازی کشور با مشارکت جمعی برای تبیین نقش ها، ایجاد وحدت ملی و تنظیم این حوزه تاکید کرد.

محمدامین آقامیری در مراسم روز ملی فناوری اطلاعات گفت: مرکز ملی فضای مجازی با توجه به گستردگی آن در زندگی مردم به دنبال مفهوم حکمرانی در این فضا است.

لعن بر جان و زمین بازی دشمن در فضای مجازی نیز اولویت اصلی اظهارات مسئولان در تایید ضمنی فیلترینگ است. در جدیدترین نمونه از این دست، روز چهارشنبه محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر انقلاب در همایش معمار زندگی و الگوی حکمرانی امیرالمومنین (ع) در فضای مجازی گفت: این فضای مجازی بلای جان و بلا شده است. خوشبختانه با همه تلاش ها و سرمایه گذاری هایشان با ترویج حجاب و … نتوانستند مردم را از دین و اعتقاداتشان جدا کنند.

تعریف چارچوب سیستماتیک برای فضای مجازی!

به گزارش ایرنا، حسن بهرام نیا روز چهارشنبه در نخستین جلسه شورای سایبری استان ضمن گرامیداشت روز عفاف و حجاب اظهار داشت: شورای سایبری یک شورای عالی ملی و استانی است و اعضای آن منصوب و دارای یک شورای عالی هستند. بخشنامه ای که مورد توجه جدی دولت است.

استاندار ایلام یادآور شد: امروزه هر خانواده و جامعه خانوادگی از طریق اینترنت بر امور خود نظارت دارند که اهمیت این حوزه را دو چندان می کند.

بهرام نیا با تاکید بر اینکه تمامی مصوبات شورای فضای مجازی استان الزامی است، گفت: فضای مجازی باید دارای چارچوب باشد و با اتخاذ تصمیمات و مصوبات هدفمند شورا این فضا نظم و امنیت اداره می شود.

وزیر آموزش و پرورش چهارشنبه گذشته با انتقاد از آنچه «بی نظمی» و «مهجوری» در فضای مجازی خواند، گفت: تاکنون هیچ پروتکلی برای حضور معلمان در فضای مجازی تدوین نشده است و به زودی این معضل را مدیریت خواهیم کرد.

وی وظیفه اصلی اعضای شورای فضای مجازی استان را تدوین سیاست کلی فضای مجازی هر استان عنوان کرد و گفت: سیاست گذاری و تصمیم گیری سیستماتیک در این حوزه می تواند امنیت فضای مجازی مردم را حفظ کند.

نظارت بر پروفایل کارکنان در شبکه های اجتماعی

به گزارش فراز، ابوالقاسم مقیمی معاون اجتماعی، فرهنگی و فعالیت های زیارتی استان قم در جلسه روابط حجاب و عفاف دستگاه های اجرایی استان قم که در تالار کرامت قم برگزار شد، گفت: استانداری که صفحات مجازی جزو شأن کارمندان دولت است و پروفایل شبکه های اجتماعی کارکنان هویت رسمی محسوب می شود و کارمند نمی تواند بگوید رفتار من در خارج از دفتر شخصی است.

رابطه بین ناسزاگویی و آزادی بیان

علیرغم تاکید قانون اساسی کشورمان بر آزادی بیان، به نظر می رسد نگاه های بی فرهنگی در بین مسئولان کشور حاکم شده است به گونه ای که هر تنوع سلیقه ای، تنوع زیستی و اختلاف فکری را به نوعی ابتذال نسبت می دهند و خواهان قاطعیت هستند. فضای مجازی را نگه دارید!

سوالی که واکنش مهدی نصیری، سردبیر سابق روزنامه کیهان را برانگیخت تا این واکنش مسئولان را مربوط به افشای برخی تناقضات، ریاکاری ها و تخلفات در فضای مجازی نسبتا آزادتر نسبت به محدودیت های گسترده روزنامه نگاری رسمی بداند. و از فضای مجازی به عنوان بلای جان کارمندان یاد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید