تل آویو مراقب پیامدهای نجومی حمله به تأسیسات ایران باشد

ساعت: 18:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۹
کد خبر: 1793694

این اندیشکده آمریکایی با تاکید بر دانش هسته ای محلی در ایران نوشت که تل آویو در حمله به تاسیسات هسته ای ایران با چالش های استراتژیک مواجه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اندیشکده آمریکا روز دوشنبه بیهوده بودن ادعاهای صهیونیست ها مبنی بر حمله به تاسیسات هسته ای ایران، علاوه بر چالش های عملیاتی چنین حمله نظامی، به ویژه با توجه به استقرار یگان های زمین به هوا توسط نیروهای ایرانی که عمدتاً مبتنی بر سامانه موشکی هستند را تأیید کرد. اس-300 و سامانه های محلی مانند باور-373 و 3 ژوئن تل آویو با چالش های استراتژیک دیگری روبرو هستند.

* تاسیسات غنی سازی ایران حفاظت شده و غیرمتمرکز است

دانی سیترینوویچ، تحلیلگر موسسه آتلانتیک گفت: برخلاف عراق و سوریه که برنامه های هسته ای مبتنی بر راکتورهای تک هسته ای داشتند و به ترتیب در سال های 1981 و 2007 توسط اسرائیل نابود شدند، برنامه ایران بر اساس دو تاسیسات غنی سازی بسیار غنی است. و غیر متمرکز.

علاوه بر این، در حالی که زیرساخت های هسته ای عراق توسط فرانسه و سوریه توسط کره شمالی ساخته شده است، زیرساخت دانش هسته ای ایران بر اساس دانش دانشمندان هسته ای داخلی است. به عبارت دیگر، حتی اگر تأسیسات هسته‌ای ایران نابود شوند، دانش هسته‌ای محلی به دانشمندان ایرانی اجازه می‌دهد تا به سرعت برنامه هسته‌ای را بازسازی کنند.

* پیامدهای نجومی اسرائیل در حمله به تأسیسات ایران

علاوه بر این، ایران و نمایندگان منطقه‌ای آن علیرغم حملات اسرائیل به برنامه‌های هسته‌ای عراق و سوریه که هیچ واکنشی نداشته‌اند، به حمله به ایران پاسخ خواهند داد. به عبارت دیگر، 1.5 میلیارد دلاری که به نیروهای دفاعی اسرائیل برای آماده شدن برای حمله نظامی احتمالی به ایران داده شد، تازه آغاز هزینه های اسرائیل است، زیرا پاسخ محور مقاومت عواقب نجومی برای اسرائیل به همراه خواهد داشت.

در بخشی دیگر از این تحلیل آمده است که حتی حمله موفقیت آمیز به تاسیسات هسته ای ایران نیز مشکل را حل نخواهد کرد. یک حمله طرح ایران را برای بازگرداندن این برنامه با مشروعیت بین المللی در بهترین حالت به تاخیر می اندازد یا فشار می آورد.

در نهایت این اشتباه است که تل آویو معتقد است چنین اقدامی از حمایت بین المللی برخوردار است. جهان، از جمله آمریکا، از طریق ایران و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته اند که ایران می تواند تا زمانی که تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی و برای اهداف صلح آمیز باشد، در زمین خود غنی سازی اورانیوم را انجام دهد. بنابراین، رویکرد اسرائیل (رژیم) به غنی سازی صفر دیگر واقع بینانه نیست.

* تعداد زیادی سامانه موشکی سپاه و ارتش ایران

اخیراً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش ایران دارای ذخایر بزرگی از سامانه‌های موشکی به‌ویژه موشک‌های کوتاه‌برد هستند و این ایده که رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ با هدف متحد کردن شاخه‌های پدافند هوایی در یک سناریوی جنگی است. اضافه شدن سامانه برد کوتاه مجید ارزش و اعتبار یافته است. زمانی که این سامانه با توپخانه ضدهوایی، دزفول، مرصاد-1 و سامانه پدافند سوم خرداد مورد استفاده قرار می گیرد، به نظر می رسد شکست پهپادهایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند جدی است.

در کمتر از دو سال، در بحبوحه تحریم‌های اقتصادی و مالی ناپایدار، بخش نظامی-صنعتی ایران چهار سامانه دفاع موشکی متحرک مختلف را راه‌اندازی کرده است که یک دستاورد باورنکردنی است.

انتهای پیام/ م

دیدگاهتان را بنویسید