تماس بدنی بین زنان با حجاب منفی تر از بی حجاب ها است و در هیچ جای شرع اجازه ملاقات با افراد بی حجاب را ندارد.

تماس بدنی بین زنان با حجاب منفی تر از بی حجاب ها است و در هیچ جای شرع اجازه ملاقات با افراد بی حجاب را ندارد.

روز جدید : انتشار کلیپی از دعوای دو زن بر سر حجاب در اتوبوس BRT واکنش هایی را در فضای مجازی برانگیخته است. پیامدهای این درگیری منجر به دستگیری فرد تهیه کننده این ویدئو شد. مشکل حجاب هر ساله در روزهای گرم تابستان به عنوان یک معضل اجتماعی شناخته می شود. با این حال، نحوه برخورد با گشت ارشاد با انتقاد بسیاری از مردم و برخی از دانشگاهیان مواجه شد. آیت الله نور مفیدی امام جمعه گرگان در رابطه با مسئله حجاب گفت: رضاخان نتوانست به زور حجاب را از سر زنان بردارد و امروز نمی توان به زور چادر را بر سر زنان گذاشت. همچنین حجت الاسلام محمدرضا زائری درباره تنش به وجود آمده در جامعه نوشت: بزرگان و مسئولان جامعه مانند پدر و مادر یک خانواده هستند، باید با همه اختلافات، دل فرزندان را به هم پیوند بزنند، خواهر را در مقابل برادر قرار ندهند. و برادر در برابر خواهر. ». رحیم پور ازغدی، یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز می گوید: «چادر برتر از حجاب است، اما حجاب فقط چادر نیست.» وقتی گفتیم هرکس فرجه ندارد بی حجاب است. حجاب، با الگوی اسلام در تضاد است. اسلام هیچ دستوری در مورد سبک، رنگ و پوشش حجاب ندارد. یکی از دلایل حجاب، لجبازی سیاسی است.» ستاره صبح در این خصوص با خجت الاسلام فاضل میبدی، استاد دانشگاه مفید قم گفت و گو کرده است که در ادامه می خوانید:

آیا در روایات و احادیث دستوری در رابطه با نحوه برخورد حکومت اسلامی با مسئله حجاب وجود دارد یا خیر؟
در احادیث و شرع هیچ دستوری برای حکومت به موضوع حجاب وجود ندارد. هر اتفاق و تصمیمی که در حوزه حاکمیتی رخ می دهد باید توسط نمایندگان مردم شکل بگیرد. هرگونه رفتار منفی یا قهری ائمه باید طبق قانون اجرا شود.

آیا شرع برخورد با بی حجابی را واجب می داند؟

در هیچ جای شرع نگفته است که باید با بی حجاب کار کرد. هیچ کس حق ندارد محجبه را تهدید کند و در دل او ترس ایجاد کند. در بحث حجاب، دولت و سایر افراد جامعه فقط وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را دارند (اصل هشتم قانون اساسی) و با شرایطی که برای امر به معروف توصیه و تاکید شده است.

اینکه حجاب در شرایط کنونی کشور به یک موضوع مهم تبدیل شده است یک انحراف است. مشکل اصلی جامعه امروز حجاب نیست. بلکه مشکل اقتصاد و سیاست خارجی است. دولت موظف است اولویت خود را معطوف به حل این مشکلات کند.

دولت باید انتخاب لباس را به مردم بسپارد. این کار نتایج بهتری برای حجاب خواهد داشت. اجبار و اجبار افراد به حجاب نتیجه معکوس دارد.

هیچ مشکلی در دین با زور به دست نمی آید. نهادهایی که این شیوه برخورد با حجاب را با بودجه های کلان دنبال می کنند، عزت کشور را پایین می آورند. برخوردهای فیزیکی زنان در معابر عمومی زشت و ناپسند است و منفی تر از بی حجابی است.

این تصور که زن بی حجاب و زن با حجاب با هم می جنگند اسلام را زیر سوال می برد. چنین رویکردهایی باید لغو شود. بودجه فعالیت های فرهنگی مانند صدا و سیما، مراکز تبلیغاتی و … که بودجه های کلانی دارند در اختیار افرادی است که اجبار را سرلوحه کار خود قرار داده اند. اگر دولت نتواند با نصیحت و نصیحت محجبه ها را قانع کند، دیگر مسئولیتی ندارد. دولت موظف است در مواقعی که فساد و فحشا آشکارا اتفاق می افتد یا فراگیر می شود دخالت کند، اما اگر زنی با حجاب کج در خیابان راه برود نه موجب فساد و فحشا می شود و نه به کسی آسیب می رساند.

جامعه از فساد بزرگی رنج می برد که باید جلوی آن گرفته شود. فقر، خودکشی، قتل های ناموسی و غیره. مسائلی هستند که اولویت بیشتری نسبت به حجاب دارند.

جامعه ای که حجاب و بی حجابی را قطبی می کند نفرت تولید می کند.
چرا بحث حجاب به یک موضوع سیاسی تبدیل شده است؟
جریانی در کشور وجود دارد که خواهان آرامش در جامعه نیست. این جریان از یک منبع محاسبه و هدایت می شود و ریشه در جهل مذهبی و قدرت طلبی دارد. همیشه در تاریخ جریانات ارتجاعی-مذهبی وجود داشته است.

رویکرد جریان های افراطی برای دین مضر است. احساس امنیت در جامعه مهمتر از هر چیز دیگری است.

به نظر شما وظیفه علما در مورد حجاب چیست؟

اگر مراجع تقلید شاهد موارد منفی مانند درگیری فیزیکی بر سر مسئله حجاب باشند، آیا برای هدایت جامعه و حکومت موظف به مداخله هستند یا خیر؟
به نظر من بله، علمای دین باید به این موضوع ورود کنند. وقتی چنین رویکردهایی اتفاق بیفتد که برای دین مضر است، مسئولین موظفند دولت و مردم را راهنمایی کنند.
امام وقتی مسئله رجم مطرح شد و دید که این مجازات برای دین زیان آور است، دستور داد که این مجازات قطع شود. وقتی رفتاری موجب آزار اسلام، دین و جامعه شود، علما باید بگویند که این رفتار به دین آسیب می زند. دولت موظف است جلوی چنین رویکردهایی را بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید