تمامی آزمایشگاه‌های همکار باید گواهینامه مرجع بین‌المللی را اخذ کنند


لعیا جمشیدی، رئیس اداره تایید صلاحیت و سیستم‌های مدیریت کیفیت اداره کل استاندارد استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه به مناسبت گرامیداشت هفته استاندارد ابراز کرد: وظایف و مأموریت‌های سازمان ملی استاندارد در ۴ محور اصلی استانداردسازی، اندازه‌شناسی، تایید صلاحیت و ارزیابی انطباق، قرار گرفته که هر کدام از این محورها مأموریت‌های مهمی دارند.

وی با بیان این مطلب که یکی از این محورها تایید شامل تایید صلاحیت آزمایشگاه‌های همکار و شرکت‌های بازرسی است، ابراز کرد: طبق ماده ۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب ۱۳۹۶، سازمان ملی استاندارد ایران به‌عنوان تنها مرجع رسمی، وظیفه اعتباربخشی و تایید صلاحیت تمامی ارزیابی انطباق نظیر آزمایشگاه‌های همکار، آزمایشگاه‌های کالیبراسیون و شرکت‌های بازرسی‌کننده را بر عهده دارد.

جمشیدی در پاسخ به این سوال که آزمایشگاه‌های همکار چه خدماتی ارائه می‌دهند، اظهار کرد: منظور از آزمایشگاه‌های همکار، آزمایشگاه‌هایی هستند که توسط مرکز ملی تایید صلاحیت ایران که بخشی از سازمان ملی استاندارد است، تأییدیه می‌گیرند و در زمینه تطبیق ویژگی کالا یا کالیبراسیون با سازمان همکاری می‌کنند و در واقع آزمایشگاه‌هایی هستند که در بخش خصوصی یا دولتی به غیر از آزمایشگاه‌هایی که در ادارات و سازمان‌ها در اداره استاندارد مستقرند، مشغول به خدمات‌رسانی هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در استان کرمانشاه بیش از ۴۰ آزمایشگاه همکار داریم که در دامنه‌های مختلف صنایع غذایی و کشاورزی، خودرو و نیرومحرکه، تست مخازن سی‌ان‌جی، شیمی و پتروشیمی، ساختمانی و معدنی، برق و الکترونیک، بسته‌بندی و سلولوزی و کالیبراسیون مشغول به فعالیت هستند.

رئیس اداره تایید صلاحیت و سیستم‌های مدیریت کیفیت اداره کل استاندارد استان کرمانشاه تأکید کرد: در سنوات قبل تایید صلاحیت به این شکل بود که آزمایشگاه‌های همکار بین دریافت گواهینامه استانی یا گواهینامه ۱۷۰۲۵ حق انتخاب داشتند.

وی در توضیح مزایای گواهینامه‌های استانی و ۱۷۰۲۵ گفت: گواهینامه استانی طبق یک روش اجرایی که توسط سازمان ملی استاندارد تدوین شده بود، صادر می‌شد. متقاضی درخواست را به حوزه استانی داده و گواهینامه استانی دریافت می‌کرد، اما گواهینامه ۱۷۰۲۵ یک مرجع بین‌المللی دارد و دارای اعتبارات بالاتری است و الزامات سخت‌گیرانه‌تری دارد، آزمایشگاه‌هایی که کیفیت بالاتری دارند و این پتانسیل را در خودشان می‌بینند برای این گواهینامه اقدام می‌کردند که این امر به‌صورت اختیاری بود.

این کارشناس ادامه داد: از سال ۱۳۹۸ با توجه به الزامات مرکز ملی تایید صلاحیت ایران جهت پیوستن به اتحادیه تایید صلاحیت آسیا و اقیانوسیه و با هدف اینکه سطح کیفیت خدمات آزمایشگاهی بالاتر برود، صدور گواهینامه استانی متوقف و الزام به صدور گواهینامه ۱۷۰۲۵ از سوی آزمایشگاه‌های همکار شد.

وی تصریح کرد: طبق یک برنامه زمان‌بندی که خود مدیریت انجام داده تا سال ۱۴۰۴ دیگر هیچ‌گونه گواهینامه استانی نخواهیم داشت و در حال حاضر هم مرحله‌به‌مرحله گواهینامه‌ها در حال تبدیل وضعیت هستند و آنهایی که نتوانند الزامات گواهینامه ۱۷۰۲۵ را رعایت کنند، ابطال  و از لیست آزمایشگاه همکار حذف خواهند شد.

مسئول اداره استاندارد استان کرمانشاه تأکید کرد: در حال حاضر از ۴۰ آزمایشگاه همکاری که در کرمانشاه فعالیت می‌کنند، بیش از یک‌سوم یعنی ۱۶ مورد آنها گواهینامه ۱۷۰۲۵ را دریافت کرده‌اند و تعداد زیادی هم درخواست داده و پرونده آنها در دست اقدام است.

جمشیدی در توضیح مراحل دریافت گواهینامه از سوی آزمایشگاه‌های همکار گفت: برای گرفتن گواهینامه ۱۷۰۲۵، تمامی کارها از طریق سامانه مرکز تایید صلاحیت مرکزی ملی استاندارد ایران و به‌صورت کاملا الکترونیک انجام می‌شود، متقاضیان در سامانه جامع مرکز ملی تایید صلاحیت ایران ثبت‌نام کرده و فرآیندهای اخذ انجام می‌شود.

وی در بخش دیگر از این گفت‌وگو تأکید کرد: نظارت بر عملکرد و فعالیت آزمایشگاه‌ها هم امر بسیار مهم و حساس است، چراکه ارتباط مستقیم با سلامت و ایمنی جامعه دارد. وی ادامه داد:  از مهرماه ۱۴۰۱ تا مهرماه ۱۴۰۲ ما ۵۸ مورد ارزیابی عملکرد آزمایشگاه‌های همکار و شرکت‌های بازرسی و ۳۹ مورد تمدید، تعلیق و ابطال گواهینامه آزمایشگاهی همکار را داشته‌ایم، بنابراین اداره کل استاندارد کرمانشاه هیچ‌گونه کوتاهی یا مماشاتی  با این موضوع حساس نداشته و نخواهد داشت.

جمشیدی خاطرنشان کرد: در پایان به‌عنوان یک عضو کوچک از خانواده بزرگ استاندارد، این اطمینان‌خاطر را به شهروندان عزیز می‌دهیم که تمامی کارکنان این اداره با تمام توان در جهت افزایش کیفیت محصولات و خدمات از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد، همچنین شهروندان به‌منظور اطمینان از اصالت پروانه کاربرد علامت استاندارد، کد ۱۰ رقمی زیر علامت استاندارد را به شماره پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند، بلافاصله جواب پیامک برای آنها ارسال می‌شود و مطمئن می‌شوند که محصول دارای استاندارد است یا جعلی و در صورت داشتن هرگونه شکایت یا پیشنهاد می‌توانند از طریق تلفن ۱۵۱۷ با واحد رسیدگی به شکایات اداره کل استاندارد، ارتباط برقرار کنند.


آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید