تمایل ایران برای توسعه همکاری های مشترک با تاجیکستان در زمینه مراقبت های بهداشتی


ساعت: 09:38
تاریخ انتشار: 08/03/1401
کد خبر: 1905719

وزیر بهداشت از آمادگی ایران برای توسعه همکاری های مشترک با تاجیکستان در حوزه سلامت خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در دیدار جمال الدین عبدالله زاده وزیر بهداشت تاجیکستان و هیئت همراه، ایران و تاجیکستان را کشورهایی هم زبان و دوست و برادر دانست و خاطرنشان کرد: نزدیکی دو کشور. باید در عمل ثابت شود.برای گسترش بیشتر همکاری بین دو کشور.

وی افزود: حوزه بهداشت و درمان بسیار گسترده و ابعاد گسترده ای را در بر می گیرد و امیدواریم همکاری های دو کشور ایران و تاجیکستان در تمامی زمینه های حوزه بهداشت و درمان تقویت شود.

عین اللهی با بیان اینکه ایران و تاجیکستان به عنوان فصل مشترک در شکل گیری و تقویت ارتباطات سلامت محور بین دو کشور دارای زبان مشترک هستند، گفت: گردشگری سلامت، تبادل معلم و دانشجو، همکاری های پژوهشی و همکاری های تجاری در حوزه پزشکی و… تجهیزات پزشکی از جمله اینها موضوعاتی هستند که می توانند به گسترش روابط و توسعه همکاری بین دو کشور کمک کنند.

وزیر بهداشت تاجیکستان را یکی از کشورهای موفق در کنترل و مهار کووید 19 عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات پیش روی کشورمان تحریم های ظالمانه و غیرانسانی رژیم استکبار است. البته این تحریم ها نه تنها هیچ محدودیتی برای ما ایجاد نکرده است، بلکه منجر به ایجاد فرصت هایی شده است که ناشی از تهدیدات است. زیرا بسیاری از تجهیزات پزشکی که وارد کشور می شد پس از تحریم ها در دسترس ما نبود و اکنون با تلاش شبانه روزی دانشمندان ما این تجهیزات در کشور تولید و حتی صادر می شود.

وی ادامه داد: این سوال در مورد واکسن کرونا نیز صدق می کند، زیرا دانشمندان ما با تکیه بر دانش خود توانستند واکسن کرونا را تولید کنند و در حال حاضر 6 مرکز تولید واکسن در کشور داریم. همچنین 98 درصد از نیاز دارویی کشورمان در داخل کشور تولید و تامین می شود.

وزیر بهداشت گفت: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از شرکت های دانش بنیان، تاکید زیادی بر رشد شرکت های دانش بنیان در کشورمان وجود دارد.

عین الهی با اشاره به ادغام آموزش عالی پزشکی در خدمات سلامت گفت: با این اقدام دانشگاه های علوم پزشکی در دسترس حوزه سلامت کشور قرار گرفت و توانستیم بسیاری از نیازهای پزشکی، بهداشتی و تحقیقاتی کشور را تامین کنیم. در حال حاضر 66 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، 20000 معلم و 270000 دانشجوی پزشکی داریم.

عین اللهی تاکید کرد: 800 مرکز تحقیقاتی در ایران وجود دارد که آماده همکاری با مراکز تحقیقاتی کشورهای دیگر هستند.

وزیر بهداشت با تاکید بر تشکیل کارگروه مشترک برای پیگیری همکاری ها و تفاهم بین کشورها گفت: سلامت مرز نمی شناسد و امیدواریم همکاری های بهداشتی با کشورهای منطقه هر چه بیشتر تسهیل شود.

در این دیدار «جمال الدین عبدالله زاده» گفت: این اولین سفر من و همکارم به ایران است و مطمئن و معتقدم که این سفر تاثیر بسزایی در رشد همکاری های بهداشتی دو کشور ایران و تاجیکستان خواهد داشت. .

وی ضمن تشکر از ارسال کمک‌های پزشکی از سوی دولت و وزارت بهداشت ایران در زمان همه‌گیری کووید-۱۹، گفت: برنامه سفر ما شامل دیدار با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شیراز و مشهد است.

وزیر بهداشت تاجیکستان گفت: مایه مباهات است که پس از استقلال جمهوری تاجیکستان، برادران ایرانی ما در توسعه بخش بهداشت به کشور ما کمک زیادی کردند که در تداوم و تقویت آن بسیار موثر بود. روابط دو کشور».

عبدالله زاده با بیان اینکه ایران یکی از بهترین ها در زمینه علوم پزشکی در جهان است، ادامه داد: می خواهیم روابط دو کشور را توسعه و تقویت کنیم و از تجربیات وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه استفاده کنیم. رشته جراحی و درمان بیماری های عفونی و غیر عفونی.

وی ضمن تاکید بر رشد صنعت داروسازی و ادامه همکاری ایران و تاجیکستان در این زمینه، گفت: نزدیک به 5000 نوع گیاه دارویی در تاجیکستان رشد می کند که ظرفیت خوبی برای تولید دارو فراهم کرده است. همکاری ایران و تاجیکستان در زمینه تولید دارو می تواند در درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها موثر باشد.

وزیر بهداشت تاجیکستان در پایان تصریح کرد: امروز در جهان کشورهایی که هم زبان هستند از روش های علمی و پژوهشی مشابهی پیروی می کنند، ما نیز می خواهیم بتوانیم با کشور دوست و همکار زبانی خود ایران همکاری بیشتری داشته باشیم. همیشه .

در این دیدار با حضور وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران و وزیر بهداشت جمهوری تاجیکستان، تفاهم نامه همکاری های بهداشتی مشترک دو کشور امضا شد.

دیدگاهتان را بنویسید