تمسخر «مضحکانه» اعلام عید سعید فطر توسط سعودی ها/ خاطره تحلیف آیت الله طالقانی در ارستان.

223475 775 خبر خاکستری

روز جدید : رکورددار جهان گفت: اگر یک نفر قرمز شد 50 نفر دیگر هم رد شدند، آن 50 نفر فقط نفر اولی شکستند؟ این 50 نفر هم دوباره شکستند!

سال ها پیش این تصور غلط در بین برخی افراد وجود دارد که اگر امروز عربستان عید است، فردا ایران عید است!

در همین رابطه سید محسن کازی میر میر سعید رکوردار و صاحب سبک جهان در این باره گفت: در عربستان تنها دو شاهد برای اثبات رؤیت هلال ماه در ماه جدید کافی است. آنجا اعلام می کنند مردم به دیدن می روند هم کسانی که به نگهبان خود می گویند ماه را دیده اید و هم گزارش می دهد، برای عربستان قابل قبول است!

وی افزود: در سال 1976 زمانی که به عربستان سفر می کردم با یکی از شیعیان عربستانی که عضو شورای هلال عربستان بود صحبت می کردم و او می گفت قدرتش به جایی نمی رسد و به اشتباهاتی که مرتکب شدند نیز اعتقاد داشت. در آنجا ساخته شده است.

قاضی میر سعید ادامه داد: این موضوع را با کشور ما مقایسه کنید که حدود 150 تیم رصد مجهز به دوربین های دوچشمی برای شناسایی و راه رفتن در نقاط صعب العبور طراحی شده است و در کشورهای دیگر مانند عربستان تنها هفت گروه علمی رصد می کنند.

وی گفت: مرحوم آیت الله طالقانی خاطره جالبی از بحث رؤیت هلال ماه در عربستان دارند:

«در سال 1333 یا 1332 که قرار بود به حج بروم، با رئیس کاروان بحث کردیم که چرا می گویید فردا روز اول ذوالحجه است؟ روز اول ماه دو روز دیگر است. فردا گفتند نه. به نام خدا گفتم؛ امروز ماه را رصد خواهیم کرد. رفتیم و هوا خوب بود و هلال را ندیدیم. از طرفی که دید اوضاع خیلی خراب است به ما گفت: حالا بیایید یک روز تخفیف بدهید! “یک روز ما … و ما پرونده را تمام می کنیم!” جالب اینجاست که فردای آن روز که رفتند، اصلاً هلال ماه نبود. بعداً هنگام رفتن هلال ماه را دیدند که چندان واضح نبود.

تمسخر «مضحکانه» اعلام عید سعید فطر توسط سعودی ها/ خاطره تحلیف آیت الله طالقانی در ارستان.

این ستاد به دفتر رهبر معظم انقلاب افزود: فکر کنم سال 73 یا 74 بود، همین طور که نماز عید فطر خوانده می شد، خسوف شد! نماز به نماز آیات برگردانده شد. دو سال پیش بعد از اینکه در عربستان اعلام شد هلال ماه رؤیت شده، مورد مقایسه قرار گرفت! یعنی در زمان اعلام، ماه هنوز به شرق خورشید نرسیده بود و به دور زمین می چرخید تا ماه جدید را تشکیل دهد.

قاضی میرسعید ادامه داد: اگر در عربستان و چند کشور دیگر عید اعلام شود، ممکن است اولین سوال برای مردم ما پیش بیاید، این است که در اطراف شما همه کشورها شروع یا پایان ماه رمضان را اعلام کرده اند! ایران چه مزیتی دارد که ماه را در خاکش نمی بینی و دیگران آن را می بینند؟

در این زمینه باید توضیح دهیم که اگر یک نفر از چراغ قرمز رفت، 50 نفر دیگر رد شدند، آیا آن 50 نفر نشکستند، فقط نفر اول؟ این 50 نفر هم دوباره شکستند!

این رکورددار جهان خاطرنشان کرد: عربستان در بین کشورهای سنی ام القری محسوب می شود و هر تغییری در تقویم آن ایجاد شود، 20 یا 30 کشور نیز همین کار را خواهند کرد. مثلاً یک بار در یک کنفرانس علمی، آن طرف بلند شد و آنقدر روی میز زد که وقتی هلال ماه را در مکه می بینند، باید در تمام دنیا قبول کنند! باید مکه را ام القری درست کنیم! وقتی ماه شروع می شود، ما باید شروع کنیم، باید پایان دهیم

او در نهایت گفت: “خوب، اگر هلال ماه را در مکه ببینید، ممکن است برای مراکش (از نظر علمی) معتبر باشد، زیرا مختصات ماه آن را ایجاب می کند، اما اگر ماه را در اندونزی و مالزی ببینید، در مکه چه؟ نمیشه گفت.ببینید آیا روزه گرفتن در روز عید فطر ممنوع نیست؟ما این مشکلات را در جهان اسلام داریم…پس با توجه به ظرافت های علمی و نجومی که ستاد استهل در ایران در نظر دارد، نظر در این ستاد همیشه قاطع بوده است که اکنون امکان پذیر است، زیرا می توان در یک سال -به همان روشی که در ابتدا انجام دادند- با عربستان هماهنگ کرد و نه در یک سال.

دیدگاهتان را بنویسید