تنبلی دولت نباید با خلق پول جبران شود/دولت در سایه دکان، دستگاه و حزب خاص نیست


به گزارش

خبرگزاری موج


، سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه یکشنبه -۲۷ خرداد- مهمان برنامه «میزگرد اقتصادی» شبکه یک سیما است. وی در این برنامه ضمن پاسخگویی به برخی سوالات، محورها و برنامه‌های خود در حوزه اقتصادی را تشریح خواهد کرد.

در این برنامه، مجید کریمی و وحید عزیزی مشاوران جلیلی هستند همچنین حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین حسین زاده بحرینی، یحیی آل اسحاق و داوود دانش جعفری سه کارشناس حوزه اقتصادی در این میزگرد حضور دارند.

سعید جلیلی در این میزگرد، با اشاره به شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش باشکوه» اظهار داشت: شعار خلاصه و عصاره برنامه‌های کشور است و اگر در شعارمان می‌گوییم «یک جهان فرصت»، به آن باور داریم و بر اساس برآوردها از ظرفیت ها و فرصت های کشور استفاه می کنیم.

وی ادامه داد: لازمه استفاده از فرصت ها، داشتن برنامه است اما برنامه برنامه سفارشی و شب امتحانی نیست بلکه باید رئیس جمهور به برنامه اشراف داشته باشد و بداند اولویت ها چیست و چگونه می‌خواهد به آنها دست یابد.

نامزد چهاردمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر برخی کشورها از برخی مزیت ها مانند نفت، معدن، گردشگری، جنگل و ترانزیت و دریا بهره‌مند هستند اما خداوند همه اینها را به کشور ما داده است و از همه مهمتر نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده است.

جلیلی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور باید به برنامه اشراف کامل داشته باشد، افزود: یکی از مزیت‌های دولت چهاردهم همزمانی با شروع برنامه هفتم توسعه است و یک فرصت محسوب می‌شود و اگر می گوییم یک جهان فرصت یک ایران جهش هر ایرانی بتواند نقش پرشکوه؛ دولت باید بستر آن را فراهم کند و نقش آفرین باشد و بتواند برای هر یک از مردم زمینه را برای نقش آفرینی ایجاد کند.

نامزد چهاردمین انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به انضباط بخشی مالی افزود: منابع و مصارف باید در عرصه های مختلف انضباط لازم را داشته باشند و باید اقتصاد مولد را با اولویت‌ها شکل داد و معیشت و رفاه مردم نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران از دوران مشروطه تاکنون را به دقت مطالعه کرده‌ایم همچنین ۶ برنامه توسعه قبل و بعد از انقلاب را ظرف ۱۱ سال گذشته به دقت مورد بررسی قرار داده‌ایم و سوال جدی مردم این است که در میزگردها موضوعات شناخته شده مطرح می‌شود و پاسخ‌هایی داده می‌شود، اما چرا تاکنون انجام نشده است؟

نامزد چهاردمین انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: رئیس‌جمهور باید نکات مهم، مزمن و اولویت‌دار را بشناسد و برای حل آنها ورود کند.

در ادامه این میزگرد، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین حسین زاده بحرینی کارشناس اقتصادی درباره  ارزش پول ملی سئوال کرد و گفت که به صورت مستمر این ارزش کاهش پیدا کرده و در کنار آن و به موازات آن بازار ارز پیش بینی پذیری خود را از دست داده است همچنین در چند ماه اخیر در دولت شهید رئیسی و بانک مرکزی تلاش‌های خوبی شد هم اینکه بازار ارز پیش بینی پذیری شود، آنچه که هدف برنامه توسعه هفتم بوده حفظ ارزش پول ملی است و صراحتا از آن  صحبت شده، چگونه باید به این هدف برسیم؟

 

«حاکمیت ریال» اولین شرط حفظ ارزش پول ملی است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه یکی از شروط اصلی انضباط مالی، حاکمیت ریال است، گفت: اگر از ارزش پول ملی سخن می گوییم اولین شرط و لازمه آن این است که باید سازوکاری برای حاکمیت ریال داشته باشیم و اگر در پول ملی حاکمیت نداشته باشیم، ارزش آن را نمی توانیم حفظ کنیم.

جلیلی در پاسخ گفت: زیرساخت‌ها و سامانه‌های ایجاد شده باید به هم متصل شوند و کاربردی باشند.  چند سامانه مهم داریم مانند سامانه جامع تجارت، سامانه مؤدیان، سامانه املاک، و پایگاه رفاه ایرانیان که عمده گردش پول در این سامانه‌ها است و باید این سامانه ها تکمیل و به هم متصل شوند

وی ادامه داد: وقتی بودجه ناتراز باشد فشار به ارزش پول ملی می آید و اگر می خواهیم پول ملی تقویت شود باید بتوانیم منابع ارزی را زیاد کنیم.

 

فروش نفت برای ارزآوری را کافی نمی‌دانم

نامزد چهاردمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: فروش نفت برای ارزآوری را کافی نمی دانم؛ ارزآوری باید به مأموریت برای تک تک دستگاه های مرتبط تبدیل شود؛ یکی از ظرفیت های بزرگ ما نیروهای تحصیلکرده و اساتید ما هستند مثلا می توانیم به دانشگاه ها برای ارزآوری مأموریت بدهیم.

نامزد چهاردمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: یکی از برنامه های مهم دولت من و اینکه از اولویت های مهم بوده که  در تبریک ریاست جمهوری به شهید رئیسی نیز اعلام کردم، این بود که دولت باید ارزی آوری داشته باشد و برای این مهم برنامه جدی داشته باشد و منابع ارزی را تقویت کند.

جلیلی اضافه کرد: از بحث های جدی که دنبال می کنم ارزآوری است و برای آن اولویت قائل هستیم و باید به ماموریت تبدیل شود و تک تک دستگاه‌ها ایفای نقش داشته باشند.

وی به ظرفیت نخبگان و افراد تحصیلکرده و دانشگاهی اشاره کرد و در این باره افزود: اکنون باید دید دانشگاه‌های ما چه نسبتی با برنامه هفتم دارند، یکی از ظرفیت‌های ما نیروی های تحصیلکرده است و باید این ظرفیت را برای ارز آوری ماموریت دهیم. یا به عنوان نمونه وزارت گردشگری چقدر نقش و مأموریت در این زمینه دارد و اگر ظرفیت هایی را داریم باید درست هزینه کنیم.

جلیلی تاکید کرد : در این میان، دولت نقش تنظیم گری دارد و مشکلات در بازار ارز ناشی از آن است که برخی کنش های ارزی مشکلاتی دارد؛ معاملات مجاز در بستر غیر رسمی انجام می شود و این موضوع دارای اهمیت است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: از اختیارات دولت است که از همان هفته اول موضوع ساماندهی بازار معاملات را تنظیم کند. اگر قرار است کنترل بر بازار ارز نداشته باشیم و در حوزه بازار رسمی نیز ساز و کار نداشته باشیم، نمی توانیم برای ارز کشف قیمت کنیم.

در ادامه داوود دانش جعفری کارشناس اقتصادی از جلیلی سوال کرد: در سال‌های اخیر در حوزه های دیگر فعال بودید و فضایی به نام دولت در سایه ایجاد کرده بودید؛ این دولت در سایه چه بود و اعتبارات و بودجه آن چگونه تامین می شد و آیا در دولت آقای رئیسی نیز شما دولت در سایه بودید؟  

نامزد چهاردمین انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به ماهیت دولت سایه گفت: دولت سایه دکان و دستگاه نیست حزب یا تشکیلات نیست بلکه یک گفتمان است و تعریف ما از دولت سایه این است که هر فردی که دل در گروی انقلاب و کشور دارد و هر کسی به اندازه وسع خود برای پیشرفت کشور وارد عمل شود و برای حل معضلات کشور به میدان بیاید.  

وی افزود: بارها گفتیم که هر دانشگاه باید یک دولت در سایه باشد و این امکان برای تمامی دانشگاه‌ها متصور است. بله در دولت رییسی نیز ما دولت در سایه بودیم زیرا باید به دولت کمک کنیم که ظرفیت های را تقویت و کمبودها را نیز جبران کنیم.  

جلیلی یادآور شد:  رئیس دولت منتخب، هر که باشد، محترم است و باید حمایت شود اگر جایی خطا می رود تذکر داده شود. سال ۱۳۹۲ من رقیب آقای روحانی بودم ولی وقتی رأی آورد وظیفه خودم می دانستم به آن کمک کنم و در دولت آقای رئیسی نیز همین گونه بود با این تفاوت که در دولت آقای رئیسی آنچه که گفته می شد، مورد استقبال قرار می‌گرفت.

وی اضافه کرد: در موضوع اقتصادی ۱۲ پیشنهاد را به دولت دادیم که توسط آقای رییسی طی دوروز دستورات لازم صادر شد و این نقطه تمایز دولت آقای رییسی بود.  

نامزد چهاردمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: دانشگاه با تولید علم می توانند از طیف و جریان های مختلف به دولت مستقر کمک کنند و در پیشبرد اهداف توسعه کشور را یاری دهند و برای این مسئله نیازمند هزینه کلان هم نیستیم و می توان از ظرفیت توان علمی و جوانان استفاده کنیم.  

جلیلی تصریح کرد: به دنبال اختراع چرخ نیستیم بلکه در برنامه ما هم ۶ برنامه قبل انقلاب و ۶ برنامه بعد انقلاب مطالعه شده است و برنامه ناشی از تجربیات ایران از دوران مشروطه تا به امروز است تا دچار خطا نشویم همچنین در استفاده از تجربیات کشورهای دیگر نیز ما مطالعات مفصلی داشتیم. برخی یک جهان فرصت و یک ایران جهش را شعار می‌دانند اما گزارشات رسمی کشورهایی مانند آمریکا نشان می‌دهد کشوری مانند چین در چهل سال چه پیشرفتی کرده است؛ بنابراین می‌توان تجارت کشورهای موفق را بررسی و متناسب با ظرفیت های کشور آن را برای توسعه کشور تنظیم کرد.  

وی یادآور شد: تدبیر و حکمت این است که از تجارب گذشته چه تجارب دولت‌های قبل و چه تجارب جهان استفاده کنیم؛ نکاتی که در کتاب برنامه‌ریزی در ایران در سال ۱۳۴۱ توسط دانشگاه هاروارد تدوین شده، بعد از ۶۲ سال هنوز وجود دارد.

نامزد چهاردمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: در موضوع قرابت با دیگر نامزدها باید گفت که بله ممکن است با برخی از کاندیدا قرابت و نزدیکی اعتقادی داشته باشیم اما در شیوه و چگونگی رسیدن به هدف و برنامه روش های متفاوتی داشته باشیم.  

وی ادامه داد: کار مناسب رئیس جمهور این است که به موقع تصمیم بگیرد و در تصمیم خود دچار تزلزل نشود و به موقع آن را اجرا کند. باید تصمیمات در زمان خود به موقع باشد و اشتباه نباشد.  

جلیلی درباره رابطه ایران و آمریکا گفت: کسانی که ادعای بازار آزاد و ادعای اقتصاد بازار دارند ما را تحریم کردند و حتی تحریم های ثانویه را شامل حال ما کرده‌اند؛ یعنی نه تنها تبادل بانکی شهروندان را مسدود کردند، بلکه هرگونه تراکنش بانکی با ایرانیان در هر کجای دنیا خارج از آمریکا را نیز تحریم کرده اند.  

 

نقدهای مفصلی به برجام داشتم

در دنیایی که ۲۰۰ کشور وجود دارد نباید ظرفیت خود را به جایی ببریم که بیشترین نقاط افتراق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را داریم.

نامزد چهاردمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نقدهای مفصلی به برجام داشتم، افزود: در دنیایی که ۲۰۰ کشور وجود دارد نباید ظرفیت خود را به جایی ببریم که بیشترین نقاط افتراق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را داریم. درباره همین موضوع در سال ۹۲ رقیب ما ادعا کرد که با چنین شیوه ای مشکلات را حل می کند که دیدم تمامی وظایف خود در توافق را اجرا کرد اما در نهایت طرف مقابل از برجام خارج شد و از ۷۰۰ تحریم به ۱۵۰۰ تحریم رسیدیم.  

جلیلی اضافه کرد: یکی از نکات مهم برای رئیس جمهور باید بداند که امروز از تمامی فرصت ها در مناطق متفاوت دنیا استفاده کند و نباید ظرفیت خود را به یک کشور وابسته کند.  

وی درباره مبارزه با فساد با  اشاره به اینکه بخش استقلال حسابرسی را دنبال می‌کنیم،  گفت: در مورد مفاسد تعریف ما از فساد هرز رفتن منابع کشور است که شامل حیف و میل می شود که متاسفانه در کشور فراوان وجود دارد.  برای مثال در بخش نفت که جزو منابع اصلی ماست، بین ۲ تا ۴ درصد هدررفت دارد این رقم معادل چند میلیارد دلار است؛ بررسی کردم گفتند یکی از راه حل های آن میترینگ است و اگر این موضوع اجرا شود، سالی ۵ تا ۷ میلیارد دلار به منابع افزوده می شود.

نامزد چهاردمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دوران آقای رئیسی این پیشنهاد شد که مورد پیگیری قرار گرفت و به طور حتم در دولت ما نیز این مورد پیگیری خواهد شد و حتی در صورت انتخاب هر رئیس جمهور این پیشنهادات در حوزه فسادستیزی و هدررفت منابع را به دولت چهاردهم ارائه می کنیم.

جلیلی در ادامه این میزگرد به پرسش یحیی آل اسحاق که از چگونگی به فعل رساندن برنامه‌های او در اقتصاد و اینکه آیا تیم اجرایی دارد یا اینکه فقط نظریه‌پردازان را در گروه خود قرار داده است؟ پاسخ داد و گفت: نگرش نادرستی در کشور وجود دارد که اگر ما بخواهیم فقط ضعف‌ها را ببینیم، نقاط ضعف با ضعف برطرف نمی‌شود.

 

شهید سلیمانی تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کرد

وی با اشاره به ویژگی شهید سلیمانی افزود: شهید سلیمانی تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کرد و ما نیز تهدیدها و ضعف‌ها را دیده‌ایم. شناخت فرصت‌ها و اشراف به آنها همچنین داشتن برنامه می‌تواند تهدیدها را به حداقل برساند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری به لزوم داشتن برنامه برای هر امری تاکید کرد و اظهار داشت: حتی در بافت یک قالی هم باید نقشه داشته باشیم. برنامه توسعه هم باید دقیق مشخص باشد که قرار است از چه نقطه‌ای به نقطه دیگر برسیم.

جلیلی افزود: می‌پرسید که چگونه می‌خواهیم برنامه‌ها را اجرا کنیم و در اقتصاد موفق باشیم و هماهنگ عمل کنیم، قبول دارم که رئیس جمهور باید به کاری که می‌کند و تیمی که دارد اشراف داشته باشد. هر کسی در دولت برای خودش جزیره جدایی نباشد. همه در دولت باید هماهنگ و هم‌افزا باشند؛ این‌طور نباشد که کسی بگوید او مسئول کار است و من مسئول صنعت هستم به من ربطی ندارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه با کلی گویی نمی‌توانیم مشکلات کشور را حل کنیم، افزود: باید برای تمامی جزئیات مسیر برنامه داشت. برخی از ایرادات و اشکالات باید مورد توجه قرار گرفت که یکی از آنها هماهنگی میان منابع و ظرفیت ها است. برای موفقیت در اقتصاد نمی توان با جزایر جداگانه کار کرد و هر وزارتخانه برای خود کار کند.

جلیلی اضافه کرد: تمامی اجزای دولت باید با هم هم افزا و هم آهنگ باشند و کارویژه رئیس جمهور این است که میان تمامی ظرفیت ها هم افزایی ایجاد کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: یکبار شمردیم که در کشور ۵۲ شورا وجود دارد که تصمیم اقتصادی می‌گیرد که بعدها دیدیم تعداد اینها ۶۴ شورا است که چه بسا بسیاری از تصمیمات این شوراها با هم در تناقض بودند. هنر رئیس جمهور این است که میان نهادهای تصمیم ساز اقتصادی همصدایی ایجاد کند.

جلیلی با اشاره به سفر چند روز گذشته خود به اراک و کارگران هپکو افزود: هپکویی که سالانه ۱۸۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین تولید می کرد در فاصله سال های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ تعداد تولیداتش گاهی به صفر و گاهی ۸ دستگاه در سال رسیده بود؛ زیرا کسی که این کارخانه به آن واگذار شده بود، اهلیت نداشت. هیات مدیره‌هایی که بر اساس روابط سیاسی شکل می‌گیرند، اثربخشی عملکرد آن‌ها مورد توجه قرار نگرفته است؛ ارزیابی اینها را چه کسی انجام می دهد؟ ارزیابی اثربخشی آنها در کجاست؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: اینکه پرسیده می شود آیا اجازه حسابرسی داده می شود حرف من این است که باید از همه ظرفیت های کشور استفاده شود. وقتی می‌خواهیم یک هدف محقق شود باید به نقش مؤلفه‌های مختلف در تحقق آن توجه کنیم.

برخی از فناوری‌ها به گونه‌ای است که اگر در چهار سال به آن توجه نکنیم کشور ۴۰ سال عقب می‌ماند و راه ما بسته می‌شود و اگر به آن توجه کنیم قدرت پیدا خواهیم کرد.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های برنامه ابلاغ فرمودند که علاوه بر سرمایه، به فناوری و مدیریت امور توجه کنیم، همچنین نیروی انسانی متخصص یک فرصت خوب برای توسعه است. توجه داشته باشیم که با فناوری می‌توان رشد کرد، برخی از فناوری‌ها به گونه‌ای است که اگر در چهار سال به آن توجه نکنیم کشور ۴۰ سال عقب می‌ماند و راه ما بسته می‌شود و اگر به آن توجه کنیم قدرت پیدا خواهیم کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: برای رسیدن به توسعه اقتصادی نیز باید گفت که برخی معتقد هستند که رسیدن به رشد ۸ درصد با توجه به ظرفیت موجود قابل دستیابی نیست، اما باید گفت با اصلاح و استفاده از ظرفیت مدیریت اثرگذار ، نیروی انسانی و اهلیت می‌توان کمبودها را جبران کرد.

 

در اجرای برنامه‌ها به مصلحت کشور توجه داریم

جلیلی با بیان اینکه بخشی از ظرفیت ما فناوری است که در حوزه هوش مصنوعی یکی از مولفه ها رفع محدودیت ها است، خاطرنشان کرد: مدیریت یک موضوع مهم است و ما برنامه‌ای برای تربیت بسیاری از مدیران از جمله مدیران بانکی نداشتیم و آن‌ها در یک حلقه مدام از یک بانک به بانک دیگر رفته‌اند. وظیفه ما این است که کارهایی را انجام بدهیم که ۱۰ سال دیگر جواب دهد. همانطور که دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما نیز باید بکاریم و دیگران بخورند. موضوع برنامه‌ها این است که باید به مصلحت کشور انجام شود و مسئله فردی نیست که حتماً یک اتفاقی در یک دولت چهار ساله رخ دهد.

وی ادامه داد: در حوزه منابع باید گفت که با منابع داخلی و خارجی کار شود زیرا برای شکوفایی ظرفیت ها باید از ظرفیت سرمایه‌ای تمامی کشورها استفاده کرد. بسیاری از کشورها آماده سرمایه گذاری در کشور هستند که نیازمند ارائه برنامه در داخل کشور است البته این سرمایه گذاری در عمل باید توسط مردم لمس و درک شود. نباید در سرمایه گذاری خارجی به یک کشور یا یک منطقه وابسته باشیم و باید از ظرفیت تمامی کشورها استفاده کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در زمان مجلس دهم موضوع نفت را به طور مفصل بحث کردیم و ساخت پتروپالایشگاه ها پیشنهاد شد تا زنجیره تولید در حوزه نفت کامل شود و نباید حتی نفت را به صورت نیمه خام هم فروخته شود بلکه با فروش مشتقات نفتی هم در حوزه استفاده از نیروی انسانی، ارزش افزود، افزایش درآمد و کاهش وابستگی توفیقات بسیاری دست یابیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین حسین زاده بحرینی یکی از کارشناسان این میزگرد اقتصادی درباره موضوع حکمرانی پول و ارتباط دولت با بانک مرکزی سوال کرد.

جلیلی در رابطه با استقلال بانک مرکزی و رابطه دولت خود با قانون جدید بانک مرکزی گفت: اقتدار بانک مرکزی در چهارچوب وظایفی که دارد مهم است. من فکر می‌کنم رئیس جمهور در مواجهه با قانون جدید بانک مرکزی باید نظارت داشته باشد که بانک مرکزی وظایف تعریف شده در قانون جدید را به خوبی انجام دهد.

وی ادامه داد: شاهد این هستیم که بانک‌ها در موارد مختلف تخلفاتی دارند، از جمله خلق پول بی‌رویه و یا اضافه برداشت. طبق یک گزارش رسمی، یک بانک با اضافه برداشت خود بیش از ۶ درصد تورم ایجاد کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: عملکرد بانک‌ها این است که ابتدا به بنگاه‌های خود تسهیلات می‌دهند. در حالی که لازم است بانک‌ها به صورت تخصصی فعالیت کنند. اقدامات بانک‌ها در مقابل خلق پول باید در راستای منافع کشور صورت گیرد. به نظرم رئیس جمهور باید بر عملکرد بانک مرکزی نظارت کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش دیگری از سوی دانش جعفری یکی از کارشناسان این میزگرد در مورد این‌که آیا شما اگر رئیس جمهور شوید به بانک مرکزی دستور می‌دهید که پول چاپ کند یا خیر گفت: کسری بودجه از کجا شکل می‌گیرد؟ یکی از عوامل، خلق پول است که توسط دولت‌ها اتفاق می‌افتد. فقط در یک مورد خاص می‌توان با اجازه این کار انجام داد نه آن‌که برای جبران ضعف‌ها به آن متوسل شد.

جلیلی به جلسه امروز صبح خود با تولید کنندگان و فعالان اقتصادی اشاره کرد و گفت:  برخی از موضوعات که بسیار مهم است تصمیمات دولت بدون مشورت با کسانی که موضع آن تصمیم است و اگر مشورتی هم می شود بعد از تصمیم و اجر است و پیشینی و یا پسینی است که چرخه معیوبی را ایجاد می کند.

وی ادامه داد: امروز صبح جلسه‌ای با اتحادیه تولید کنندگان کشور داشتیم که حدود ۱۰۰ نفر از تولیدکنندگان مهم کشور داشتیم و ۲۲ صنف در ان حضور داشتند. ۱۷ محور را استخراج کردیم که چه موانعی در فعالیت اصناف وجود دارد.

جلیلی اضافه کرد: وقتی صحبت از بازرگانی و تولید می کنیم، باید فرجام آن مشخص باشد و یکی از فرجام تولید، بازار صادراتی است که علاوه بر مشوق تولید باعث ارز آوری نیز خواهد شد.

وی یادآور شد: اکنون ۱۵ کشور همسایه داریم که ۱۳۵ میلیارد دلار بازار تجاری این کشورها است که باید ببینیم سهم ما در همین منطقه چقدر است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به حادثه در معدن شازند و کشته شدن چند کارگر به خانواده آنها تسلیت گفت و افزود: برنامه عملیاتی من با دولت نقش آفرین و مشارکت دادن همه مردم محقق می‌شود. برای هر ایرانی متناسب با استعداد خودش زمینه نقش آفرینی را فراهم می‌کنیم. نقش رئیس جمهور بسیار مهم است و باید به موقع تصمیم بگیرد و صحیح عمل کند.