تنش های بی انتها روز جدید

تنش های بی انتها روز جدید

رسانه قالیباف مقاومت را تومور سرطانی نامید

رسانه های کلیباف با ضدحمله تندتری به «حمله پایدار» قم پاسخ دادند. کانال رسانه ای قالیباف با عنوان نواصلی با انتشار یادداشتی جریان مستمر را با عناوینی همچون «آقایان تنش آفرین» و «غده سرطانی» که سابقه آن در مجلس «حمایت» و «ممنوعیت پرورش حیوانات خانگی» است، منتشر کرد.

تنش های بی اساس روزنامه شرق

کوسه: رسانه های کلیباف با ضدحمله تندتری به «حمله پایدار» قم پاسخ دادند. کانال رسانه ای قالیباف با عنوان «نواسلی» با انتشار یادداشتی خطاب به این جریان پایدار با عناوینی چون «آقایان تنش آفرین» و «غده سرطانی» که سوابق پارلمانی آن «حفاظت» و «محبوبان منع پرورش حیوانات خانگی» است، پرداخت. زمان با نامه ای که از طرف جمعی از طلاب قم منتشر شد آغاز شد. نامه ای خطاب به شورای نگهبان برای رد صلاحیت قالیباف برای این دور از انتخابات. رسانه های قالیباف او را بی پاسخ نگذاشتند و تندتر به این حمله پاسخ دادند. دارای زیرساخت های گسترده و طولانی مدت و اختلاف جریان پایدار است. اما این بار اگر از سطح ظاهری آن فراتر برویم، ریشه اختلافات به دو انتخابات پیش رو در سال 1402 برمی گردد. اول: انتخابات هیأت رئیسه مجلس، دوم: انتخابات مجلس دوم در اسفندماه.

غده سرطانی اصولگرایان؟

در پی انتشار نامه ای با امضای برخی از دانشجویان و دست به دست شدن در گروه ها و کانال های ایتا، تیم قالیباف در کانال «نواسل کرجه» به ادعاهای آنان پاسخ داد. این کانال را می توان مستقیما رسانه قالیباف نامید که برای اولین بار یکی از مطالب آن در کانال قالیباف برای معرفی آن منتشر شد و بعداً بر اساس اشعار آنها در کانال رسمی قالیباف بازنشر خواهد شد. کانال منتسب به قالی بافی جریان پایدار را با این ویژگی ها معرفی می کند.

1- جریاناتی هستند که گفته هایشان «تنش»، «مضحک» و «تحقیرآمیز» است و برای «مجلس و نظام» گران تمام می شود.

2- «حزب سیاسی» هستند که «تنش آفرین» هستند.

3- گرچه این گروه سیاسی در جامعه انقلابی اندک است و در مجلس اقلیت مطلق دارد. اما آنها صدای قوی و قدرتمندی در رسانه ها دارند.

4 – حرف های غیر منطقی و مضحک می زنند.

5- مهمترین نتیجه آنها «طرح ننگین حفاظت» است که از کمیسیون فرهنگی بیرون آمد (در اینجا منظور تیم قالیباف این است که این کمیسیون زیر نظر مرتضی آقا تهرانی اداره می شود و طرح حفاظت متعلق به آنهاست) .

6- طرح دیگر آنها ممنوعیت حیوانات خانگی در خانه است.

7- معتقدند «این غده سرطانی که مجبور شد در لیست تهران قرار بگیرد باید جداگانه مورد بررسی کل مجلس انقلاب قرار گیرد».

8- این گروه «پول می کنند» و «خدا نکنه در دوره بعد با آگاهی عمومی در مجلس نباشند».

ریشه های اختلاف اول: هیأت رئیسه مجلس

در تبادل اطلاعات تیم قالیباف و پایداری نشانه هایی از اختلاف نظر در مورد انتخاب شورای مجلس را می بینیم. مرتضی آقا تهرانی سال گذشته برای ریاست مجلس وارد وزنه برداری قالیباف شد. اما این بار آنها به وضوح بخشی از هیئت را نشانه گرفتند.

اگر نگاهی به اظهارات مرتضی آقا تهرانی در نطق دستور موقت خود در مجلس بیندازیم متوجه می شویم که هدف گذاری هیات رئیسه از ابتدای سال جاری آغاز شده است. ایشان در سخنرانی 8 فروردین 1402 فرمودند: «باید ببینیم دورنمای گام دوم انقلاب رهبری که امروز مغفول مانده است کجاست. شاید اگر گروه مدیریت بهتری در مجلس وجود داشته باشد، مناسب باشد.»

در حالی که به نظر می رسد ثبات به خوبی می داند که ریاست مجلس چیزی نیست که فقط از تریبون صحن علنی انتخاب و تعیین شود. اما عمداً صندلی مرد فرش را تکان می دهند تا او را از رفتارش منحرف کنند.

از سوی دیگر تیم قالیباف به صراحت پیام را دریافت کرده و در یادداشتی که به بهانه انتشار نامه دانشجویان منتشر کرده است، به وضوح معتقد است که اختلافات در داخل هیئت رئیسه مجلس است: «اخیرا نامه ای منتشر شد که مدعی شد توسط جمعی از طلاب قم شورا نوشته شده است. نگهبان می خواهد قالیباف را رد صلاحیت کند. دم سازندگان این نامه در جایی که موضوع را نوشته اند، به عنوان مثال خطاب به شورا و رد صلاحیت انتخابات پیش رو، خودنمایی می کند. اما به وضوح اشاره به شورای ریاست دارد که چند روز مانده به آخرین انتخابات شورای ریاست در مجلس یازدهم است.

اما به نظر می رسد قالیباف هیچ ترسی از تهدیدات ثبات نشان نمی دهد و حملات آنها به حدی کاهش یافته است که دیگر برای او کار نمی کند. از این رو بدون ترس ناطق نوری و علی لاریجانی را به ضیافت افطار مجلس دعوت کرد.

عکس چهار نفر قالیباف با جریانی که ما آن را راست سنتی و اصولگرایی می شناسیم ضربه دیگری به ثبات بود که حتما قالیباف به بازخوردش فکر کرده و شرایط امروز را پیش بینی کرده است. اما سوال اینجاست که آیا پایداری توانایی جایگزینی محمد باکر کلیباف از ریاست مجلس را خواهد داشت؟ یا سال چهارم مجلس به دنبال تغییر یکی از معاونان رئیس جمهور به نفع خود است تا جایگزین وی بر فرش مجلس آینده بنشیند؟

رقابت برای حذف از لیست انتخاباتی

در انتخابات سال 98، جنبش پایداری نخواست نام خود را زیر لیستی که نام قالیباف درج شده بود، بنویسد. اختلافات به حدی بود که جلسات متعددی برای پاسخگویی به سوالات قالیباف در مورد جریان پایدار برگزار شد. اما در نهایت چیزی که اصطبل را به این نتیجه رساند که باید در لیست اصولگرایان حضور داشته باشد، ترس از لیست احتمالی اصلاح طلبان در زندگی آنها بود. رسانه هایی مانند فارس و خبرگزاری تسنیم و برخی شبکه ها مدام تکرار می کردند که اصلاح طلبان لیست انتخاباتی خود را نهایی کرده اند و حتی سیدمحمد خاتمی نیز برای حمایت از این لیست فیلم «تکرار می کنم» را تهیه کرده است. با این مقدمه به من گفتند که اگر اصولگرایان باز هم شکست بخورند، مسئولیت آن شکست بر عهده خودشان است. اما وقتی مشخص شد که هیچ یک از این ادعاها درست نیست، روند پایداری نارضایتی خود را از این الگوی رفتاری نشان داد. با این مقدمه دوباره وارد انتخابات دوازدهمین دوره شورای اسلامی می شوند. به همین دلیل است که جبهه پایداری مدتی است به کلیباف و نزدیکانش حمله می کند و خواستار موضع گیری روشن از سوی کلیباف در قبال قانون حجاب و فشارهای اخیر بر مردم است. جریان پایداری مستقیماً می خواهد با جریان اصولگرایی و قالیبافی همراه شود و حتی از نامه مجتبی توانگر به مرتضی آقا تهرانی که رفتار آنها را «کمپین انتخاباتی» خوانده است، بسیار ناراحت هستند. ماه گذشته پس از نامه مجتبی توانگر (از نزدیکان تیم قالیباف) به مرتضی آقا تهرانی، اختلافات بیشتر علنی شد. رجانیوز در همان زمان در یادداشتی که خبرنامه دانشجویی بازنشر کرده به «سه بهاری» اشاره کرده که کلیباف بر صندلی ریاست مجلس نشسته است. انگار چهارمین سال است که صندلی قالیباف را هدف گرفته اند. رجانیوز و زاغانی کلیباف و اصولگرایان را به «اختلاف افکنی» متهم کردند. در یادداشتی که رجانیوز منتشر کرده است، آمده است: «به نظر می‌رسد جریانی که امروز به زبان جداگانه و مورد اعتماد خود مجتبی توانگر نامیده می‌شود، در سال منتهی به انتخابات دچار یک اشتباه استراتژیک و تحلیلی شده است. کسانی که روزگاری داعیه وحدت داشتند و عمل دیگران را تفرقه افکنانه و ضد وحدت می خواندند، امروز زبان جداگانه و قابل اعتمادشان در سال منتهی به انتخابات شروع به ایجاد تفرقه کرد.

به عبارت دیگر، مشخص است که با ورود به سال انتخابات، این اختلافات با هدف سوق دادن جریان اصلی اصولگرایی به سمت امتیازات بیشتر آغاز شده است. موضوعی که در شماره شنبه 30 اردیبهشت 1402 شارک با عنوان «وزن زدن مفهوم رقابت» مطرح شد. همانطور که تیم قالیباف در پایان یادداشت خود انتظار دارد که این «غده سرطانی» (به معنای پایداری) در دور بعدی انتخابات مجلس در لیست نباشد، ثبات نیز در حال آماده شدن برای ارسال لیست رأی دهندگان خود به انتخابات است. لیست اصلی مختلف؛ فهرست فوق قرار است فرد «درست»ی باشد که شایسته ریاست قوه مقننه است.

دیدگاهتان را بنویسید