تنش های دیپلماتیک بین چین و انگلیس در حال افزایش است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از مجروح شدن یک معترض در هنگ کنگ توسط مقامات دیپلماتیک چینی هنگام تلاش برای حمله به کنسولگری چین در منچستر، لندن در حال بررسی اعمال برخی تحریم های دیپلماتیک علیه پکن است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دولت بریتانیا در حال آماده شدن برای برچسب زدن چین به عنوان “تهدیدی” برای منافع انگلیس است و تهدید کرده است که در صورت مشاوره به نیروی هوایی چین، خلبانان سابق ارتش بریتانیا را تحت پیگرد قرار خواهد داد.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، ضرب و شتم روز یکشنبه این معترض را “کاملاً غیرقابل قبول” خواند و از احضار سفیر چین در لندن توسط وزارت خارجه انگلیس خبر داد. وی همچنین انجام اقدامات تلافی جویانه در قبال این حادثه را تکذیب نکرد.

وزارت امور خارجه چین در واکنشی متقابل اعلام کرد که به وزارت خارجه انگلیس به دلیل وقوع «اختلال شیطانی» علیه کنسولگری این کشور اعتراض کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، این معترض به نام «باب» یکی از معترضانی بود که در جریان تظاهراتی در حمایت از فعالان به اصطلاح «دموکراسی خواه» هنگ کنگ تلاش کردند وارد حیاط کنسولگری چین در منچستر شوند.

برخی رسانه ها گزارش دادند که «ظاهراً» چند نفر در اعتراض به استفاده معترضان از «تصاویر و شعارهای بسیار توهین آمیز» از ساختمان کنسولگری بیرون آمده اند.

ژنگ ژوآن، سرکنسول چین، گفت که کارکنانش مورد حمله گروهی قرار گرفتند که به دروازه کنسولگری “هجوم بردند”. وزیر امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه در گفت‌وگو با «رادیو چهار بی‌بی‌سی» گفت که منتظر نتیجه‌گیری تحقیقات پلیس شهر منچستر در مورد این حادثه است تا درباره واکنش خود به این حادثه تصمیم‌گیری کند.

وزیر بریتانیا در پاسخ به این سوال که آیا کارمندان کنسولگری چین می‌توانند تحت پیگرد قانونی قرار گیرند، گفت: نمی‌خواهم در مورد اینکه در پاسخ به چه چیزی ممکن است انجام دهیم، حدس بزنم.

در ویدئویی که از این حادثه منتشر شده، مردی که گفته می‌شود سرکنسول چین است، بنرهای معترضان را پایین می‌آورد و سعی می‌کند از میان معترضانی که دروازه کنسولگری را مسدود کرده بودند عبور کند تا دوباره وارد حیاط کنسولگری شود، اما آنها او را دور کردند و آنها را کتک زدند. او را کتک زدند و برای انتقام “باب” را به داخل حیاط کنسولگری کشاند و در آنجا توسط چند نفر مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

به گزارش اسپوتنیک، ویدئویی دیگر و تصاویر دوربین های مداربسته نشان می دهد که معترضان به سر یکی از مقامات کنسولگری چین که روی زمین افتاده بود لگد می زنند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که معترض مجروح “به عمد و غیرقانونی وارد حیاط کنسولگری چین شده است که باعث آسیب رساندن به کارکنان و به خطر انداختن امنیت ساختمان دیپلماتیک شده است.”

وی ابراز امیدواری کرد که مقامات انگلیسی در آینده امنیت ساختمان های دیپلماتیک چین و کارکنان آن در انگلیس را تضمین کنند.

این مقام چینی پیشتر تاکید کرده بود که سفارتخانه ها و کنسولگری های کشورها حق دارند اقداماتی را برای اطمینان از آرامش ساختمان های خود انجام دهند.

به گزارش اسپوتنیک، دولت لیز تراس، نخست وزیر جدید بریتانیا، در حال آماده شدن برای اعلام «تهدید» چین علیه منافع بریتانیا در جریان بررسی سیاست خارجی و دفاعی بریتانیا است. سیاست فعلی دولت لندن، چین را به عنوان یک “رقیب سیستماتیک” توصیف می کند.

دیدگاهتان را بنویسید