بورل و وزیر خارجه اوکراین در مورد راه دیپلماتیک برای تشدید تنش با روسیه صحبت می کنند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه شب با دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین تلفنی گفتگو کرد.

بورل در توییتی نوشت: «در مورد جلسات شورای امور خارجه [اتحادیه اروپا] و من در نشست این هفته وزرای آمریکا و اتحادیه اروپا اطلاعاتی را به کولبا دادم.

وی با تاکید بر عزم اتحادیه اروپا برای متحد شدن در حمایت از اوکراین گفت: “ما به روش های بیشتری برای کمک به اوکراین برای مقابله با طیف گسترده ای از چالش ها و تهدیدها کار می کنیم.”

وزیر امور خارجه اوکراین در توییتی نوشت: «در این گفتگو، ما بر اقداماتی برای جلوگیری از دخالت روسیه در اقدام نظامی بیشتر علیه اوکراین و سایر بخش‌های اروپا تمرکز کردیم.

کولبا افزود: «ما ابعاد یافتن راه‌حل‌های دیپلماتیک و سیاسی برای درگیری مسلحانه بین اوکراین و روسیه را مورد بحث قرار دادیم». اتحادیه اروپا در کنار اوکراین ایستاده است.

در همین حال، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در تماس با همتای اوکراینی خود، ولادیمیر زلینسکی، بر حمایت واشنگتن از کی یف در برابر هرگونه تجاوز خارجی تاکید کرد و گفت کاخ سفید در حال بررسی حمایت اقتصادی بیشتر از این کشور است.

حدود دو ماه پیش، رسانه‌های آمریکایی شروع به جاسوسی از احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری کردند که باعث تشدید تنش‌ها در شرق اروپا شد. روسیه قاطعانه این اتهامات را رد کرده است، اما اصرار دارد که ادامه آتش توپخانه نیروهای اوکراینی علیه منطقه خودمختار روسی زبان واکنش مسکو را برانگیزد.

برای کاهش تنش بر سر اوکراین، مسکو پیشنهاداتی را برای تضمین امنیت غرب برای روسیه ارائه کرده است، از جمله عدم گسترش اتحاد نظامی ناتو به مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از منطقه. هفته گذشته، نماینده روسیه با همتایان آمریکایی و ناتو برای بحث در مورد این پیشنهادها دیدار کرد، اما در نهایت غرب آنها را رد کرد.

صبح روز جمعه، لیندا توماس-گرینفیلد، نماینده سازمان ملل متحد در سازمان ملل متحد نیز خواستار برگزاری نشست شورای امنیت عمومی اوکراین در روز دوشنبه شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید