وزیر امور خارجه آمریکا: بیشتر پهپادهای مورد استفاده روسیه علیه اوکراین توسط ایران تهیه شده است

وزیر امور خارجه آمریکا: بیشتر پهپادهای مورد استفاده روسیه علیه اوکراین توسط ایران تهیه شده است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی به بروکسل سفر کرده است، در جریان سخنرانی خود در جمع خبرنگاران، ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را رد کرد. که بارها توسط مقامات کشورمان انجام شده است.
وزیر امور خارجه آمریکا: بیشتر پهپادهای مورد استفاده روسیه علیه اوکراین توسط ایران تهیه شده است

وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با دبیرکل ناتو اظهار داشت؛ بیشتر پهپادهایی که روسیه علیه کی‌یف استفاده می‌کند توسط ایران ارائه شده است.

وی با ادعای اینکه متحدان ناتو از کمک به اوکراین خسته نشده اند، گفت: ما باید به حمایت از اوکراین ادامه دهیم.

بلینکن همچنین روابط بین اعضای ناتو را تزلزل ناپذیر توصیف کرد و گفت: «کسانی که علیه ناتو شرط بندی می کنند اشتباه می کنند. ما بزرگتر، متحدتر و توانمندتر از هر زمان دیگری هستیم.

با این حال، اظهارات ضدایرانی وزیر خارجه آمریکا در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب کرده است.

حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه ایران پیش از این با اعلام آمادگی برای بررسی ادعای فروش پهپاد در نشست مشترک با اوکراین، گفت: هیچ سلاح و پهپادی برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

وی با بیان اینکه سیاست تهران مناقشه برانگیز نیست و برای صلح در منطقه از جمله اوکراین سخت تلاش می کنیم، تصریح کرد: اکنون علیه ما فضاسازی شده و ایران متهم است که پهپاد را ایران در اختیار مسکو قرار داده است، اما من دوست دارم. من می گویم ایران و روسیه همکاری های متفاوتی از جمله دفاعی دارند.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در گذشته از روسیه تسلیحات دریافت کرده ایم و همچنان به روسیه تجهیزات دریافت می کنیم و در اختیار آنها قرار می دهیم و با نگاه اصولی به جنگ با جنگ اوکراین مخالفیم، با جنگ روسیه مخالفیم. و جنگ در اوکراین و نه ما به روسیه سلاحی برای جنگ علیه اوکراین نداده ایم.

اما کشورهای غربی با ارائه نادرست قطعنامه 2231 تلاش می کنند ایران را به نقض بندهای تسلیحاتی متهم کنند. جمهوری اسلامی ایران همچنین می گوید که محدودیت های تسلیحاتی در آن قطعنامه رسماً در 18 اکتبر 2020 پایان یافته است. دیگر مشمول قطعنامه 2231 نیست.

وزیر خارجه آمریکا در بخشی دیگر از بیانیه خود در نشست خبری امروز به تحولات فلسطین اشاره کرد و گفت در سفر آتی خود به فلسطین اشغالی به دنبال تمدید آتش بس در غزه خواهد بود.

بلینکن با ژست‌های بشردوستانه گفت: در دو روز آینده بر تمدید آتش‌بس به گونه‌ای تمرکز خواهیم کرد که آزادی زندانیان و انتقال کمک‌های بشردوستانه بیشتر را ادامه دهیم. تمدید آتش بس در غزه به نفع اسرائیل است.