چندین سازمان غیردولتی ادعا می‌کنند که بخش‌هایی از ۱۸ شرکت مستقر در آمریکا، آلمان و ژاپن در پهپادهای ایرانی مورد استفاده روسیه پیدا شده است.

چندین سازمان غیردولتی ادعا می‌کنند که بخش‌هایی از ۱۸ شرکت مستقر در آمریکا، آلمان و ژاپن در پهپادهای ایرانی مورد استفاده روسیه پیدا شده است.

پهپادهای شاهد که به عنوان «سلاح کلیدی» تهاجم روسیه به اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرند، از اجزای ساخته شده از جمله ریزپردازنده‌ها و نیمه‌هادی‌ها ساخته شده توسط ۱۸ شرکت مستقر در ایالات متحده، آلمان و ژاپن تشکیل شده‌اند. این نتیجه گزارش جدید چندین سازمان غیردولتی از جمله همکاری بین المللی برای حقوق بشر (IPHR)، کمیسیون مستقل مبارزه با فساد در اوکراین (NACO)، سازمان غیردولتی Truth Hounds است که جنایات جنگی در اوکراین را بررسی می کند، و شرکت حقوقی. تلاش جهانی

یورونیوز: پهپادهای شاهدی که به عنوان «سلاح کلیدی» تهاجم روسیه به اوکراین مورد استفاده قرار می گیرند، از قطعات ساخته شده از جمله ریزپردازنده ها و نیمه هادی ها ساخته شده توسط 18 شرکت مستقر در ایالات متحده، آلمان و ژاپن تشکیل شده اند.

این نتیجه گزارش جدید چندین سازمان غیردولتی از جمله همکاری بین المللی برای حقوق بشر (IPHR)، کمیسیون مستقل مبارزه با فساد در اوکراین (NACO)، سازمان غیردولتی Truth Hounds است که جنایات جنگی در اوکراین را بررسی می کند، و شرکت حقوقی. تلاش جهانی

این تحقیق مبتنی بر مطالعه ریزپردازنده‌های غربی است که سال گذشته توسط پهپادهای ایرانی شاهه 136 در اودسا و چرکاسی سرنگون شد.

بر اساس یافته های وزارت دفاع انگلیس، از ماه می تاکنون بیش از 300 پهپاد از این نوع برای حمله به اهداف مختلف استفاده شده است.

سیمون پاپواشویلی، مدیر برنامه سازمان حقوق بشر (IPHR)، گفت: «بخش هایی که ما در گزارش خود شناسایی کردیم برای اقدامات نظامی روسیه حیاتی است. بدون آنها، روسیه و متحدانش نمی توانند سیستم های تسلیحاتی پیچیده ای را تولید کنند که برای این جنگ حیاتی است.

بیش از 30 قطعه غربی در این پهپادها استفاده شده است

بر اساس تجزیه و تحلیل (NACO) دو پهپاد ساقط شده در اودسا و چرکاسی، “نوع قطعات [غربی] در هر یک از این دو هواپیمای بدون سرنشین 136 شاهد مختلف یافت شده است. اما آنچه مسلم است سهم واقعی و قابل توجه این قطعات در توانایی کلی آنهاست.”

بسیاری از این قطعات محصولات حداقل 15 شرکت آمریکایی از جمله Texas Instruments یا Analog Devices هستند. این قطعات شامل ریزپردازنده ها، نیمه هادی ها و حتی حافظه های فلش می شود.

چهار قطعه دیگر ساخته شده توسط یک شرکت ژاپنی، یک شرکت کانادایی، یک شرکت آلمانی (مستقر در ایالات متحده) و یک شرکت سوئیسی ساخته شده است.

در مجموع، این گزارش به 34 قطعه غربی کشف شده در پهپادهای شاهد اشاره می کند.

برخی از این شرکت ها، از جمله مارول فناوری، به این گزارش پاسخ دادند: «شرکت ما از اینکه محصولاتش در سلاح های روسی استفاده می شود، وحشت دارد. مارول هیچ چیزی به ارتش یا دولت روسیه نمی فروشد و ما نمی دانیم که چگونه این قطعات به دست روسیه رسید.

تگزاس اینسترومنتز همچنین اطمینان داد که “هیچ محصولی را به روسیه، بلاروس یا ایران نخواهد فروخت.”

سیمون پاپواشویلی «جهل» را دفاعی غیراخلاقی خواند و گفت: «بازرسان جامعه مدنی می‌توانند زنجیره‌های تأمین را تجزیه و تحلیل کنند و واسطه‌های مشکوکی را که اغلب کالاها را مستقیماً به وزارت دفاع روسیه یا FSB عرضه می‌کنند، شناسایی کنند».

به گفته رئیس مؤسسه IPHR، اگر این بازرسان بتوانند چنین کاری را انجام دهند، قطعاً شرکت های بزرگ منابع لازم برای نظارت بهتر را خواهند داشت تا از دخالت مستقیم یا غیرمستقیم در نقض جدی حقوق بشر جلوگیری کنند.

بر اساس این گزارش، نیروهای روسیه از بیش از هزار پهپاد برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین، از جمله زیرساخت‌های حیاتی انرژی، بین سپتامبر 2022 تا مه 2023 استفاده کردند.

این بررسی ها از کشته شدن 15 غیرنظامی و زخمی شدن 42 نفر دیگر بر اثر استفاده از این پهپادها خبر می دهد.

این حملات همچنین “9 زیرساخت حیاتی، 13 خانه غیرنظامی و چهار زیرساخت غیرنظامی دیگر را ویران یا آسیب رساند.”

بر اساس این مطالعه، حمله پهپاد Witness 136 به شهر لادیژین اوکراین در اکتبر 2022 به یک نیروگاه حرارتی آسیب رساند و 18000 غیرنظامی را زمستان گذشته به مدت دو ماه بدون گرمایش باقی گذاشت.

این گزارش به حملات پهپادی به یک مدرسه و دو خوابگاه در منطقه ای در کیف اشاره می کند که 9 کشته و 29 زخمی برجای گذاشت.

این گزارش به “نقض جدی قوانین بین المللی بشردوستانه و جنایات جنگی” با هدف قرار دادن این زیرساخت ها و غیرنظامیان اشاره می کند.

دیدگاهتان را بنویسید