ادعای آمریکا: شواهد زیادی داریم که نشان می‌دهد از پهپادهای ایرانی برای حمله به غیرنظامیان اوکراینی استفاده می‌شود/ متعهد هستیم از انتقال سلاح‌های خطرناک به روسیه جلوگیری کنیم.

ادعای آمریکا: شواهد زیادی داریم که نشان می‌دهد از پهپادهای ایرانی برای حمله به غیرنظامیان اوکراینی استفاده می‌شود/ متعهد هستیم از انتقال سلاح‌های خطرناک به روسیه جلوگیری کنیم.

روز جدید ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پس از نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل درباره ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین گفت: ما متعهد به همکاری با متحدان و شرکای خود هستیم. برای جلوگیری از انتقال سلاح های خطرناک به روسیه.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز چهارشنبه به وقت محلی، ایالات متحده موضوع استقرار ادعایی پهپادهای ایرانی به روسیه را در نشست پشت درهای بسته شورای امنیت سازمان ملل با بریتانیا مطرح کرد. و فرانسه و اعضای شورا گزارش های کارشناسی از دبیرخانه سازمان ملل دریافت کردند و این سلاح های خطرناک را در زمان تحویل دریافت کردند.

به گزارش ایرنا، وی در پی کمپین رسانه ای غرب علیه ایران اظهار داشت: نگرانی شدید خود را از خرید این پهپادها توسط روسیه از ایران و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: آمریکا در ماه ژوئیه هشدار داد که ایران قصد دارد پهپادهایی را برای استفاده در جنگ روسیه علیه اوکراین به روسیه منتقل کند.

او ادعا می کند که ما اکنون شواهد زیادی داریم که نشان می دهد از این پهپادها برای حمله به غیرنظامیان اوکراینی و زیرساخت های غیرنظامی حیاتی استفاده می شود.

پرایس ایران را به دروغگویی متهم کرد و گفت که از آنجایی که ایران همچنان انتقال تسلیحات به روسیه برای استفاده در اوکراین را رد می کند، ما متعهد هستیم که با متحدان و شرکای خود برای جلوگیری از انتقال سلاح های خطرناک به روسیه همکاری کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که تاکنون حدود 18 میلیارد دلار تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرده است، تهدید کرد که واشنگتن در استفاده از تحریم ها و سایر ابزارهای مناسب علیه مسئولان انتقال پهپادها به روسیه تردیدی نخواهد داشت.

وی در عین حال اذعان کرد که به افزایش کمک های امنیتی بی سابقه به اوکراین از جمله قابلیت های دفاع هوایی ادامه خواهد داد تا اوکراین بتواند از خود دفاع کند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک نیز اتهامات بی اساس مبنی بر انتقال پهپاد از ایران برای استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب کرد و تاکید کرد که این ادعاها هیچ ارتباطی با قطعنامه 2231 ندارد.

امیر سعید ایروانی افزود: ما از تلاش‌های جاری برای یافتن راه‌حل برای این مناقشه (اوکراین) حمایت می‌کنیم و در این راستا وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مناسبت‌های مختلف با همتایان خود در هر دو طرف درگیری تماس گرفته است.

سفیر و نماینده دائم ایران خاطرنشان کرد: ایران همواره گفته است که ادعاهای بی اساس مبنی بر انتقال پهپادها برای استفاده در مناقشه اوکراین را رد می کند.

وی با ابراز ناامیدی از اینکه برخی کشورها در بحران اوکراین تنها به دنبال انگیزه ها و اهداف سیاسی هستند، افزود: این کشورها با ایجاد کمپین ضد اطلاعاتی و جنگ روانی علیه ایران سعی در ارائه تفسیر گمراه کننده از قطعنامه 2231 شورای امنیت دارند. و ارتباط بین ادعاهای بی اساس و قطعنامه 2231 ایجاد کند.

ایرانی افزود: ایران اصرار دارد که موضوعات پیرامون مناقشه کنونی اوکراین از نظر شکل و محتوا کاملاً بی ارتباط با قطعنامه 2231 است و هرگونه فعالیت در این زمینه خارج از قطعنامه و دستور کار دبیرخانه است. علاوه بر این، ما اعتقاد راسخ داریم که هیچ یک از صادرات تسلیحاتی ایران از جمله پهپادها به سایر کشورها مشمول بند 4 پیوست ب قطعنامه 2231 نمی باشد.

در حالی که ایالات متحده از آغاز جنگ در اوکراین حدود 18 میلیارد دلار تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرده است، ایران را برای مدت طولانی به ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین متهم کرده است که به شدت از سوی مقامات رد شده است. جمهوری اسلامی ایران

دیدگاهتان را بنویسید