لاوروف: خطر جنگ جهانی سوم جدی و واقعی است/ واکنش وزیر خارجه اوکراین: این بدان معناست که روسیه در اوکراین احساس شکست کرده است.

لاوروف: خطر جنگ جهانی سوم جدی و واقعی است/ واکنش وزیر خارجه اوکراین: این بدان معناست که روسیه در اوکراین احساس شکست کرده است.

روز جدید سرگئی لاوروف در پاسخ به سوالی درباره خطر جنگ جهانی سوم به اینترفاکس گفت: «چنین خطری جدی و واقعی است و نمی توان آن را دست کم گرفت. دیمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین در واکنش به این موضوع نوشت: روسیه آخرین فرصت را برای ترساندن جهان برای کمک به اوکراین از دست داده است. بنابراین اکنون ما در مورد خطر واقعی جنگ جهانی سوم صحبت می کنیم. این به سادگی به این معنی است که روسیه در اوکراین احساس شکست کرده است. بنابراین جهان باید حمایت خود از اوکراین را دوچندان کند تا بتوانیم بر آن غلبه کنیم و از امنیت اروپا و جهان دفاع کنیم.»

اظهارات رئیس جمهور روسیه درباره خطر «واقعی» جنگ جهانی سوم واکنش وزیر خارجه اوکراین را برانگیخت.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه درباره احتمال “واقعی” جنگ جهانی سوم هشدار داد و تاکید کرد که مذاکرات صلح با اوکراین ادامه خواهد داشت.

لاوروف با انتقاد از رویکرد کیف در قبال مذاکرات صلح، به رسانه های روسی گفت: حسن نیت محدودیت های خاص خود را دارد. اما اگر دوجانبه نباشد، کمکی به روند مذاکرات نخواهد کرد.»

او گفت: «اما ما هیئتی داریم که از سوی او تعیین شده است [ولودیمیر] ما با زلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) صحبت می کنیم و این تماس ها ادامه خواهد داشت.

سرگئی لاوروف در بخشی دیگر از سخنرانی خود گفت زلنسکی فقط «وظاهر» به مذاکره کرده است. لاوروف خطاب به رئیس جمهور اوکراین گفت: او بازیگر خوبی است.

وی افزود: «اگر به آنچه او می گوید دقت کنید یا آن را با دقت بخوانید، هزاران تناقض پیدا خواهید کرد.

سرگئی لاوروف در پاسخ به سوالی درباره خطر جنگ جهانی سوم به اینترفاکس گفت: «چنین خطری جدی و واقعی است و نمی توان آن را دست کم گرفت.

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در واکنش به بیانیه همتای روس خود در توییتر نوشت: روسیه آخرین فرصت را برای ترساندن جهان برای کمک به اوکراین از دست داد. بنابراین اکنون ما در مورد خطر واقعی جنگ جهانی سوم صحبت می کنیم. این به سادگی به این معنی است که روسیه در اوکراین احساس شکست کرده است. بنابراین جهان باید حمایت خود از اوکراین را دوچندان کند تا بتوانیم بر آن غلبه کنیم و از امنیت اروپا و جهان دفاع کنیم.»

روسیه در 24 فوریه دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز پس از آن رخ داد که مسکو رسما استقلال جمهوری های دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که عملیات نظامی او با هدف «غیر نظامی کردن اوکراین» و «غیر ملی‌سازی» این کشور انجام می‌شود.

روسیه همچنین گفت که اوکراین به تعهدات خود بر اساس توافقات مینسک که در سال‌های 2014 و 2015 برای حل مناقشه جدایی‌طلبان و کیف به دست آمده بود، عمل نکرده است.

ساعاتی پس از حمله روسیه، اوکراین اعلام کرد که تمامی روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کرده است. در واکنش به اقدام نظامی روسیه، کشورهای غربی بارها تحریم هایی را علیه اکثر موسسات مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعمال کرده اند، از جمله قطع کردن سیستم بانکی سوئیفت به چندین بانک روسی.

دیدگاهتان را بنویسید