تنها راه ماندن تیم ملی فوتبال ایران در قطر

تنها راه ماندن تیم ملی فوتبال ایران در قطر

تیم ملی فوتبال ایران فردا جمعه در دومین دیدار جام جهانی 2022 قطر باید به مصاف ولز برود تا بازی مرگ و زندگی جام جهانی را تجربه کند. ایران و ولز مانند انگلیس هرگز در بازی رسمی مقابل هم قرار نگرفته اند و این دیدار اولین دیدار رسمی آنها در جام جهانی خواهد بود. البته دو تیم پیش از این در یک دیدار تدارکاتی به مصاف هم رفته اند که قدمت آن به سال ها قبل برمی گردد. اما این اتفاقات تاثیر چندانی در وضعیت فعلی دو تیم نخواهد داشت، به خصوص ایران که در بازی اول مقابل انگلیس با شکست سنگینی روبرو شد و حالا در قعر گروه دوم جام جهانی قرار دارد.

برخلاف شاگردان کی روش، تیم ولز در بازی اول با یک امتیاز به میدان رفت و مقابل آمریکا به تساوی یک بر یک دست یافت. این دو نتیجه خیلی زود برای عملکرد ایران در این گروه مرگ و زندگی به ارمغان آورد. در واقع در صورت شکست ایران در این دیدار به عنوان یکی از اولین حذفی های جام جهانی معرفی می شود. این تیم که در جام جهانی قبلی با چهار امتیاز شانس صعود نداشت، طبیعی است حتی اگر در آخرین بازی خود مقابل آمریکا پیروز شود اما به ولز ببازد، با سه امتیاز راه به جایی نخواهد برد. البته این یک روی سکه است و ایران هنوز دو معادله سخت پیش رو دارد. اول، برای بردن بازی؛ اگر این اتفاق بیفتد بازیکنان تیم ملی پیشرفت کرده و از نظر روحی و جایگاهی در جدول رشد خواهند کرد و بدیهی است انگیزه آنها برای دیدار فینال چندین برابر خواهد شد. حتی تساوی در این دیدار به ایران فرصت می دهد. اگر ایران با ولز مساوی کند و آمریکا مقابل انگلیس شکست بخورد، ایران با آمریکا مساوی خواهد شد. سرنوشت صعود تا روز پایانی که ایران و آمریکا به مصاف هم می روند و ولز و انگلیس به مصاف هم می روند تمدید می شود.

ایران با شکست احتمالی ولز مقابل انگلیس در روز پایانی با غلبه بر آمریکا در روز سوم این شانس را خواهد داشت که با چهار امتیاز به عنوان تیم دوم راهی دور دوم شود. بدیهی است که همه اینها حدس و گمان است و باید بازی به بازی بررسی شود. تا جایی که به بازی مربوط می شود، مشکل و نگرانی تیم ولز با ستاره ای مانند گرت بیل است. با توجه به ترکیب نامناسب کارلوس کی روش در بازی اول مقابل انگلیس، انتظار می رود در بازی دوم تغییرات اساسی در ترکیب تیم ایجاد شود. جدی ترین تغییر حضور یک دروازه بان جدید در تیم ملی است.

علیرضا بیرانوند دروازه بان اصلی ایران در دقایق ابتدایی دیدار مقابل انگلیس مصدوم شد و بازی را ترک کرد. بینی علیرضا بیرانوند شکسته و تمرین دیروز را از دست داد. اگر بخواهد بازی کند باید نقاب بزند اما مشکل اینجاست که ماسکی به اندازه صورت بیرانوند باید سفارش داده شود و بعید است به موقع آماده شود. جانشین او، سید حسین حسینی، روز خوبی را سپری نکرده و روی کاغذ شانسی برای حضور در ترکیب نخواهد داشت. به این ترتیب به نظر می رسد امیر عابدزاده از ابتدا فرصت بازی به عنوان دروازه بان اصلی مقابل ولز را داشته باشد. در خط دفاع نیز تغییراتی پیش بینی می شود. روزبه چسمی و مجید حسینی روز کابوس‌آمیزی را مقابل انگلیس سپری کردند و واضح است که اگر کی‌روش بخواهد این نکته را اصلاح کند، باید تغییراتی ایجاد کند.

این شامل خط هافبک نیز می شود، جایی که علی کریمی هافبک دفاعی این تیم نتوانست در برابر انگلیس پیشرفت کند. شاید حضور مجدد سعید عزت اللهی در ترکیب در این نقطه از زمین کمک کننده باشد. در نهایت علامت سوال بزرگ مربوط به تغییرات خط حمله ایران است. کی روش در بازی رفت با سیستم 2-1-4-3 تیم ملی را به میدان فرستاد، اما اگر قرار است شانس بقای این جام را داشته باشد، باید تیم را هجومی تر کند. وقتی صحبت از حمله می شود، نام سردار به میان می آید. او از مصدومیت رها شده و حالا فقط منتظر حضور در ترکیب اصلی است. در صورت ورود مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش به عنوان بال، عناصر خطرناک ایران در خط حمله خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید