توصیه مهم به ورا گفوری، کاپیتان استقلال

توصیه مهم به ورا گفوری، کاپیتان استقلال

وریا گفوری کاپیتان استقلال از معدود چهره های ورزشی و فوتبالی است که به عنوان کتاب خوان و کتابخوان در بین این قشر شناخته می شود. تصاویری از این ملی پوش سابق فوتبال ایران در حین کتابخوانی بارها منتشر شده است. به همین بهانه به سراغ او رفتیم تا درباره کتاب هایی که خوانده و میزان علاقه اش به مطالعه و همچنین تاثیری که ارقام می توانند در تشویق جامعه به کتاب داشته باشند صحبت کنیم.

به عنوان یک ورزشکار حرفه ای، کتاب در زندگی شما چه جایگاهی دارد و چقدر به مطالعه اعتیاد دارید؟ در طول روز چقدر زمان صرف مطالعه می کنید و کدام کتاب را بیشتر دوست دارید؟

از زمانی که کوچکتر بودم و در تیم جوانان بازی می کردم علاقه زیادی به کتاب خواندن و مطالعه کتاب در موضوعات مختلف از جمله روانشناسی داشتم، اما حدود 5 یا 6 سال است که علاقه خاصی به کتاب خواندن پیدا کرده ام و اگر من نمی خوانم یک روز کمبود و خلاء این را در زندگی ام احساس می کنم. معتقدم مطالعه کتاب زمان خاصی ندارد و باید از هر فرصتی برای مطالعه آن استفاده کرد. اغلب عصرها که وقت آزاد بیشتری دارم، چند ساعتی را صرف مطالعه می کنم، اما زمان مطالعه من بسته به جذابیت کتاب ها متفاوت است. اگر کتابی که می خوانم خیلی جذاب باشد زمان مطالعه ام هم بیشتر می شود.

مطالعه چگونه بر زندگی حرفه ای و شخصی شما تأثیر گذاشته است؟

یادگیری برای همه اجباری است و ربطی به کار و حرفه افراد ندارد. مطالعه با سطح هوشیاری، درک و درک زندگی و هستی انسان ارتباط مستقیم دارد و اگر انسان مطالعه و کتابخوانی را در فعالیت های روزمره خود قرار دهد، بالطبع درک او افزایش می یابد. کتاب خواندن انسان را کم حرف و در عین حال متفکر می کند و در نتیجه هر کلمه ای از دهانش بیرون نمی آید و با درایت و درایت با دیگران ارتباط برقرار می کند.

اغلب به خواندن چه کتاب هایی علاقه دارید و تا به حال چه کتاب هایی را خوانده اید که به نظر شما بسیار جالب است و به دیگران توصیه می کنید؟

من کتاب های اجتماعی را خیلی دوست دارم. رمان‌ها هم برای من جالب هستند چون موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرند، اما رمان‌هایی را ترجیح می‌دهم که داستان و زندگی‌نامه افراد مشهور را روایت کنند. از زمانی که به طور جدی شروع به خواندن کردم، مجذوب چندین کتاب شدم. مانند کتاب «انسان خداگونه» نوشته جوال نوح هراری. همچنین کتابی فلسفی، دنیای صوفی، نوشته جاستین گاردر نروژی وجود دارد. کتاب دیگری که خواندم و به آن علاقه مند شدم، جامعه شناسی خانواده حسن نراگی بود. کتابی کوتاه اما مفید که بسیار جالب است.

آخرین کتابی که خوانده اید یا خوانده اید؟

کتابی که خواندن آن را به پایان رساندم رمانی به نام «بادبادک باز» نوشته خالد حسینی نویسنده افغان-آمریکایی است.

به عنوان فردی که علاقه زیادی به مطالعه دارید، چقدر برای تشویق فرزندان و عزیزانتان به یادگیری تلاش می کنید؟

من یک دختر 4 ساله و یک پسر 8 ساله دارم و تا جایی که بتوانم سعی می کنم با خرید کتاب های داستانی مناسب گروه سنی آنها با دنیای کتاب آشنا شوم و مطالعه یکی از فعالیت های ثابت در زندگی آنها. البته دخترم هنوز جوان و بی سواد است، اما وقتی پدر، مادر و برادرش را در حال مطالعه ببیند، مطمئناً از علاقه اش به کتاب بی تأثیر نمی ماند و علاقه اش به کتاب در او ایجاد می شود و در آینده ناخودآگاه در حال یادگیری است. او مداخله می کند و جذب کتاب می شود. فکر می کنم همه خانواده ها می توانند با مطالعه کتاب، فرزندان خود را به سمت کتاب و کتابخوانی تشویق و راهنمایی کنند.

مطالعه چهره های شناخته شده و محبوب جامعه تا چه اندازه می تواند در ترغیب مردم به مطالعه و سوق دادن آنها به سمت کتاب و کتابخوانی موثر باشد؟

شخصیت هایی که در عرصه های مختلف اجتماعی جایگاه ویژه ای دارند و مورد قبول مردم قرار می گیرند، می توانند در عرصه های مختلف اجتماعی و فرهنگی مانند پویش و کتابخوانی تاثیرگذار باشند. به این دلیل که مردم برای این افراد الگو قرار داده اند و در زندگی شخصی و اجتماعی از آنها پیروی می کنند. به خصوص جوانان ما که به اندازه کافی بزرگ هستند که از شخصیت های مورد علاقه خود تقلید کنند. از این رو چهره های مطرحی مانند ورزشکاران، بازیگران، هنرمندان و دیگر افراد مطرح جامعه باید تلاش کنند در همه عرصه ها اعم از مطالعه و یادگیری الگوی خوبی برای مردم و علاقه مندان خود باشند.

یکی از اقدامات نهادهای فرهنگی به مناسبت هفته کتاب، نصب بیلبوردهایی در سطح شهر بود که از طریق آن مجموعه ای از کتاب های برگزیده و نویسندگان آن به مردم معرفی شد. به عنوان فردی که علاقه خاصی به مطالعه دارید، انجام چنین فعالیت هایی و سوق دادن مردم به سمت کتاب و کتابخوانی چقدر می تواند موثر باشد؟

به نظر من برای اینکه جامعه ما به سمت یادگیری حرکت کند و به قول معروف در این زمینه حرکت کند، باید کارهای ریشه ای و جدی تری برای آن انجام داد. چیزهایی که کمک می کند مطالعه به بخشی از فرهنگ ما تبدیل شود و افراد بیشتری به کتاب و مطالعه علاقه مند شوند. متأسفانه امروزه مردم آنقدر درگیر مشکلات ریز و درشت هستند که نصب بیلبوردها و کارهای تبلیغاتی به این شکل نمی تواند تاثیر زیادی داشته باشد. البته این به معنای بی نتیجه بودن کامل نیست، بلکه باید فعالیت های جدی و گسترده تری انجام داد. هنوز افراد زیادی هستند که به کتاب و کتابخوانی علاقه دارند و با انجام چند کار خاص و بزرگ می توان کتاب را به سبد خانوارهای ایرانی بازگرداند.

دیدگاهتان را بنویسید