توصیه های هفت گانه رئیس مرکز پژوهش های مجلس در خصوص امور نخبگان


ساعت: 13:03
تاریخ انتشار: 08/07/1401
کد خبر: 1906746

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی در گزارشی با ارائه هفت توصیه راهبردی بر اهمیت جذب و حفظ نخبگان تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بابک نگاری، رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی در گزارشی با ارائه هفت توصیه راهبردی بر اهمیت جذب و حفظ نخبگان تاکید کرد.

این توصیه ها به شرح زیر است:

1- جذب و حفظ نخبگان یک اولویت حیاتی ملی است و باید در برنامه ویژه نظام حاکمیتی در حوزه های مختلف گنجانده شود. فقط سیستم علمی و فنی کشور فرصت و ظرفیت مقابله با این ابر چالش را ندارد. نخبگان اهرم اصلی اقتصاد دانش و قدرت نرم کشور هستند.

2- حفظ نخبگان به عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بستگی دارد. ایجاد امید برای حل مشکلات کشور، ارتقای کیفیت حاکمیت، شایسته سالاری واقعی در انتخاب حاکمان کشور، بسترسازی برای مشارکت اجتماعی نخبگان، بهینه سازی وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان، رفع فساد و تضاد منافع ایجاد فرصت برای نخبگان برای نفوذ و خدمت به کشور، بهبود وضعیت داخلی و ارتقای کیفیت و پویایی تحصیلی در نظام آموزش عالی یکی از سازوکارهای موثر برای جذب و حفظ نخبگان است.

3- سیاست گذاری و اداره امور نخبگان در کشور باید ضمانت اجرایی مصوبات را افزایش دهد، انگیزه های دستگاه دولتی را به بخش خصوصی گسترش دهد، حمایت های دائمی ایجاد کند و زمینه های نفوذ را برای نخبگان ایجاد کند. نخبه گرایی به جای حمایت و غلبه تسهیل و تنظیم بر تسلط بر فعالیت ها و خدمات بنیاد این یک نخبه ملی است.

4- در برنامه ریزی امور نخبگان، هم به نیروهای هل و دفع داخلی و هم به نیروهای جذب و کشش در خارج از کشور باید توجه شود. در یک دهه اخیر حقوق کارشناسان در کشور بیش از 250 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر پیشنهادهای شغلی کشورهای مختلف به نخبگان چند حقوقی ایران افزایش چشمگیری داشته است. مهاجرت های داخلی نخبگان به پایتخت و کلان شهرها زمینه ساز مهاجرت بیرونی آنها شده و از دلبستگی و دلبستگی فرد به محیط کاسته است. تشکیل شبکه های اجتماعی توسط نخبگان در ایران و خارج از کشور، همراه با تبلیغات روزافزون مؤسسات مهاجرتی، جذابیت بیرونی قابل توجهی را برای نخبگان داخلی ایجاد کرد.

5- خروج غیرقابل برگشت نخبگان از کشور پیامدهای شدیدی از جمله پایین آمدن میانگین هوش و استعداد جامعه کنونی و نسل های آینده، کندی پیشرفت و توسعه کشور و تضعیف امنیت ملی را در پی خواهد داشت. بر اساس برخی برآوردها، خسارت سالانه خروج سرمایه های فکری کشور بیش از سه برابر درآمد نفتی کشور است.

6- ایجاد کمپین ملی برای پیشرفت ایران و رفع حداکثری موانع مشارکت نخبگان در داخل و خارج از کشور می تواند راهگشای تحقق این کارزار ملی باشد. تعیین چرخه خدمت برای اعتلای کشور می تواند ظرفیت هم افزایی نخبگان داخلی و خارجی را به همراه داشته باشد. فعال سازی شبکه ارتباطی کارآمد و موثر با نخبگان و متخصصان ایرانی در 10 کشور دارای جمعیت مهاجر زیاد در ایران و تعیین انواع همکاری های علمی و فنی با کارشناسان خارج از کشور راهگشا خواهد بود.

7- نتیجه هویت بخشیدن به جوانان و نخبگان ایجاد حس تعلق است. از دست دادن حس تعلق، مهاجرت نخبگان را تسهیل می کند. تهاجم فرهنگ فردگرایانه غربی از یک سو و ضعف نظام آموزشی از سوی دیگر، شکافی بین هویت دینی و ملی، هویت فردی و جمعی و فرهنگ رسمی و غیررسمی ایجاد کرده است. تحولی اساسی در نظام آموزشی و هویت بخشی دانش آموزان کشور لازم است تا با تقویت حس تعلق به مردم و جامعه و ترجیح خدمت به کشور بر منافع فردی، شاهد ماندگاری بیشتر نخبگان باشیم. در آینده.

دیدگاهتان را بنویسید