7 توصیه راهبردی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای دولت جدید


ساعت: 12:34
تاریخ ارسال: 10/03/1401
کد خبر: 1919517

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی مولفه های اجرای حکمرانی جدید را در 7 توصیه راهبردی تشریح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بابک نگاری رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی مولفه های اجرای حکمرانی جدید را در 7 توصیه راهبردی تشریح کرد.

توصیه های رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

1- با گذشت بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی و انباشت تجربه در عرصه های مختلف اداری و مدیریتی کشور، ضرورت بازنگری و بازطراحی نظام حکومتی بر اساس آرمان های اصیل انقلاب اسلامی و با در نظر گرفتن تغییرات محیطی، ضروری به نظر می رسد که این مهم به عنوان یک «رژیم جدید» در نظر گرفته شود.

2- هدف دولت جدید اصلاح و ارتقای ظرفیت حکومت محلی بر اساس اقتضائات ارزشی و ملی با رویکرد مسئله محور، انعطاف پذیری و پویایی مبتنی بر دانش و هوشمندی و نیز کارکردی- ساختاری و ابزاری است. چشم انداز. رهبران و متولیان حکومت جدید باید درک، شجاعت، عزم، قدرت و ظرفیت تجدید نظر در نهادها، ساختارها و فرآیندهای کلان را داشته باشند تا حاکمیت به کارایی لازم دست یابد و سرمایه اجتماعی افزایش یابد.

3- اجرا و اجراي مديريت جديد امري يكباره نيست، بلكه امري تدريجي و مستمر است كه نيازمند اقدامات تحقيقاتي، سياستگذاري و عملياتي است كه بايد به صورت مستمر در قالب يك چرخه منظم و مستمر با رويكرد بازخورد انجام شود. .تصحیح شود

4- قانون اساسی میثاق مشترک یک ملت و نخ تسبیح تعاملات دولت و ملت و نهاد حل اختلافات اساسی در حوزه حکومت داری است. مشارکت مردم در مقدمه و اصول متعدد قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است. در مدیریت جدید باید بسته ای از ابزارهای مدیریتی استخراج شود و از ظرفیت مردم و مردم برای بهبود کارکردهای سیستم مدیریتی مانند سیاست گذاری، تنظیم مقررات، نظارت، اجرا و اجرا استفاده شود. البته این کار نباید با تقلید و کپی دروغین از ابزار سایر سیستم های مدیریتی انجام شود.

5- سنت های الهی احکام الهی حرکت در این دنیا را طراحی کرده اند و نشان می دهند که موفقیت در این دنیا در پرتو شناخت سنت های الهی و حرکت بر اساس آنها امکان پذیر است. حرکت بر اساس سنت های الهی انسان را با نظام خلقت هماهنگ می کند و اراده او در مدار حق و مشیت الهی قرار می گیرد. مطالعه سنت های الهی به ما این امکان را می دهد که قواعد و نظام حاکم بر رویدادهای اجتماعی را کشف کنیم و با شناخت ارتباط بین پدیده ها و رویدادهای اجتماعی بتوانیم سیر تحول آنها را پیش بینی کنیم. التزام صادقانه و صادقانه به سنت های الهی در حکومت داری و پرهیز از تفاسیر نادرست و سلیقه ای، راه را برای حکومت داری جدید می رساند.

6- دنیای امروز با دنیای قدیم متفاوت است و همین عامل باعث شده است که دوران برنامه ریزی و سیاستگذاری ایستا و دوره ای در مدیریت منسوخ شود و نیاز به برنامه ریزی مستمر، منعطف و تقویت و حمایت از سازوکارهای تصمیم گیری و مدیریت با ابزارهایی مانند مصنوعی باشد. هوشمندی، تجزیه و تحلیل کلان داده ها، شبیه سازی ها و انواع نوآوری ها و فناوری های جدید، این امر را مسلم ساخته است که باید در دولت جدید به این امر توجه جدی شود.

7- مدیریت جدید برای ارتقای ریل گذاری و جهت گیری بر اساس اصول و مولفه های کلان، تغییر قوانین کلان و راهبردی را در دستور کار قرار دهد. اجرای حکمرانی جدید بدون بهینه سازی قوانین و به روز رسانی آنها با توجه به چالش ها و مسائل حاکمیتی کنونی دشوار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید