توصیه چیراگپور به گالنویی: این کار را بکن و 10 سال سرمربی بمان!

جلال چراغ پور، مربی و مدرس فوتبال ایران در گفت وگو با ایسنا، درباره اتفاقات اخیر تیم ملی و انتصاب امیر گلنووی به عنوان سرمربی این تیم و مدت زمان قرارداد این مربی صحبت کرد. تا جام ملت های فوتبال آسیا امضا شد. او در این گفت و گو از رویکرد درست به جام ملت ها و احتمال روند و پوست اندازی در تیم ملی برای جام جهانی می گوید که جالب است.

در ادامه سخنان جلال چراغپور را می خوانید:

پس از هر جام جهانی، فیفا گزارش فنی آن رویداد را منتشر می کند. از 50 سال پیش، پروتکل فنی همه مسابقات وجود دارد. فیفا معتقد است چهره فوتبال هر 10 سال یکبار تغییر می کند. فیفا مثالی می‌زند: اگر بازیکنی می‌خواست مثل یک «نردبان» توپ را کنترل کند، سعی می‌کرد زمان را بکشد و تا آنجا که ممکن است سرعتش را کم کند، اما حالا می‌گویند کنترل، چرخش و فرار همه در یک حرکت است. 20 سال پیش هر چه بیشتر به توپ ضربه می زدی بهتر بود، اما حالا قبل از کنترل باید حریف و فضا را ببینی و کنترل کنی و همچنین دریبل بزنی. کاری که وینیسیوس جونیور انجام می دهد با کاری که رونالدو پرتغالی 10 سال پیش انجام داد متفاوت است. جونیور در حالی که توپ را در دست دارد دریبل می زند.

روند فوتبال اجازه نمی دهد تیم های ملی به خط قرمز پیری برسند
در فوتبالی که ما در آن هستیم یک روند هوشمندانه وجود دارد. این روند باعث می شود تیم های ملی از نظر سنی به خط قرمز نرسند. رئال مادرید قبل از 30 سالگی به کازمیرو و واران داد. این بازیکنان هنوز در اوج هستند، اما رئال مادرید نمی خواهد پیر شود. اگر تیم های ملی با برنامه ریزی هوشمندانه مدیریت نشوند، می بینید که تیم خیلی زود پیر می شود.

13 ملی پوش بی ارزش هستند
13 نفر در تیم ملی فعلی با مربیگری کلانوی بی فایده هستند. آنها از کار افتادند، نه اینکه با فوتبال تمام شده باشند، اما عده ای هستند که تیم ملی برایشان تمام شده است. هنوز هم برای برخی رسیدن به تیم ملی انگیزه و برای برخی دیگر کسل کننده است. ممکن است برخی با حضور در تیم ملی پست و تیم باشگاهی خود را از دست بدهند. برخی ممکن است سه بازی باشگاهی را انجام ندهند. مثلا طارمی و سردار آزمون بعد از اردوی تیم ملی گاهی روی نیمکت می نشینند. برخی افراد برای تیم های ملی و باشگاهی خود متفاوت بازی می کنند. جهانبخش در تیم ملی و فاینورد متفاوت است. ما سال‌ها در آلمان یک‌طرفه و در ایران بازیکن داشتیم و در آلمان هلی‌کوپتر و تانک بود و در تیم ملی به شکلی دیگر.

Galenui با یک تیم فرسوده روبرو می شود
به قضیه کلانوی می رسیم. قلعه نویی با تیمی فرسوده روبرو است و هشت ماه فرصت دارد. بستگی به نگرش کلانوی در جام ملت های آسیا دارد. اگر قلعه نویی جام ملت های آسیا را به پله ای برای ساختن تیم ملی تبدیل کند، سیاست است.

اگر در جام ملت ها نسل بسازیم گالنووی 10 سال در تیم ملی می ماند
اولین طرح، ایجاد نسل در جام ملت ها است. کره جنوبی برای کسب نتایج جام جهانی بیش از 3 یا 4 بار با نسل جدید خود وارد جام ملت ها شد. اگر گالنووی جام ملت های آسیا را سکوی پرشی برای تیم سازی قرار دهد، 10 سال هدایت تیم ملی را بر عهده خواهد داشت. این یک برنامه است.

کی روش در جام ملت ها هم شکست خورد
برنامه دوم نگاه کمی به جام ملت های آسیا است. باید دنبال نتیجه باشد و قدیمی ها را بگیرد نه اینکه بازنشسته شود و نتیجه بگیرد و بگوید من سه سال فرصت دارم تا تیم را بسازم. کلمه بسیار زیبایی است. اما مالک تیم (کارلوس کی روش) بعد از جام جهانی نتوانست این تیم را قهرمان جام ملت های آسیا کند. کی راش هشت سال در این تیم بود و هشت سال در جام جهانی بازی کرد. او همه کارها را انجام داده بود و نتوانست خودش قهرمان شود. چگونه با تیمی که با وضعیت بدی از جام جهانی بیرون آمده، چهار سال دیگر قهرمان جام ملت ها می شویم؟

نسل فعلی را رها کنیم، نسل جدید بسازیم
قلعه نویی اگر از جام ملت ها به عنوان سکوی پرش استفاده کند، می تواند تیمش را نابود کند. او می تواند با مردم صحبت کند و برنامه خود را بگوید. ما سه سال فرصت داریم تا تلاش کنیم نسل جدیدی بسازیم که قابل انتقال باشد. بگذار نسل آخر به فوتبالشان در اروپا بروند. آنها هشت سال است که از ایران خارج شده اند و تیم ملی برایشان انگیزه ای نیست.

از نگاه کره جنوبی دوباره به جام ملت ها برویم
در این 40 سال به جام ملت ها رفتیم به این امید که اگر بازیکنان مسن را به این مسابقات ببریم بهتر است. بیایید دوباره به عنوان یک مرحله به آن نگاه کنیم. کره جنوبی در این سال ها چه کرد. سوال بپرس به نظر شما مراکش از 4 سال گذشته که در گروه ما چهارم شد تا جام جهانی 2022 که چهارم شد، چه کرده است؟ آیا به این دلیل است که او نسل جدید را ساخت و بازیکنان جوان چهار سال پیش با تجربه بودند؟

وقتی کی روش، ویلموتس و اسکوچیچ مانده اند، قهرمانی سخت است
به نسل جدید اعتماد کنید. اگر جام ملت های آسیا را پله ای برای موفقیت در جام جهانی قرار دهید، 10 سال سرمربی تیم ملی ایران خواهید شد. اگر نوع قرارداد و نگرش قهرمانی در جام ملت ها با سه مربی دیگر یعنی کی روش، ویلموتس و اسکوچیچ و دوباره کی روش باشد، واقعاً چیز بزرگی است! اگه بشه چی!

ما می‌توانیم کمک کنیم تا بازی‌های جام ملت‌های آسیا گامی در جهت ساختن باشد. نه اینکه هدف و خشتی برای بقای یک سریال شود. اکنون یک لحظه حساس است. کادر فنی تیم ملی را نترسانید.

در صورت تعویق جام ملت های آسیا، لیست اعلام شده برای دیدار روسیه و کنیا باید 100 درجه متفاوت باشد. آیا ترکیب اصلی ایران را انتخاب می کنی و آیا بازیکن جوانی در آن حضور خواهد داشت؟ اگر بتوانید یک بازیکن دیگر را در ترکیب قرار دهید، آن وقت تبدیل به جوانی می شود. نمی توان عزت اللهی را دعوت کرد و یک هافبک جوان را به جای او گذاشت. پس چرا عزت اللهی را از تیم حذف کردی؟ چرا جای دیگری را گرفت؟ وقتی یک جوان با ترابی تنها می ماند، آیا ترابی اجازه می دهد هر چقدر که می خواهد بازی کند؟ آیا به او اجازه می دهند خلاقیت خود را نشان دهد؟ ما باید سبک را تغییر دهیم. باید تیم ملی را تمدید کنیم. این فوتبال نشان داد که ما هم به عراق خواهیم باخت.

دیدگاهتان را بنویسید