توضیحات دفتر آیت الله مکارم شیرازی در خصوص فتوای رفع حجاب در مراکز خارج از کشور

علیان نژاد در گفت‌وگویی گفت: این مجوز برای بانوان بومی کشورهایی است که رعایت حجاب در دانشگاه‌هایشان ممنوع است و در صورت عدم امکان مهاجرت برای تحصیل در کشوری که این شرط خلاف شرع وجود ندارد.

همچنین امکان یادگیری از راه دور از طریق آموزش از راه دور و فضای مجازی وجود نداشت و در واقع برای احراز شرایط لازم باید تمامی مراحل انجام شود.

وی ادامه داد: بارها دفتر این مرجع تقلید توضیحات لازم را در این خصوص منتشر کرده است و لازم است کسانی که پس از 20 سال مجددا آن را منتشر کردند، علاوه بر وظیفه قانونی خود، اخلاق را رعایت و توضیحات کامل را برای روشنگری منتشر کنند. افکار عمومی..

لازم به ذکر است که در اواسط سال 1394 خبر انتشار فتوایی از سوی آیت الله مکارم شیرازی در خصوص حجاب دانشجویان دختر خارج از کشور که مجبور به ترک حجاب می شوند، جنجال آفرینی کرد و در عین حال دفتر این نهاد مرجع تقلید در خصوص این فتوا پاسخ تفصیلی داده است که در پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید قابل مشاهده است.

همچنین دفتر آیت الله مکارم شیرازی نیز مطلبی در خصوص پاسخ این مرجع تقلید به این حواشی منتشر کرده است.

آیت الله مکارم شیرازی در این مقاله فرمودند:

اخیرا فتوای معظم له مبنی بر نرفتن دختران به مدرسه و اجبار آنها به ترک حجاب در سایت های مختلف منتشر شده و برخی از آنها از این فتوا سوء استفاده می کنند.
در این فتوا آمده است:
«با توجه به اینکه اگر دختران مسلمان و متدین در مقاطع عالی تحصیل نکنند، فقط افراد غیرمذهب در مناصب مهم هستند، افراد متدین مجاز به عدم رعایت حجاب در موارد ضروری هستند. اما در موارد دیگر باید از آن پیروی کنند. “
لطفا بیشتر توضیح دهید.

پاسخ
شکی نیست که حجاب زن در اسلام یکی از ارکان اصلی این دین است و حتی غیرمسلمانان نیز می دانند که این امر از احکام اسلام است و لذا در بسیاری از موارد موظف به رسیدگی به آن هستند.
البته ممکن است هر تصمیمی بنا بر ضرورت استثناء داشته باشد، مثلاً: اگر زنی بیمار شود و پزشک همجنس حضور نداشته باشد، ضرورت ایجاب می کند که به پزشک جنس مخالف مراجعه کند و معاینات او انجام نشود. بدون ترک حجاب امکان پذیر است. در چنین حالتی بنا بر ضرورت و در حد ضرورت به آن زن مسلمان اجازه رفع حجاب داده می شود.
و همچنین در خصوص تحصیلات لازم در صورت نداشتن آن به عنوان یک ضرورت با مشکلات مهمی (خود یا جامعه اسلامی) مواجه می شود، مجاز به ترک حجاب است. همچنین در حد ضرورت، یعنی نسبت به جایی که ترک حجاب مطلقاً لازم است – یعنی. با حجاب به درس می رود و به محل درس که ترک حجاب اجباری است می رود و در بازگشت بلافاصله حجاب را حفظ می کند.

دیدگاهتان را بنویسید